fbpx

Porsche Experience 2022

Pre tačno godinu dana bili smo među privilegovanima da prisusutvujemo Porsche Experience i gotovo da smo se iznenadili novom pozivu

Pre tačno godinu dana bili smo među privilegovanima da prisusutvujemo Porsche Experience 2021 i gotovo da smo se iznenadili novom pozivu. Iskreno, sledeći ovakav susret smo očekivali tek za dve godine, ali dobre vesti nekad dođu brže nego što se očekuju. Samo, ovaj put štošta je drugačije od prethodnog događaja. Za početak umesto ka Kosmaju, put nas je odveo na more, u Crnu Goru, sa bazom u Petrovcu na moru i rutom koja konfiguracijom i činjenicom da vodi tamo gde ne bi trebalo da bude previše saobraćaja, već u najavi obećava savršen poligon da sportisti iz Štutgarta na delu pokažu šta umeju.
Ispostaviće se da su dobre vesti tek počele i da su se timovi iz Porsche Centra Beograd i Porsche AG ozbiljno potrudili oko organizacije i pripreme odličnih uslova. Na rutu Petrovac – Budva – Ivanova korita – Njeguši – Cetinje – Lipska pećina – Rijeka Crnojevića – Virpazar – Bukovik – Petrovac dugu 166 kilometara, stiže i informacija da je obezbeđena i pratnja od strane saobraćajne policije, što znači opuštenije i bezbednije po nas učesnike Porsche Experience 2022., a svakako i sve učesnike u saobraćaju. Kada se tome dodaju i idealni vremenski uslovi, pripremljena „kraljevska ergela“ može da izađe na teren.
Zbog čega je „častimo“ sa „kraljevska ergela“? Pa ako podatak da je u 10 vozila na raspolaganju bilo 5.652 KS nije dovoljan za respekt, pitamo se šta je dovoljno? I da, kada smo izveštavali sa Porsche Experience 2021 pominjali smo emocije. A ne bežimo ni sada od činjenice da ovakav spisak modela na raspolaganju za vožnju imponuje i nakon (uskoro) tri decenije u automobilskom novinarstvu: Boxster GTS (400 KS/420 Nm), 911 Carrera 4 GTS (480 KS/570Nm), Macan S (380 KS/520 Nm), Panamera Turbo S E-Hybrid (ukupno 700KS/870Nm), Taycan Turbo S (maksimalno 761 KS/1.050 Nm), Cayman 718 GTS 4.0 (400 KS/420 Nm), 911 Turbo S (650 KS/800 Nm), Cayenne Coupe Turbo GT (640 KS/850 Nm), Panamera GTS Sport Turismo (480 KS/620 Nm), Taycan Turbo S Cross Turismo (maksimalno 761 KS/1.050 Nm). Što bi narod rekao, …“Malo li je…?”. Postoji samo jedna manje dobra vest, koju nemamo pravo da nazovemo lošom – zbog organizacije rute, nećemo imati prilike se upoznamo sa svim modelima sa spiska, nego “samo” sa polovinom.
Za dobro jutro i prvi krak puta ka Budvi pa uzbrdo ka Ivanovim koritima Porsche 911 Carrera 4 GTS. Njegovih 480 KS i 570Nm bolji su za razbuđivanje od bilo koje kafe. Policijska pratnja donosi priliku da se vozimo brže nego što bi smelo, a krivine mnogo bolje otkrivaju vrednosti nemačke sportske legende od pukog pritiskanja gasa na pravcu. Fantastično izbalansiran, Porsche 911 Carrera 4 GTS stvoren je za vijuganje, a pogon na svim točkovma i efikasna kontrola proklizavanja i u Sport modu dozvoljava ozbiljno dodavanje gasa i krivnama bez iznenadnog proklizavnja zadnjeg dela van krivine. Zapravo, može on to i te kako ali u Sport+ modu. To znači da iako moćan, ovaj automobil neće neprijatno iznenaditi vozača nenaviklog na tolku snagu a pogotovo velik obrtni moment koji je uvek spreman. Porscheov osmostepeni PDK menjač sa dvostrukom spojnicom munjevito radi, a snaga je uvek na raspolaganju. O Porscheovim kočnicama su bajke odavno ispričane i nisu bez osnova. Samo, možda najveći problem Porschea 911 Carrera 4 GTS je činjenica da u vožnji deluje kao da nema limita trakciji i zaustavnoj sili. A to je toliko pogrešno. Granice postoje uvek, a otkrivati ih u saobraćaju, na putevima gde je najčešće stenje sa jedne stenje a sa druge ambis nije poželjno.
Nakon modela 911 Carrera koji klasika za Porsche, nastavak puta je u potpuno drugačijem modelu, SUV segmenta, koji nije zaobišao ni Porsche ni mnoge druge tradicionalne sportske marke. Samo, kada bi oznaka bila Cayenne, recimo da bi nas čekao model koji je dobro uspeo da pomiri sportsku dinamiku, performanse ali i za mnoge iznenađujuće dobre terenske sposobnosti. Ali, kada se na vozilu zatekne oznaka Cayenne Coupe Turbo GT, vrag je odno šalu. Naši domaćini su uspeli da obezbede pravu egzotiku. Porsche Cayenne Coupe Turbo GT je najsnažniji ikada Cayenne, model koji se proizvodi u ograničenim količinama i koji je na drumovima prava retkost. Misija mu je da bude najbrži SUV i da stane na crtu jednom Lamborghini Urusu i Aston Martinu DBX, a u tu svrhu iz 4.0 V8 turbo motora izvučeno je 640 KS i 850 Nm. Sa druge strane, karoserija je značajno olakšana, krov i još dosta toga je od karbonskih kompozita, promenjen je balans. Stotku “hvata” za 3.3 sekunde, a da “najbrži SUV” nije prazna priča ima i maksimalnih 300 km/h. O svim ostalim utiscima Porsche Cayenne Coupe Turbo GT pozabavićemo uskoro u posebnom tekstu. Za sada samo dodajemo da je Porsche uspeo da napravi gotovo nemoguću kombinaciju između udobnosti i dinamičnosti ovako visokog vozila.
Prelazak iz moćnog SUV-a u kupe limuzinu sa četvora vrata nekome bi mogao delovati kao prelazak sa “konja na magarca”, samo bi to bila velika, jako velika zabluda. Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid jeste model sa plug-in hibridnim pogonom, ali kakvim? Od 4.0 V8 dobija 571 KS, od elektro motora 136 KS i pod papučicom gasa može biti maksimalno 700 KS i 870 Nm maksimalnog obrtnog momenta. Činjenica da ima tri metra međuosovinskog razmaka i pet metara karoserije ne znači da je Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid stvoren samo za krstarenje autoputem. Ovaj model ubrzava munjevito. Za samo 3.2 sekunde stiže do 100 km/h, pa se na kratkim pravcima između krivina dohvata velika, pa čak i prevelika brzina. A veličina i masa od 2.350 kilograma ne smetaju da se uz izuzetno precizno upravljanje ne uživa u vožnji kroz krivine. Pored činjenice da je maksimalna brzina čak 313 km/h Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid je impresivno udoban automobil za dugo putovanje.
Ako se sa Porsche Panamerom Turbo S E-Hybrid na struju može voziti oko 50 kilometara, modelom Taycan može mnogo više. Pri tom i Taycan Turbo S Cross Turismo spada u “over 700” klasu. Njegova dva elektromotora imaju ukupno 761 KS i ostvaruju 1.050 Nm maksimalnog obrtnog momenta, što je gotovo zastrašujuće isto koliko i podatak da se do 100 km/h lansira za 2.9 sekundi. Međutim, ovo je ipak ukroćena goropad čak i prazna teška preko 2.3 tone. Uz veliku bateriju od 94 kWh smeštenu u pod vozila, težište je maksimalno spušteno, postignut odličan raspored mase, i Taycan Turbo S Cross Turismo je vrlo dinamičan za vožnju kroz krivine. I tih, beskrajno tih, obzirom da je veštački zvuk koji je među opcijama infotejmenta sasvim namerno ostao ugašen. Da, znamo sve o autonomiji električnih automobila i problemima sa punjenjem. Taycan Turbo S Cross Turismo može da pređe između 350 i 550 kilometara sa jednim punjenjem, sve zavisi od mnogo toga. Obzirom da podržava DC punjač od 270 kW, može se za 22 minuta dopuniti od 5% do 80% kapaciteta, ali gde kod nas naći takav punjač. U svakom slučaju, činjenica je da se u vožnji Taycan Turbo S Cross Turismo uživa, kako u snazi, tako i preciznosti upravljanja čak i uskim i vijugavim putem između Rijeke Crnojevića i Virpazara.
A da li je najslabji i najjeftiniji Porsche ostao za kraj? Kada bi se prema ta dva prideva definisalo možda bi se moglo tako postaviti, ali blo bi skroz pogrešno. Porsche Cayman 718 GTS 4.0 to jednostavno ne dozvoljava. Jeste model sa najkraćom karoserijom od 4.4 metra, ali uz 4.0 atmosferski bokser motor od 400 KS i pogon na zadnjoj osovini, sve što aludira na deminutiv je potpuno diskvalifikovano. Od svega što se moglo voziti, Cayman 718 GTS 4.0 je automobil koji donosi pravu vozačku senzaciju. Tvrd, direktan i bučan na upravljaču javlja sve što vozač treba da zna.
Pri vožnji u Normal modu snaga je koliko toliko ukroćena, ali već sport mod oslobađa celu ergelu. A Cayman 718 GTS 4.0 ima još nešto – nije turbo. Njegov atmosferski motor može da se zavrti do 7.600 o/min, a tada se diže kosa na glavi, odnosno, sasvim sigurno je stigla krivina i treba nagaziti kočnicu. Ovakvu karakteristiku isporuke snage može imati samo “atmosferac”. Brzina koju može da ostvari u krivinama je fascinantna do te mere da vozač može pomisliti da može sve. Naravno, ne može i sa tim se, pogotovo u saobraćaju i u drumskim uslovima, ne sme igrati. Ali kao zaključak pade nam na pameti da bi bilo sjajno Cayman 718 GTS 4.0 probati u bezbednim uslovima neke zatvorene piste, pa stvarno videti gde su mu granice.
I kao što u životu obično biva, sve što je lepo ima kraj, koji (pre)brzo dođe. A nije se uživalo samo u vožnji. Našao se trenutak za koji pogled na prelepu panoramu Boke Kotorske, Skadarskog jezera ili biti fasciniran stalaktitima i stalagmitima stvaranim hiljadama godina u Lipskoj pećini. Nama još ostaje nada da će sledeći Porsche Experience ili nešto slično doći brzo, što brže, dok ne zaboravimo ovaj upravo doživljeni.

 

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Novi Mitsubishi Outlander dobija Nissan motore?

Aktuelni Mitsubishi Outlander bliži se kraju svog modelnog života, a naslednik bi mogao dobiti ...

Renault se prodajom vratio na lidersku poziciju u Evropi

Uz zalet električnih vozila i oporavak prodaje u junu, u prvoj polovini godine Grupa ...

Pre 90. godina, Fritz von Opel je postigao 238 km/h sa Rak 2

Opel danas slavi 90. godišnjicu modela Rak 2 „futurističkog trkačkog automobila“, jednog od najluđih ...

Amaroku Internacionalna nagradu za najbolji pick-up u 2018.

Amaroku Internacionalna nagradu za najbolji pick-up u 2018. Volkswagen privredna vozila osvojila su prestižnu ...

Dileri beže od električnog Cadillaca

General Motors na velika vrata uvodi elektrifikaciju vozila, ali značajan procenat dilera ne želi ...

Hamiltonu pobeda na prvoj trci sezone Formule 1 2021

Lewis Hamilton je došao do pobede na prvoj trci sezone Formule 1, ali je ...