Formula 1 prolazi kroz najveće promene ikada u više od 70 godina svoje istorije, kaže James Allison CTO tima Mercedes-AMG
Formula 1 prolazi kroz promene. To dobro znamo, i o njima se već dugo govori. Šta više, još na početku sezone Formule 1 2021. trebali smo prisustvovati takmičenju bolida napravljenim prema novim pravilima, ali je pandemija Covid-19 virusa prouzrokovala odlaganje. Ideja da se u Formuli 1 obezbedi direktnije i zanimljivije trkanje dovodi do bolida značajno drugačijih aerodinamičkih karakteristika od dosadašnjih. Pod vozila preuzima značajniji deo generisanja sile prijanjanja vozila za podlogu, koje bi iza sebe trebalo da ostavlja manje turbulentnog vazduha. Ovim bi trebala da se obezbedi vožnja u „firungu“, bez dramatičnog gubljenja sile „downforcea“ i bez konsekventnog pregrevanja pneumatika. Bolidi će biti kraći i teži nego do sada, a da li će u praksi ispuniti to što se od njih očekuje, uskoro ćemo početi da otkrivamo.
Koliki je pred timovima bio izazov konstruisanja bolida po novim pravilima, opisao je James Allison, CTO, odnosno, tehnički direktor tima Mercedes-AMG. Allison je vrlo slikovito opisao obim novih tehničkih pravila. Sva do sada uvođena nova pravila u Formulu 1 su „patuljasta“ u odnosu na pravila za 2022. godinu – kaže Allison, koji je već 30 godina u Formuli 1.
„Zakopani smo u nova pravila već toliko dugo da su mnogi zaboravili koliko su velike novine u tehničkim propisima. U Formuli 1 sam već 30, a naspram ovih novina, sva dosadašnja su bila patuljasta. Kada bi zaronili u Wikipediju i prošli kroz svaku sezonu Formule 1 do sada, ne bi našli nita slično ovome“.
Nova pravila ne samo da su velika, nego su i regulatorna pravila dvostruko veća od svih do sada, i potpuno drugačija – kaže Allison i nastavlja: „ Napravili smo novi bolid od početka do kraja. Gde god pogledate i šta god pogledate ne novo, ne samo delovi nego i kompletna filozofija bolida.
Potpuno je drugačiji aerodinamički paket, drugačije kočnice, točkovi i, krucijalno, novi pneumatici, pa čak i motor, iako na pogonsku grupu zapravo nova pravila ponajmanje utiču. Pogon je morao biti pripremljen za „zamrzavanje“ koje će trajati tri godne. Sve što smo smislili ugradili smo u motor inače bi se morali pomiriti sa sudbinom naredne tri godine i voziti sa tim što smo napravili. Bilo kakvu promenu na pogonskoj grupi biće vrlo, vrlo teško napraviti naredne tri godine“. Allison kaže i da je vrlo lako i potpuno moguće da su neki pogodili, a drugi jako promašili konstrukciju.
Težak i dugotrajan proces je bio da ceo tim u svojim glavama osmisli šta je najbolji odgovor na nova pravila i gde se nalaze mogućnosti, da automobil koji će za par nedelja izaći na stazu bude konkurentan od samog početka – kaže Allison, ali namerno ili slučajno ne pominje proces istraživanja „rupa“ u pravilima i sivih zona, koje svi timovi eksploatišu, a gde će se nalaziti krucijalne razlike.
Šta iza Allisonovih reči stoji videćemo 18. februara. Tek tada će Mercedes-AMG predstaviti svoj novi, stvarno novi bolid na stazi Silverstone, u terminu koji se formalno koristi za snimanje i slikanje, ali i za prvi kontakt sa novim automobilom.
Show Comments