Site icon

Proizvođači odlažu opozive kako bi umanjili negativnu pažnju

Umesto da izdaju opoziv čim dođu do podatka da je neophodan, proizvođači automobila čekaju “pogodan” trenutak

Umesto da izdaju opoziv čim dođu do podatka da je neophodan, proizvođači automobila čekaju dok im se ne ukaže prilika da se uklope u druge opozive, pokazala je akademska studija. Ovakva “akumulacija” opoziva umanjuje pažnju koju će dobiti pojedinačan opoziv, što zauzvrat umanjuje negativan uticaj na vrednost akcije na berzi, iz razloga što proizvođač koji izda više opoziva je onaj koji dobija najviše pažnje. Studija pod nazivom “Hiding in the Herd: The Product Recall Clustering Phenomenon”, ispitala je 3,117 automobilskih opoziva u poriodu od 48 godina, tačnije od 1966. do 2013., čime se došlo do podatka da je 73 procenata opoziva najavljeno u akumulaciji. Aukumulacije opoziva u proseku su trajale 34 dana, a tokom tih perioda, u proseku je izdato 7.6 opoziva.

“Vodeći” proizvođač koji je prvi objavio akumulirani opoziv iskusio je 67 procenata veći penal u ceni akcije na berzi od onih proizvođača koji su izdali opozive u malo kasnijem periodu, navodi se u studiji. Studija je ispitala šest proizvođača čije akcije su javno dostupne u Sjedinjenim Američkim Državama i to su: Chrysler, Ford, General Motors, Honda, Nissan i Toyota. Od svih navedenih proizvođača, tek do devet procenata njihovih opoziva su bili vodeći opozivi. Toyota je bila izuzetak sa opozivima koji su bili nasumični. Glavni opozivi su činili 31 procent Toyotinih ukupnih opoziva, što, proma rečima sprovodioca studije, sugeriše da je moguće da je Toyota bila “okidač” za druge proizvođače, obzirom na dobru reputaciju japanskog proizvođača po pitanju kvaliteta. “Implikacija je da auto kompanije ili svesno ili nesvesno odlažu izdavanje opoziva sve dok nisu u mogućnosti da se sakriju u stadu”, rekao je George Ball, docent za operacije i tehnologije donošenja odluka sa fakulteta Weimer u okviru Univerziteta Indijane. National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) trenutno zahteva od svih proizvođača da obaveste čim nađu neki problem kako ne bi dolazilo do vrlo opasnih događaja  i ugrožavanja bezbednosti u saobraćaju po bilo kojoj osnovi.

Next: SRT predstavio svoj MotoGP tim sa Rossijem