Da li je Toyota Rav 4 bez hibrida i dalje privlačna?

Toyota ne forsira slučajno svoje hibridne pogone, ali, barem kod nas, još uvek je mnogo onih koji se ne opredeljuju za hibrid

Toyota možda nije bila prva sa serijskim automobilom sa hibridnim pogonom, ali je bila među prvima, a sigurno je i najupornija. A upornost se isplati. Dok se mnogi tek sada zaleću u hibridizaciju, Toyota iza sebe ima preležane dečije bolesti, ogromno iskustvo i slobodu i hrabrost da potpuno izbaci dizele iz svojih vozila i deklariše da je hibridni pogon ekvivalent snazi i ekonomičnosti dizela, ali sa neuporedivo manjom emisijom CO2. Takvu trdnju potvrđuju i brojke, ali, avaj, u Srbiji, zemlji gde se ekološka savesnost ne ceni, i gde nema baš nikakvih subvencija pri nabavci vozila koja ne zagađuju atmosferu, hibrid je neumitno skup, do nivo da se kroz eksploataciju i štednju u potrošnji, teško može dostići računica da dođe na isto gde i dizel.
Prevedeno na početkom godine predstavljeni Rav 4, čiji odlični i snažni, a ekonomični hibridni pogon čini i 2.5 benzinac, dodatni troškovi pri registraciji teraju na razmišljanje. Postoji alternativa sa manjim benzincem, a uz koju se može birati i pogon. Drugačije formulisano, uz manje snage, može se imati pogon na svim točkovima, a poprilično uštedeti kako pri kupovini tako i pri svakoj registraciji.
Kratka rekapitulacija onoga što je nova, peta genaracija donosi kaže: kraći 6,6 cm od modela koji je upravo otišao u penziju, ali ima 3 cm veći međuosovnski razmak. Postavljen je novu TNGA-K platformu koja se dosta pominje, a u kontekstu toyotinog SUV-a, to znači da RAV4 deli platformu sa limuzinom Camry, odnosno, da je u startu razvijan kao model sa prednjim pogonom. I pre nego što iko pomisli da se razočara, naravno da je i dalje u ponudi sa AWD sistemom, kako u benzinskoj tako i hibridnoj verziji. A u stvarnosti, to znači da je Toyota sama sebi zakomplikovala život. Ova dva AWD sistema nemaju nikakve veze jedan sa drugim, obzirom da benzinac ima klasičan centralni razdelnik, kardan i zadnji diferencijal, dok hibrid za pogon zadnjih točkova koristi elektromotor. Po kupca, ovo samo znači da može više da bira, i u perspektivi troši manje goriva, naravno, ako misli da bez pogona na svim točkovima ne može da živi.
Za razliku od modela C-HR koji je nedavno bio na Dmotion testu, novi RAV4 ima pomirene stilove eksterijera i enterijera. Za početak, skraćivanje karoserije nema baš nikakvog uticaja na ponudu prostora koja je i napred i pozadi odlična. Iako Toyota ume da bude „plastična“, RAV4 to nije, i konačno se može uživati u izboru i kombinacijama materijala.
Prednja sedišta su odlične forme i odnosa sedalnog dela i naslona, ali… Vozači visine do 185 cm će savršeno sedeti, od 185 do 200 cm morati da prilagode svoju poziciju sedenja, a preko 200 cm imati malo manjka prostora za glavu, pogotovo kod modela sa staklenim krovom koji troši 3 do 5 cm korisne visine. Jednostavno, sedište ne može više da se spusti, a volan podigne, kako bi bio potpuno adekvatan izuzetno visokim osobama. Naravno, svako ima svoj specifičan stil i položaj sedenja iza upravljača, pa je za proveru ove ocene najbolje otići na probnu vožnju.
Mesto gde definitivno ne nedostaje prostora je zadnja klupa, sa podesivim uglom nagiba naslona. Prostora za noge i glave i dovoljno, pa samim tim i udobnosti za dug put. Isto tako dobra vest je da ni hibridna verzija nije izgubila na kapacitetu prtljažnika, nego ima ogromnih 580 litara.
Toyota i kada digitalizuje svoj automobil ne „zašareni“ instrumente i višenamenski ekran. Instrument tabla je digitalna, a neko bi rekao sa „samo“ dve moguće grafike. Pa dobro, možda su samo dve ali su pregledne i čitke, a oni kojima je „samo“, mogu da kupe video igricu pa se tako igraju. Defacto, nije šareno, ali je pregledno i čitko, i rekli bi smo dizajnom svedeno. Ipak iza Toyote stoje Japanci, kojima je suština ispred forme, a automobil služi za transport ne za zabavu, pa samim tim i nije marka onih kojima treba nepregledan niz podešavanja boja i oblika grafike.

Višenamenski ekran standardno je 7“ a opciono 8“ postavljen u „tablet“ stilu, visoko na armaturi, a iza njega stoji novi Entune 3.0 softver koji podržava Apple CarPlay i Amazon Alexa, ali ne i Android Auto. Zvuk opcionog JBL audio sistema je odličan. I za višenamenski ekran važi isto što i za instrument tablu. Pregledan i jednostavan, sa detaljnom grafikom.
Pitanje pogona u osnovi ne donosi mnogo dilema. Ukoliko se ne odluči za hibrid, alternativa je jedino 2.0, atmosferski četvorocilindraš sa VVTI-iE sistemom razvoda ventila. Svojih maksimalnih 175 KS dostiže pri 6.600 o/min, a maksimalni obrtni moment od 208 Nm isporučuje u rasponu od 4.300 do 5.200 o/min. Po pitanju prenosa može se birati između standadnog šestostepenog manuelnog ili CVT menjača, koji znači i doplatu od 1.900 evra. Ako se odluči za pogon na svim točkovima, uz Rav 4 stiže novi AWD sistem, sa sistemom spojnica na zadnjim poluosovinama, koji dozvoljava asimetrično vektorisanje snage. Uz ovaj pogon vozač na raspolaganju ima selektor modova vožnje, čime pogon prilagođava podlozi kao što su blato, sneg, pesak ili kamenje.
U praksi, Rav 4 sa 2.0 benzincem ima dosta manje snage, što se oseti pri ubrzanju iz mesta, a i međuubrzanjima. Međutim, to ne znači da ovaj model brzo i lako ostaje bez daha, jedino što pri svakom ozbiljnijem ubrzanju CVT menjač potera motor u visoke obrtaje uz tipičan i pomalo dosadan zvuk. Kažemo zvuk, a ne buku. Pored toga što ima dobro odmereno ogibljenje koje ga ne čini tvrdim i neudobnim, ali i da ne i “gnjecavim”, Rav 4 je odlično zvučno izolovan. I u vožnji van asfalta nema neprijatnih udaraca i buke koje dolaze od neravnina. Naravno, izlišno je i ponavljati da Rav 4 nije terenac.

Klirensom od 190 mm bezbedno je udaljen od zemlje za silazak sa asfalta, ali ne i preterane avanture. Njegov AWD pogon se uključuje kada sistem prepozna proklizavanje prednjih točkova, a u osnovi dopustiće iznenađujuće mnogo proklizavanja, pre nego što počne da isporučuje snagu i pozadi. Ovo je dobro u situacijama kada se u krivinama sa klizavom podlogom naglo doda gas, ovako trimovan sistem neće izazvati previše naglu promenu karaktera vozila i preupravljanje.

U vožnji po vrlo finoj i klizavoj prašini, Rav 4 sa AWD sistemom je potpuno predvidiv i precizan, a vozač zapravo i ne zna gde i koliko snage ima. I nije “rasni” terenac, ali sasvim adekvatan za dlazak na mesta kojima se ne može prići automobilom. Naravno, ostaje pitanje i da li bez pomoći hibridnog sistema Rav4 postaje “žedan”. Ovde stiže možda i najveće iznenađenje, obzirom da je odhovor odričan. Na otvorenom putu prosečna potrošnja je 7.1, u gradskoj vožnji 8,5 litara, što je sasvim prihvatljivo.
Na kraju, ne treba previše razmišljati o tome da li je Toyota Rav 4 i dalje privlačna bez hibrdnog pogona. Najtačnij odgovor bi bio i da ne gubi previše. Ubrzanja su nešto slabija i potrošnja goriva je nešto viša u gradskoj vožnji. Sa druge strane, testirani AWD model u Elegant opremi sa CVT menjačem košta 36.200 evra, dok njegov ekvivalent sa 45 KS više košta 43.100 evra, što nije zanemarljiva razlika. Da je subvencija pri kupovini hibrida, ova razlika bi bila daleko manja, a ovako, i o klasičnom benzincu sa AWD pogono vredi razmisliti.

Model

Toyota RAV 4 2.0 VVT-iE AWD

Dužina/ širina/ visina (mm) 4.600/ 1.855/ 1.685
Međuosovinski razmak (mm) 2.690
Masa vozila (kg.) 1.590 – 1.680
Maksimalna dozvoljena masa vozila (kg.) 2.135
Zapremina prtljažnog prostora (l)

580 – 1.690

Motor 2.0L NA 20P
Gorivo

Benzin

Broj cilindara/ ventila 4/16
Radna zapremina (ccm)

1.987

Snaga pri o/ min. (KS/kW)

175/129 pri 6.600 o/min

Maksimalni obrtni moment pri o/ min. (Nm) 208 pri 4.300
Menjač

CVT

Ubrzanje 0-100 km/h

11.0 sec.

Maksimalna brzina km/h

190

Zapremina rezervoara za gorivo (l)

55

Potrošnja na testu (l/100 km) 6,9/8,3
Cena testiranog modela 36.200 evra
  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Kia predstavila električnu verziju modela Niro

Kia je nedavno na sajmu električnih vozila na korejskom ostrvu Džedžu predstavila novu električnu ...

Karoserija BMW-a Serije 7 za Tehničku školu

Kompanija Delta Motors donirala je karoseriju novog modela BMW Serije 7 Tehničkoj školi GSP ...

Ssang Yong Musso – upotrebljivi nosorog

Testirajući SsangYong Musso, otkrili smo da njegovo ime znači „Nosorog“, ali i da nosorog ...

Gliser „izglisirao“ preko automobila koji ga je vukao

Navikli smo da nam internet donosi bizarne scene iz celog sveta, a ova saobraćajno-nautička ...

Volkswagen pravi poređenje prve i poslednje generacije Jette

Volkswagen Jetta je trenutno u svojoj sedmoj generaciji, a kako bi istakao napredak u ...

Volkswagen Polo GTi počeo sa predprodajom

Volkswagen je počeo sa predprodajom novog Pola GTi. Novi hothatch može da se pohvali ...