fbpx

Jaguar Land Rover traži zamenu za Bollorea

Jaguar Land Rover traži zamenu za Thierrya Bollorea, CEO-a protiv kojega su se zaverile okolnosti u sprečile ga u uspehu

Foto: Media Jaguar Land Rover / JOEL SAGET/AFP via Getty Images

Jaguar Land Rover traži zamenu za Thierrya Bollorea, CEO-a protiv kojega su se zaverile okolnosti u sprečile ga u uspehu. Francuski poslovni čovek Thierry Bollore došao je na CEO poziciju u Jaguar Land Roveru nakon što je 13 meseci bio na stoj poziciji ali u Renaultu. U britansku marku koja je u indijskim rukama Bollore je došao kao rukovodilac koji treba da u život vrati poznato ime ali poljuljanog ugleda, a pogotovo lošeg bilansa. Nakon dve godine, Bollore (59) se povlači sa svoje pozicije pravdajući potez ličnim razlozima, mada, kako se može čuti ne radi se o zdravstvenim razlozima. Po svemu sudeći šefovi Tata Motorsa, vlasnika JLR su ga zamolili da napusti fotelju do 31. decembra zbog činjenice da nije uspeo da ostvari ni jedan pozitivan kvartal u okruženju u kojem luksuzni brendovi beleže rekordne profite.
Ovo bi bila samo još jedna promena na čelu neke kompanije da nije pomalo bizarnog spleta okolnosti koji je Bollorea umesto uspešnog pretvorilo u neuspešnog šefa marke. Iako ga britanski mediji prozivaju da nije bio dorastao izazovima krize koju je donela Covid-19 pandemija, a ponajviše se odnosi na nedostatak čipova koji bukvalno zaustavljaju proizvodnju. A činjenica je da se JLR “dičio” činjenicom da na lagerima ima obezbeđeno dovoljno repro materijala i čipova kako ne bi usporavao proizvodnju. Međutim, ispostavilo se da je kriza sa čipovima dublja i duža nego što se to moglo pretpostaviti, a u njoj se Bollore možda i nije najbolje snašao za razliku od drugih luksuznih marki. A možda i nije do Bollorea, nego do činjenice da je JLR relativno mala marke sa relativno malim porudžbinama i proizvođači čipova mogu da je sklone u stranu da bi “namirili” veće kupce. Tokom septembra meseca, jedan dobavljač je čak prekinuo dogovor sa JLR i ugrozio proizvodnju čitavih mesec dana, sve dok ga iz JLR nisu privoleli da nastavi sa isporukama. Adrian Mardell dosadašnji šef finansija i privremeni CEO JLR-a kaže: “Ovo je tešak posao za nas i u stalnom smo kašnjenju. U situaciji smo kao kada stignete za švedski sto, ali dve nedelje kasnije. Ono što je ostalo na stolu nije ono što vam treba”.
A zbog čega Bollore nije uspeo da ostvari nijedan pozitivan kvartal? Između ostalog zbog toga što je nedostatak čipova uslovio sporo lansiranje dva nova i skupa modela koji kompaniji donose zaradu – Range Rover i Range Rover Sport. Usporene su i isporuke traženog Land Rover Defendera. Čak 72% od 205.000 poručenih vozila čine ova tri modela. Da su stigli do svojih kupaca, Bollore bi sada bio slavljen kao uspešan CEO. A za JLR je uradio mnogo, kako bi rešio proizvodne probleme i uspostavio protok kapitala. Njegova Reimagine strategija predvidela je manje volumene proizvodnje ali luksuznije proizvode sa višim cenama. U brojkama, sa prodaje od 660.000 vozila 2019. JLR u tekućoj poslovnoj godini  koja se završava u martu proizveo 300.000 jedinica ali po svakom vozilu više zaradio – i do 80.000 evra. Kada je 2020. na CEO poziciji zamenio Ralfa Spetha, Bollore je zaključio da su aktuelni planovi proizvodnje zastareli. Obustavio je investiranje u skoro milijardu evra vrednu “ Modular Longitudinal Architecture“ električnu platformu, čime je obustavio razvoj električnog Jaguara XJ i električnog Land Rovera koji je interno nazivan Road Rover. Pored toga, zaustavljene su i investicije u Jaguar J-Pace SUV. Prema Bolloreovom novom planu JLR treba da prestane da se takmiči sa BMW-om, a umesto toga postane luksuzna električna marka do 2025. Godine na sopstvenoj električnoj Panthera platformi. U osnovi, Bollore je u tišini ali odlučno transformisao JLR. Uz ambiciozan plan pod imenom Refocus, JLR će biti digitalizovan, smanjiće se troškovi proizvodnje i unaprediti kvalitet i pouzdanost vozila što je godinama unazad bila jedna od čestih zamerki kupaca. Za pomoć u digitalizaciji Bollore se obratio kompaniji Nvidia, a program Refocus je već doneo 1.5 milijardi funti uvećane vrednosti u fiskalnoj 2022. godini koja još uvek traje.
Među Bolloreovim izazovima je bilo i otpuštanje radnika, koje je uskoro bivši CEO JLR-a uspeo da uspori uprkos finansijskoj krizi iz 2019. tako što je kroz treninge osposobljavao radnike za agilan digitalni rad, a po brojnim svedočenjima JLR je postao mnogo prijatnija kompanija za rad. Svežinu i maštovitost u idejama Bollore je tražio u dovođenju ljudi iz drugih industrija. Lennard Hoornik je iz inovacione kompanije Dyson došla na čelo komercijale,  a u julu ove godine u JLR tim je došla i Barbara Bergmeier, bivši menadžer u BMW-u i Airbus Defence and Space.
Thierry Bollore će se 31. decembra „odjaviti“ iz Jaguar Land Rovera, a deluje da mu je na putu do pozitivnog poslovanja kompanije barem u jednom kvartalu najveća prepreka ispali mikročipovi. Ovako, JLR traži novog šefa, koji će morati da nastavi transformaciju kompanije koja je išla dobrim putem koji je spletom okolnosti postao nedovoljno profitabilan.

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Električni Ford Mustang nije daleko?

Biće mnogo onih koji neće biti oduševljeni, ali Mustang Lithium EV Concept najavljuje da ...

Vozili smo novi BMW Serije 5 i električni BMW i5

Vozili smo novi BMW Serije 5 i električni BMW i5 na regionalnoj prezentaciji održanoj ...

Test: Mercedes GLB 200d – ipak ima smisla

U moru modela koji su evolucija nekog drugog modela Mercedes-Benz je ponudio GLB deklarisan ...

Misija završena – peti rekord za Hondu Civic Type R

Honda je završila svoju planiranu misiju. Cvic Type R drži rekorde na pet staza ...

KAMAZ i 15. put pobedio na reliju Dakar

Posada Eduarda Nikolaeva iz već legendarnog KAMAZ-mastera pobednik je relija Dakar-2018 Posada Eduarda Nikolaeva ...

BMW M neće smanjivati svoje motore

BMW M neće smanjivati svoje motore i zadržaće V8 i redne šestocilindraše do daljenjeg ...