BMW 116d – ulaznica u visoko društvo

Šta je BMW dobio, a šta izgubio novom Serijom 1 time što je napustio originalnost i priključio se većini

BMW, marka koja je pre 20 godina imala tri modela, i bila vrhunska u sva tri, a bez pogovora prepoznavana kao dinamična i sportska marka, danas se raširila na sve strane i u sve segmente. Kupac (profit) je najvažniji, a BMW se potrudio da popuni makar i najmanju prazninu u ponudi iz koje bi konkurencija možda mogla da uzme deo kolača. Koliko su pravi poštovaoci i poznavaoci bavarske marke ovim oduševljeni vrlo je diskutabilno, ali su deoničari BMW-a svakako zadovoljni dividendama koje na kraju godine dobijaju zahvaljujući ogromnom profitu koji ostvaruje BMW. I nikoga ne zanima koja je platforma ispod kog modela, samo je pitanje koliko je para u nju uloženo. A i po toj osnovi, BMW je odabrao put kojim idu i drugi, a oduševljava deoničare – jeftinijim. Uložiti velika sredstva u jednu platformu, a potom na nju postaviti što više modela i što pre je isplatiti.
Prvom generacijom Serije 1 BMW je pokušao da ostane BMW. Da li je bila bolja od „kolega“ iz C segmenta ili nije diskutabilno je, ali pomenuti poznavaoci i poštovaoci marke cenili su zadnji pogon, a pogotovo to što je prva generacija najmanjeg BMW-a za volanom davala onaj toliko prepoznatljivi subjektivni osećaj dinamičnosti, pa makar cena i bila manja ponuda prostora i skromnija funkcionalnost. Međutim, ispostavlja se da su „poznavaoci i poštovaoci“ u manjini, a u većini kupci koji niti znaju, niti ih zanima gde je pogon i gde je BMW osećaj, a na ruku njima išla su sva elektronska pomagala u vidu kontrole proklizavanja i stabilnosti koja su gotovo potpuno eliminisala razliku između prednjeg i zadnjeg pogona. A to je BMW-u samo išlo na ruku. Zbog čega se mučiti sa uzdužnom ugradnjom motora i menjača, kardanom, zadnjim diferencijalom, kad niko ne mari. A uz to već postoji gotova platforma sa prednjim pogonom u koju ne treba ulagati šta? Pa novac, naravno.

Zahvaljujući željama kupaca, BMW-u su se širom otvorila vrata da uz relativno male investicije razvije treću generaciju Serije 1, na platformi koju koristi i Mini Countryman i Clubman, Serija 2 Active Tourer, X1, X2, a uz to, na poklon, u vozilu gotovo identičnih gabarita, dobije više prostora u kabini, i veći prtljažnik, i jednim udarcem smiri i zahtevne automobilske novinare, ali i kupce. Kada kažemo relativno malu investiciju, svakako ne omalovažavamo i ne podcenjujemo, ali uštede pri deljenju platformi svako su velike i ranije donose zaradu.
Produžen „nos“ i bolja aerodinamika
Treća generacija BMW-a Serije 1 čak je manja od prethodne i postavljena na manji međuosovinski razmak, mada govorimo o samo po jednom centimetru. Po pitanju proporcija karoserije BMW je ostao dosledan „originalu“ i zadržao dugi prednji deo sa velikim poklopcem motora uz aktuelni novi gril hladnjaka.

Gotovo svim novim modelima LED tehnologija svetala donela je mnogo više mogućnosti pri oblikovanju farova, pa nova „Jedinica“ ima svetlosne grupe sa uglovima umesto radijusa, i samim tim „namrgođeniji“ lik nego do sada. Prepust preko prednjih točkova nešto je veći nego do sada, a rezultat daleko bolja aerodinamika i manji koeficijent čeonog otpora – 0.26 umesto dosadašnjih 0.30.
Otišao menjač – došao prostor
Kabina je izvukla ponajviše benefita od premeštanja pogona. Nema više menjača koji se nastavljao na uzdužno smešteni motor i ulazio u kabinu u vidu širokog tunela i centralnog grebena. Prostora u delu previđenom za noge sada ima evidentno više.

Sedišta u sedalnom delu nisu preterano bogato dimenzionisana, odnosno dugačka, pa je dodatno izvlačenje podrške butinama dobrodošlo. Sa druge strane, nasloni sedišta su visoki udobni i sa izraženom bočnom podrškom. Prema specifikaciji test vozila, govorimo o sedištima koja su deklarisana kao Sportska i stižu uz doplatu od 538 evra i podrazumevaju elektro pomično vozačevo sedište.
Deluje da je novi BMW Serije 1 ponajviše dobio u zadnjem delu. Ponuda prostora za noge je odlična, čak i ako su vozač i suvozač do 185 cm. Iza njih se udobno smeštaju osobe iste visine sa dobrom ponudom prostora za noge i glave.

Prtljažnik je sasvim solidan sa zapreminom od 380 litara i praktičnim prostorom za sitnice ispod poda prtljažnika. U zavisnosti od doplate, naslon sedišta se preklapa iz dva ili tri dela, ali u oba slučaja, stiže do maksimalnih 1.200 litara.

Jedino, kada smo kod prtljažnika i njegovih vrata, voleli bi objašnjenje za potpuno neprimereni oslonac amortizera petih vrata, koji deluje kao da je preuzet sa nekog Stojadina, mada su i na Stojadinu bili barem ofarbani u boju karoserije.
Oštre linije i precizna izrada
Za pojmove BMW-a, koji retko i teško unosi novine u enterijer, a pogotovo armaturu i instrument tablu, Serija 1 je iznenađenje. Na armaturi ima dosta oštrih linija, pa iako su prepoznatljivi elementi iz Serije 3, kao što su otvori ventilacije, i komande provetravanja, armatura Serije 1 deluje dosta originalno. Materijali su kvalitetni, a završna obrada precizna. Do kakve instrument table će doći vozač, a do kakvog multimedijalnog sistema i vozač i suvozač zavisi od odluke pri konfigurisanju vozila. BMW nudi dve table (Basic i High) i tri opcije: Live Cockpit, Live Cockpit Plus i Live Cockpit Professional. Jednostavnije, poslednja navedena znači digitalnu instrument tablu i najveći ekran multimedije. Live Cockpit Plus, kakav vidite na fotografijama test vozila, srednji je nivo, znači doplatu od 1075 evra, i analognu instrument tablu sa velikim digitalnim prikazom podataka o vožnji između instrumenata.
Sve skupa, govorimo od preglednim i dobro organizovanim instrumentima. Iako infotejment nije preterano velik, velika brzina procesora, odlična rezolucija i dobra grafika, a i upravljanje dodirom na ekran ili rotacionim selektorom između sedišta čine ga vrlo upotrebljivim. Uz komande na upravljaču, za dobar deo funkcija nema potrebe ni skidati ruke sa volana.
116d – ulaznica u BMW klub
BMW 116d je tek ulaznica u BMW klub. Još od prve generacije Serije 1 početak ponude je na relativno slabom dizelu, očigledno namenjenom kupcima kojima su performanse u trećem planu, a ekonomičnost u prvom. Ono što je u prvoj generaciji bio 1.6 četvorocilindraš, sada je 1.5 trocilindraš sa svojih 116 KS. Za cilindrom više nema potrebe žaliti, obzirom da trocilindraski turbo „naftaš“ raspolaže mnogo većim obrtnim momentom. BMW za razliku od drugih marki, kupcima Serije 1 uz sve motore daje multilink zadnju osovinu, pa tako i uz najslabiji dizel. Drugi uz slabije motore isporučuju torzione osovine pozadi. Prednje oslanjanje su u svakom slučaju MacPherson opružne noge.
Sve je na svom mestu ali…
BMW 116d, kao što smo konstatovali, po snazi ulaznica je u BMW Serije 1. Uz ovaj motor ne ide osmostepeni automatik, nego sedmostepeni Steptronic menjač sa dvostrukom spojnicom. Iako trocilindraš, dobro je izbalansiran, pa je kultura rada sasvim solidna. Međutim, od njega ne treba očekivati nikakva čuda. Sa 116 KS i 270 Nm maksimalnog obrtnog momenta, iako dobro usklađen sa menjačem, ovo je paket za miroljubive vozače koji ne očekuju brutalna ubrzanja. Iako ste u BMW-u, ne treba zaboraviti da vaš BMW ne podrazumeva i konjske snage, i da ih 116d nema previše.

U osnovi, o prelasku na prednji pogon ne treba previše trošiti reči. Serija 1 je odlično izbalansirana, i u krivini neutralno kliže, a dodavanje gasa ne izaziva ispravljanje upravljača ili gubljenje trakcije. U smislu okretnosti, neke prevelike razlike u odnosu na prethodnika nema, osim pola metra većeg prečnika potrebnog za pun krug vozilom. Poluosovine na prednjim točkovima očigledno su smanjile mogućnost njihovog zakretanja. Testirani 116d ima relativno mek trim ogibljenja. U skladu sa tim, upravljanje je precizno, ali nešto manje direktno, pa se u ovom modelu gubi onaj toliko prepoznatljivi BMW subjektivni osećaj, odnosno, nešto što bi se najbolje moglo povezati sa sportskim. Da li je u kombinaciji sa drugim pogonskim jedinicama drugačije tek treba da otkrijemo, ali 116d definitivno je namenjen za kupce koji žele udobnost iznad svega, a uz odličnu zvučnu izolaciju 116d to dodatno i donosi. Logično bi bilo dodati i ekonomičnost, ali sa prosečnom potrošnjom koja se stalno nalazi na oko 6.5 litara, ovaj trocilindraš baš i nije impresivno ekonomičan.
Ništa nije izgubila
Serija 1 famoznim prelaskom na prednji pogon, po većinu vozača ništa nije izgubila, i samo je dobila na prostoru i funkcionalnosti. Šta više, kao što rekosmo, elektronska pomagala su eliminisala većinu razlika prednjeg i zadnjeg pogona, a za manje iskusne ili manje dobre vozače, u osnovi je na klizavom i lakše iskontrolisati prednji nego zadnji pogon. Prema tome “win-win” kombinacija za sve. Serija 1 je dobar kompaktni hatchback C segmenta koji po BMW običaju treba i dobro platiti. Za testirano vozilo treba izbrojati 37.980 evra, a za taj iznos se ne dobija preterano snažno vozilo, pa bi izbor možda trebalo usmeriti kao snažnijem i jeftinijem 118i sa 140 KS, ili barem 118d sa 150 KS, naravno, ako se od BMW-a očekuje i ubedljivost, a ne samo plavo beli amblem i udobnost.

Model

BMW 116d Steptronic (F40)

Dužina/ širina/ visina (mm) 4.319/ 2.081/ 1.434
Međuosovinski razmak (mm) 2.670
Masa vozila (kg.) 1.385
Maksimalna dozvoljena masa vozila (kg.)

1.940

Zapremina prtljažnog prostora (l)

380 – 1.200

Motor

116d

Gorivo

Dizel

Broj cilindara/ ventila 3/12
Radna zapremina (ccm)

1.496

Snaga pri o/ min. (KS/kW)

116/ 85 pri 2.250-4.000

Maksimalni obrtni moment pri 0/ min. (Nm) 270 pri 1.750-4.000
Menjač

Sedmostepeni automatski

Ubrzanje 0-100 km/h

10.3

Maksimalna brzina km/h

200

Zapremina rezervoara za gorivo (l)

42

Potrošnja na testu (l/100 km)

6.5 – 7.2

Cena testiranog modela 37,980

 

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Mercedes AMG predstavio novi hot hatch – A35 4Matic

Mercedes AMG je predstavio svoju prvu verziju poslednje generacije A-Klase hatchback, pod oznakom A35 ...

Noviteti Frankfurt 2017

Audi Pored ipak zvanične svetske premijere A8, koji je definitivno trenutno najsavremenija limuzina današnjice, ...

Peugeot 308 GTi na pauzi

Peugeot je pauzirao proizvodnju svog sportskog 308 GTi, dok se dodatno ne očiste izduvni ...

Volvo XC60 najbezbedniji prema Euro NCAP testovima

Volvo XC60 osvojio je prestižnu nagradu najbezbednijeg SUV-a, i automobila sa najboljim sigurnosnim performansama ...

Toyota C-HR – kad se potrude umeju da budu i originalni

Toyoti nikada nisu osporavani kvalitet i pouzdanost, ali jesu dizajn i originalnost. Šta se ...

Mercedes izlazi iz Formule 1?

Za sada u spekulacije koje iznose mediji, ali po narodnoj gde ima dima i ...