Kada se pomene Mini Cooper S, prva pomisao je na malu gradsku jurilicu, ali kada se oznaka promeni u Cooper SE…
Kada se pomene Mini Cooper S, prva pomisao je na malu gradsku “bombicu” od jedva četiri metra, sa 190KS, ne preterano lepu, još manje praktičnu, poprilično skupu, ali obožavanu, zato što je jedan od najzabavnijih automobila za vožnju na planeti. Naravno, ovakva postavka se može osporavati uzduž i popreko. Da li je lep ili nije potpuno je lični utisak, obzirom na male dinezije, u gradskim uslovima je i te kako funkcionalan, oko 25.000 evra nekome i nije mnogo. A da je šarmer koji se fantastično vozi, to niko ne može osporiti, ali mora biti spreman da trpi udarce od svake neravnine zbog tvrdog ogibljenja.
To bi bio Mini Cooper S, ali kada se uz S doda i slovo E, stiže nešto sasvim drugačije. Pitanje je samo koliko drugačije. Ako je pitanje pogona, 2.0 turbo je izbačen, a na njegovo mesto je stigao slično snažan elektromotor, pogon je ostao na prednjim točkovima, a umesto rezervoara goriva, ubačen je “rezervoar” struje – litijum-jonska baterija od 32.6 kWh. Da, promenjeni su i maska grila hladnjaka, i naplatci koji smanjuju aerodinamičke otpore. Pa i nije malo za samo jedno slovo dodato u imenu.
Mini Cooper SE po pitanju karoserije i dalje je Mini aktuelne generacije, lansirane 2014. kada je poprilično ozbiljno povećan. U odnosu na dotadašnji model produžen je za 98 mm, proširen za 44 mm, a uz 28 mm produžen međuosovinski razmak, i dobacio je do dužine od 3.85 m. Ono što je važnije, Mini je dobio nešto više prostora u kabini i prtljažnik u koji stane više od dve kese iz samoposluge. Iako povećan, Mini je i dalje ostao mini, gabaritom A segmenta. U osnovi, formalno četvorosed, realno je dvosed sa zadnjom klupom. Taj deo nije ni trebalo menjati obzirom da za one kojima treba više prostora Countryman može da ispuni želje.
U enterijeru zapravo SE ne menja mnogo stvari u odnosu na S. Prostora napred je iznenađujuće mnogo u odnosu na gabarit vozila. Šta više, i vozač i putnik visine preko dva metra će se sasvim lepo smestiti, samo što u tom slučaju pozadi nema mesta ni za decu.
Prepoznatljiva su dobro oblikovana i dimenzionisana Mini sedišta, sve komande i solidan kvalitet izrade i preciznosti. Zadnja klupa je samo nužni smeštaj, ako su napred osobe preko 175 cm, a ni preklapanje i pomeranje prednjih “katapult” sedišta ne spadaju u najjednostavnije.
Mini je četvorosed namenjen za dve osobe, to je činjenica i tako treba da ostane. Zapravo, prtljažnik je sa 211 litara sasvim solidan uz jednostavno preklapanje naslona zadnjih sedišta, pa i priča o ograničenoj funkcionalnosti postaje diskutabilna.
Možda ilustrativnije je da je veći od Honde-e (151 l), a manji od Renault Zoe-a (335 l)
Štednja struje
Zapravo, najveća novina je digitalna instrument tabla eliptičnog oblika , koja je iza upravljača zamenila prepoznatljivi okrugli analogni instrument. Iako je instrument mudro matiran kako bi refleksija bila svedena na minimalnu meru, i iako se kao i prehodni pomera zajedno sa stubom upravljača, neće baš svi biti oduševljeni.
Grafika je minmalistička, piše samo ono što baš mora i to gotovo monohromatski, i stilom se ne uklapa nikako u veliki okrugli, centralno smešteni infotejment sa ekranom od 8.8” osetljivim na dodir. Šta više, identična je ručica “menjača” kao u Cooper S, u ovom slučaju selektora pogona, zadržani su i prepoznatljivi “avionski” prekidači, ali i što je najvažnije, jasne i jednostavne mehaničke komade klimatizacije i provetravanja kabine.
Zapravo, najveće iznenađenje je da je kabinsko osvetljenje svedeno na minimalnu meru. Nekako, možda neopravdano, očekivali smo neki “light show” u kabini za noćnu vožnju, al’ od toga nema ništa. Očigledno, štedelo se na svakom miliamperu struje, a svi suvišni potrošači su eliminisani.
Struja da, ali ne po svaku cenu
Stategija BMW-a po osnovi elektrifikacije je vrlo jasna – ne okreće se ka elektičnim vozilima. Tačnije, ne samo električnim vozilima i pravljenju čisto električne BEV platforme. Električnih BMW-a i Minija će biti, ali u vidu modifikovanih modela. Pretvaranje Cooper S-a u SE, izvedeno je po takvom principu. U standardni motorski prostor uselio se elektromotor sa 184 KS, umesto rezervoara benzina uselila se Li-Ion baterija od 32.6 kWh, a umesto otvora za ulivanje benzina stigle su (dve) utičnice u istom kućištu. Podatak da se autonomija sa normalnih skoro 500 kilometara smanjila na oko 230 kilometara zvuči katastrofalno, isto kao i podatak da je SE teži za 145kg od Cooper S-a. Ali, ne treba skakati sa zključcima. Proizvođač ima sasvim osnovanu argumentaciju – mogla je veća autonomija, ali uz mnogo veću bateriju, masu i prodajnu cenu, a svakako i dužinu punjenja. Mini u tom slučaju više ne bi bio Mini, a ponuđena autonomija zapravo daje višednevnu autonomiju u urbanim uslovima i dnevnu na kraćim međugradskim relacijama.
Mini Cooper SE u zemlji Srbiji
A kako Mini SE funkcioniše u zemlji Srbiji, gde stanice za punjenje elektro automobila tek niču? Pitali smo se i mi, i za početak, obzirom na činjenicu da je redakcija Dmotion.rs u Novom Sadu, a vozilo se preuzima u Beogradu, da li ćemo stići kući. Ispostavilo se da smo bez stresa i drame i sa preostalih 50% kapaciteta baterije za koju kompjuter kaže da znači još 78 kilometara, prešli put od 120 kilometara. Šta više, pri povratku vozila sa testa, kada smo brže i slobodnije vozili, rezultat potrošnje je bio sličan. Dobro, krećemo sa kraja, ali i odgovaramo na najčešće postavljano pitanje i najveći strah prelaksa na elektro automobile, vezano za njihovu upotrebljivost.
Ali, početak je iznenađenje. Mini SE, na struju i sa 145 kilograma više, ostao je Mini, precizan, direktan i dinamičan. Šta više, ima još bolji balans od klasičnog Cooper S-a, obzirom da se veći deo mase preselo na zadnju osovinu. Da, zbog povećane mase dobio je tvrđe ogibljenje, ne voli neravnine, svaku javi udarcem, ali je i dalje zabavan za vožnju. Doduše, vožnju malo drugačijom tehnikom. Mini SE može bez ikakvih problema da se vozi samo papučicom gasa, a kočnica je tu za svaki slučaj. Svako puštanje gasa pretvara se u poprilično uverljivo usporavanje, koje je ujedno i „žetva“ kinetičke energije koja vraća struju u bateriju i vraća poneki kilometar autonomije.
Vozilo nudi dva nivoa kočenja/rekuperacije, ali treba ga koristiti maksimalno – isplati se. Samim tim, jasno je i da Mini SE više voli gradsku vožnju kada su usporenja češća, nego otvoreni drum. Dobra vest je da se upravo zbog pomenutog dosta snažnog usporavanja automatski pale stop svetla i bez dodira na papučicu kočnice.
U osnovi, autonomija Mini Cooper SE značajno zavisi od tehnike vožnje i desne noge – malo prilagođavanja znači više kilometara, ali se i dalje može uživati u impresivnom ubrzanju pri svakom pritisku noge na papučicu gasa. Doduše, od ovog BEV-a ne treba očekivati „umobolna“ ubrzanja do 100 km/h za 2.9 sekundi, ali sa 7.3 sekunde do iste brzine, teško da je inertan. Uz to može se očekivati vrlo tiho vozilo, koje samo spolja ispušta zvuk kao iz SF filma, kako bi koliko toliko upozorio na svoje prisustvo. E sad na kraju dana, dolazi i putanje punjenja.
Koliko će trajati, zavisi od punjača i od toga kako je podešeno samo vozilo. Ako kažemo da je raspon trajanja punjenja od 40 minuta do 14 časova samo ćemo zbuniti, ali tako je. Ako imate uslova da uveče u svom dvorištu ili garaži “utaknete” punjač koji dobijate uz vozilo u standardnu monofaznu utičnicu, ujutro vas čeka puna baterija. U našem slučaju, vozilo je bilo podešeno da maksimalno iz mreže povuče 2.8 A, što je značilo da kućna instalacija nije preopterećena, a ni produžni kabl koji nam je bio neophodan.
Za grad i uživanje
Naravno, ostaje pitanje cene, registracije i garancije. Testirano vozilo, sa oko 8.400 evra dodatne opreme, koju ruku na srce baš i nismo previše osetili, košta 41.838 evra, ali kupca čeka maksimalna subvencija države u iznosu od 5.000 evra, što znači da će ga ovakvo vozilo koštati malo preko 36.000 evra.
Realno, može i za mnogo manje, a ako se prištedi na opremi cena može biti oko 27.000 evra. Prva registracija iznosi između 21.000 i 23.000 dinara. Sertifikat na bateriju je 8 godina i prvih 100.000 kilometara, a i nakon toga, ne znači da se nužno menja cela baterija, nego samo ćelije koje su izgubile svoje performanse.
Svako ko sistemski odbija postojanje električnih automobila i dalje će ostati pri svom tvrdokornom stavu. Na nama je da prenesemo ono što smo osetili. Mini Cooper SE pre svega, i pored konverzije na struju, ostao je karakterom i voznom dinamikom pravi Mini, i to je velik uspeh. Ovom konverzijom postao je pre svega tiho i jako ekonomično gradsko prevozno sredstvo. Za sada, dok još nema punionica na svakom uglu, eksploatacija i putovanje se malo mora planirati, ali pre svega u gradu, Mini Cooper SE je sjajno prevozno sredstvo.
Model | Mini Cooper SE |
---|---|
Dužina/ širina/ visina (mm) | 3.845/ 1.727/ 1.432 |
Međuosovinski razmak (mm) | 2.495 |
Masa vozila (kg.) | 1.365 |
Maksimalna dozvoljena masa vozila (kg.) |
* |
Zapremina prtljažnog prostora (l) |
211/ 731 |
Motor |
Elektromotor |
Gorivo |
* |
Broj cilindara/ ventila | * |
Radna zapremina (ccm) |
* |
Snaga pri o/ min. (KS/kW) |
184/ 135 pri 0 |
Maksimalni obrtni moment pri 0/ min. (Nm) | 270 pri 0 |
Menjač |
* |
Ubrzanje 0-100 km/h |
7.3 |
Maksimalna brzina km/h |
150 |
Kapacitet baterije (kWh) |
32.6 |
Potrošnja na testu |
~150 Wh/km |
Cena testiranog modela | 41.838 evra |
Show Comments