fbpx

U autoindustriji vlada borba za Hi-Fi prevlast

Continental, Dolby, Bose, Bowers & Wilkins, Focal, Bang & Olufsen, Harman Cardon i ostala velka Hi-Fi imena bore se što kvalitetniji zvuk u automobilu

Nije tajna da kupca automobila sve manje zanimaju snaga i performanse a sve više veličina ugrađenih ekrana, digitalne sposobnosti i bogatstvo opcija ali i audio sistem ugrađen u vozilo. Nekada rezervisani samo za premijum segment, kvalitetni audio sistemi su se „spustili“ i u automobile najnižih segmenata, doduše u uz najviše pakete opreme. Continental, Dolby, Bose, Bowers Wilkins, Focal, Bang & Olufsen, Harman Kardon i ostala velika Hi-Fi imena bore se što kvalitetniji zvuk u automobilu.
Continental već najavljuje da će njegovo novo rešenje audio sistema biti ugrađivano u nekoliko premijum modela proizvođača čija imena nije želeo da otkrije, a Dolby Dirac-ov sistem spreman je za novi Nio ET7. Mercedes, Audi, BMW, Tesla, Volvo, Nio i Lexus samo su neki od brojnih marki automobila koje su se obratile audio ekspertima, kako bi u svakom novom modelu ponudili još bolji audio užitak nego u prethodnom modelu. Šta više, kroz audio sisteme, proizvođači i u prodaji nalaze i dodatne argumente za privlačenje kupaca.
Pored samog slušanja muzike, sve veću ulogu imaju sistemi za poništavanje buke zvukom koji dolazi iz zvučnika vozila. Šta više, ovi sistemi će biti sve prisutniji kod električnih automobila, čiji tihi elektromotori ne pokrivaju buku vetra i kotrljanja točkova. Pored toga, razvoj tehnologija autonomne vožnje i sistema povezivanja kao i opcija nadogradnje audio sistema, imaju sve veći značaj.
Imerzivna audio tehnologija je u povoju. Prošle godine Dolby Atmos Music i Mercedes su se udružili kako bi za novu S-Klasu i Maybach proizveli impresivan audio užitak u vozilu. BMW i Volvo sarađuju sa Bowers & Wilkinsom, Audi sa Bang&Olufsenom koji isporučuje sjajni 3D sistem, Ford Motor Co sa Revelom, i tako dalje.
Continental i Sennheiser stražuju mogućnost da površine unutar kabine vozila budu generatori zvuka u njihovom Ac2ated sistemu, koji donosi uštedu u masi audio sistema od neverovatnih 90% u odnosu na konvencionalni sistem sa zvučnicima koji teži i do 40 kilograma. Christoph Falk-Gierlinger, šef razvoja u Continentalu, kaže da ovakav sistem donosi voluminozan zvuk i kabinu ispunjenu zvukom, pa samim tim potpuno novo iskustvo slušanja muzike u automobilu. Ac2ated Sound je premijeru imao na CES 2020 u Las Vegasu, a na njemu se još uvevek uveliko radi.
Za Ac2ated Sound sistem potrebno je tri do sedam elemenata u vozilu, koji u potpunosti zamenjuju zvučnike. Ko kupaca, ovaj sistem treba da stigne već do 2024. godine, a proizvođači tvrde da je „imersivni“ audio naredni korak unapred u odnosu na surround sistem.
Međutim, izvesti u praksi imersivni audio sistem koji praktčno znači utapanje putnika u zvuk, nije tako lako sprovesti u delo. Komplikaciju donose različite arhitekture i specifikacije enterijera, pogotovo kod autonomnih vozila bliske budućnosti. Lars Carlsson, šef razvoja firme za razvoj digitalnih audio tehnologija Dirac kaže da pomeranje sedišta u raznim konfiguracijama, pomera slušaoca muzike i menja zvučnu sliku koja dolazi do njega. Dirac i amerčki Dolby udružili su se u razvoju optimizaciji algoritmova za Dolby Atmos audio platformu, u cilju stvaranja dobro izbalansiranog polja zvuka u kabni nezavisnog od položaja sedišta i putnika. Dolby Atmos će debitovati u modelu Nio ET7, konkurentu Teslinom Modelu S, a nakon toga stići će i u evropske premijum modele.
Kvalitet audo sistema sve više je postao prelomni elemenat pri kupovini automobila i auto i audio industrija sve više ulažu u razvoj zabavnog dela vozila. Međutim, kabina automobila je akustični nezahvalan prostor. Isti audio sistem neće isto zvučati u identičnim automobilima ali u čijim kabinama se nalaze sedišta presvučena kožom ili štofom, Audio sistem se mora prilagoditi. Kvalitet zvuka menja sa i u odnosu na broj putnika, pa čak i kućnih ljubimaca u vozilu. Tokom razvoja automobila, inženjeri zvuka moraju uzeti u obzir i zvukove i vibracije koji dopiru do kabine, i po toj osnovi teško je stvoriti stabilno okruženje. Imerzivni audio sistem trebao bi prevazići ovaj problem i svim putnicima u vozilu doneti maksimalno uživanje u muzici. Obzirom da će debitovati u premijum segmentu, nije čudo što će u svakom naslonu za glavu postojati nezavisan aktuator, i svako će moći da sluša muziku koju želi tokom vožnje.
Continental mnogo rada ulaže u novu audio tehnologiju. Umesto uobičajenog tima od osam stručnjaka za jedan audio sistem, za razvoj Ac2ated Sound sistema u tim su pozvani i muzičar koji sviraju violine ili klavir, kao i studijski dizajneri zvuka.
Iako ćemo do prvog serijskog vozila sa novom generacijom audio sistema morati da sačekamo još dve godine, stručnjaci su jednoglasni da imerzivna tehnologija zvuka u vozilu tek otvara jedno novo polje koje će imati neslućene granice.

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Rolls Royce Boat Tail košta 23 miliona evra

Možemo da se divimo li da se zapitamo kuda svet ide kada je spreman ...

Sajamska akcija za Opel vozila

Kompanija Opel Srbija pripremila je atraktivne sajamske akcije, velike popuste, kao i specijalne uslove ...

Kako zvuči Koenigsegg Jesko?

Koenigsegg u popriličnoj tišini sprema naslednika Agere RS, a ta tišina sigurno ne znači ...

Lynk & Co. Zero EV obećava ozbiljne performanse

Kineski auto gigant Geely je nedavno otkrio svoju modularnu EV platformu koju će koristiti ...

Da li je Ford Focus ostao u fokusu?

Da li je Ford Focus izgubio fokus, uporedo sa kompletnim C segmentom koji gubi ...

Hamiltonu Monza, Ferrari gubi i kada je najbrži

Lewis Hamilton je pobedio u Monzi, a Ferrari ponovo izgubio i kada je brži ...