fbpx

Formula 1 – koja su nova pravila za sezonu 2022?

Formula 1 će nam uskoro otkriti kako stvarno izgledaju bolidi po novim pravilima, ali šta su još pored bolida novine za sezonu 2022?

Foto: Aston Martin F1 Media

Formula 1 će nam uskoro uživo pokazati bolide konstruisane prema novim pravilima, obzirom da se sve do sada svodi na kompjuterski generisane vizuale i maketu koju je predstavila FIA. Doduše, uz nova znatno ograničavajuća pravila, razlike između bolida sigurno neće biti spektakularno velike, ali će h sigurno biti. Sa druge strane, u Sezni Formule 1 biće uvedeno nekoliko novih i značajnih pravila.
1. Zamrznut je razvoj pogonskih jedinica
Aktuelne hibridne pogonske grupe u Formuli 1 koriste se već osam godina i koristiće se do sezone 2025. Od 2026. prema postignutom dogovoru svih učesnika u Formuli 1 nove pogonske jedinice koristiće goriva iz obnovljivih izvora. Kako bi se oslobodio prostor za razvoj novih motora, od sezone 2022. do kraja sezone 2025. biće potpuno zamrznut razvoj motora, koji je najsloženiji i najskuplji deo. Motore koje timovi prijave kao definitivne za sezonu 2022. više neće moći konstruktivno da menjaju. Međutim, u slučaju uočavanje nedostataka koji se odnose na pouzdanost, ali ne i na performanse, proizvođači motora će moći od FIA da traže dozvolu za reviziju tih delova ili komponenti pogona.
2. povratak na dva predsezonska testa
Obzirom da su u sezoni Formule 1 2021 korišćeni malo menjan bolidi iz sezone 2020, timovi su imali samo jedan trodnevni predsezonski test. Ove godine imaće ponovo predsezonske testove podeljene u dva dela, od kojih će prvi u Barseloni biti zatvoren za javnost, dok će drugi u Bahreinu biti otvoren za javnost. Međutim, to i dalje znači da će svaki od vozača imati samo tri dana na raspolaganju da se upozna sa novim bolidom.

Foto: Aston Martin F1 Media

3. Pooštravanje restrikcija aerodinamičkih testiranja
Iako su restrikcije dozvoljenog vremena za aerodimička testiranja uvedena u sezoni 2021. za sezonu 2022. biće dodatno pooštrena, a odnosiće se na vremena provedena u aero tunelima, ali i kompjuterskim simulacijama. Prošlogodišnji šampionski tim u prvih šest meseci sezone Mercedes-AMG imaće najmanje vremena na raspolaganju, a poslednje plasirani Haas najviše, ali će se nakon 30. juna vreme revidirati spram aktuelnih pozicija u šampionatu. Ove sezone razlike u dozvoljenom vremenu za testiranja biće još veća. Tim na 7. poziciji imaće 100% vremena, prvoplasirani 90%, a poslednji na tabeli 115%.
4. Još manji budžet
Za sezonu 2022. dozvoljeni budžet timova se još više smanjuje. Sa 145 miliona dolara, u sezoni 2023. se smanjuje na 140, ali će zog velikog broja trka u sezoni (23) i potrebnog većeg broja delova biti povećan za 1.2 miliona za svaku trku preko 21, što znači da će timovi imati na dozvoljenih 142.5 miliona. Kao što je poznato u ovo ograničenje ne spadaju plate vozača i šefova timova.
5. Donekle novi format trkačkog vikenda
Iako ne deluje kao velika novina, ipak postoji, a uvodi se da bi bi e donekle smanjilo odsustvovanje članova timova od kuća. U vikendima kada nema sprint trke, jednočasovni slobodni treninzi voziće se petkom ali u poslepodnevnim terminima. Cilj ove novine je da se rastereti četvrtak, koji je do sada bio pun radni dan iako bez izlaska na stazu. Praktično, do sadašnji četvorodnevni format sa tri dana vožnje, postaje trodnevni format sa tri dana vožnje.
6. Obavezne vožnje za nove vozače
Jedan od najvećih problema mladih vozača do sada je bila mogućnost da stiču iskustvo u automobilu Formule 1 i dokazuju svoje vrednosti, zbog strogo ograničenih testova tokom sezone. Iako su i do sada mogli da petkom bolid povere mladim vozačima, to su reko činili, pripremajući se za trku. Da bi se povećale mogućnosti početnicima sada je svaki tim obavezan sa u barem dva slučaja FP1 dodeli početniku. Početnikom se smatra svako vozač koji nije učestvovao na više od dve trke za Veliku Nagradu Formule 1. Timovi imaju slobodu da priliku ukaži uli dva puta istom vozaču, ili je dodele dvojici

Foto: Aston Martin F1 Media

vozača.
7. Nova pravila za pneumatike
Pored većih niskoprofilnih pneumatika od 18”, uvodi se i dodatno novo pravilo, koje će imati značajne implikacije, a odnosi se na grejače pneumatika u boksovima. Do sada su prednji pneumatici smeli biti zagrevani do 100°C, od sezone 2022. samo do 70°C. Za zadnje pneumatike limit je bio 80°C, ali je takođe spušten na 70°C. Ovo pravilo uvedeno je kako bi se generalno smanjila potrošnja energije u Formuli 1, ali će od vozača očekivati više pažnje i drugačiji pristup naročito pri promena pneumatika tokom trke. Takođe, očekuje se da će pritisak vazduha u pneumaticima biti niži nego do sada, zbog nižih i čvršćih bokova niskoprofilnih guma. Šta više, i u pripremnom periodu i na prvim trkama biće dosta eksperimentisanja u potrazi za optimalnim pritiskom pumpanja pneumatika.

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Leclercu prva F1 pol pozicija u karijeri

Chareles Leclerc je uradio ono što su mnogi priželjkivali. Ne samo da je osvojio ...

Test: Hyundai Ioniq Electric – duboko osvežavanje

U eri totalne elektifikacije Hyundai ide svojim putem – model Ioniq nudi sa čak ...

Honda HR-V – suština ispred forme

Kada je model dve godine na tržištu, a na ulicama redak do nivoa egzotike, ...

Novi VW Touareg u originalu

Novi Volkswagen Touareg uhvaćen je na testovima u Španiji praktično bez ikakve kamuflaže U ...

Evropski automobil godine: objavljeno sedam finalista

Skraćena lista od sedam modela nominovanih za Evropski automobil godine 2021. je objavljena Stiglo ...

Mini se priprema za start u petoj generaciji

Mini se priprema za dolazak pete generacije koja će do kupaca stići sledeće, 2023. ...