fbpx

Jaguar Land Rover traži zamenu za Bollorea

Jaguar Land Rover traži zamenu za Thierrya Bollorea, CEO-a protiv kojega su se zaverile okolnosti u sprečile ga u uspehu

Foto: Media Jaguar Land Rover / JOEL SAGET/AFP via Getty Images

Jaguar Land Rover traži zamenu za Thierrya Bollorea, CEO-a protiv kojega su se zaverile okolnosti u sprečile ga u uspehu. Francuski poslovni čovek Thierry Bollore došao je na CEO poziciju u Jaguar Land Roveru nakon što je 13 meseci bio na stoj poziciji ali u Renaultu. U britansku marku koja je u indijskim rukama Bollore je došao kao rukovodilac koji treba da u život vrati poznato ime ali poljuljanog ugleda, a pogotovo lošeg bilansa. Nakon dve godine, Bollore (59) se povlači sa svoje pozicije pravdajući potez ličnim razlozima, mada, kako se može čuti ne radi se o zdravstvenim razlozima. Po svemu sudeći šefovi Tata Motorsa, vlasnika JLR su ga zamolili da napusti fotelju do 31. decembra zbog činjenice da nije uspeo da ostvari ni jedan pozitivan kvartal u okruženju u kojem luksuzni brendovi beleže rekordne profite.
Ovo bi bila samo još jedna promena na čelu neke kompanije da nije pomalo bizarnog spleta okolnosti koji je Bollorea umesto uspešnog pretvorilo u neuspešnog šefa marke. Iako ga britanski mediji prozivaju da nije bio dorastao izazovima krize koju je donela Covid-19 pandemija, a ponajviše se odnosi na nedostatak čipova koji bukvalno zaustavljaju proizvodnju. A činjenica je da se JLR “dičio” činjenicom da na lagerima ima obezbeđeno dovoljno repro materijala i čipova kako ne bi usporavao proizvodnju. Međutim, ispostavilo se da je kriza sa čipovima dublja i duža nego što se to moglo pretpostaviti, a u njoj se Bollore možda i nije najbolje snašao za razliku od drugih luksuznih marki. A možda i nije do Bollorea, nego do činjenice da je JLR relativno mala marke sa relativno malim porudžbinama i proizvođači čipova mogu da je sklone u stranu da bi “namirili” veće kupce. Tokom septembra meseca, jedan dobavljač je čak prekinuo dogovor sa JLR i ugrozio proizvodnju čitavih mesec dana, sve dok ga iz JLR nisu privoleli da nastavi sa isporukama. Adrian Mardell dosadašnji šef finansija i privremeni CEO JLR-a kaže: “Ovo je tešak posao za nas i u stalnom smo kašnjenju. U situaciji smo kao kada stignete za švedski sto, ali dve nedelje kasnije. Ono što je ostalo na stolu nije ono što vam treba”.
A zbog čega Bollore nije uspeo da ostvari nijedan pozitivan kvartal? Između ostalog zbog toga što je nedostatak čipova uslovio sporo lansiranje dva nova i skupa modela koji kompaniji donose zaradu – Range Rover i Range Rover Sport. Usporene su i isporuke traženog Land Rover Defendera. Čak 72% od 205.000 poručenih vozila čine ova tri modela. Da su stigli do svojih kupaca, Bollore bi sada bio slavljen kao uspešan CEO. A za JLR je uradio mnogo, kako bi rešio proizvodne probleme i uspostavio protok kapitala. Njegova Reimagine strategija predvidela je manje volumene proizvodnje ali luksuznije proizvode sa višim cenama. U brojkama, sa prodaje od 660.000 vozila 2019. JLR u tekućoj poslovnoj godini  koja se završava u martu proizveo 300.000 jedinica ali po svakom vozilu više zaradio – i do 80.000 evra. Kada je 2020. na CEO poziciji zamenio Ralfa Spetha, Bollore je zaključio da su aktuelni planovi proizvodnje zastareli. Obustavio je investiranje u skoro milijardu evra vrednu “ Modular Longitudinal Architecture“ električnu platformu, čime je obustavio razvoj električnog Jaguara XJ i električnog Land Rovera koji je interno nazivan Road Rover. Pored toga, zaustavljene su i investicije u Jaguar J-Pace SUV. Prema Bolloreovom novom planu JLR treba da prestane da se takmiči sa BMW-om, a umesto toga postane luksuzna električna marka do 2025. Godine na sopstvenoj električnoj Panthera platformi. U osnovi, Bollore je u tišini ali odlučno transformisao JLR. Uz ambiciozan plan pod imenom Refocus, JLR će biti digitalizovan, smanjiće se troškovi proizvodnje i unaprediti kvalitet i pouzdanost vozila što je godinama unazad bila jedna od čestih zamerki kupaca. Za pomoć u digitalizaciji Bollore se obratio kompaniji Nvidia, a program Refocus je već doneo 1.5 milijardi funti uvećane vrednosti u fiskalnoj 2022. godini koja još uvek traje.
Među Bolloreovim izazovima je bilo i otpuštanje radnika, koje je uskoro bivši CEO JLR-a uspeo da uspori uprkos finansijskoj krizi iz 2019. tako što je kroz treninge osposobljavao radnike za agilan digitalni rad, a po brojnim svedočenjima JLR je postao mnogo prijatnija kompanija za rad. Svežinu i maštovitost u idejama Bollore je tražio u dovođenju ljudi iz drugih industrija. Lennard Hoornik je iz inovacione kompanije Dyson došla na čelo komercijale,  a u julu ove godine u JLR tim je došla i Barbara Bergmeier, bivši menadžer u BMW-u i Airbus Defence and Space.
Thierry Bollore će se 31. decembra „odjaviti“ iz Jaguar Land Rovera, a deluje da mu je na putu do pozitivnog poslovanja kompanije barem u jednom kvartalu najveća prepreka ispali mikročipovi. Ovako, JLR traži novog šefa, koji će morati da nastavi transformaciju kompanije koja je išla dobrim putem koji je spletom okolnosti postao nedovoljno profitabilan.

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Nova Mazda 3 ugledala svetlost dana

Na L.A. Auto show-u, Mazda je predstavila novu “trojku”, identičnu konceptu prikazanom prošle godine ...

Kia počinje razvoj tempomata koji uči

Kia počnje razvoj adaptivnog tempomata sposobnog da nauči vozačev stil vožnje, što je korak ...

Grupa Renault predstavila strategiju do 2030. godine

Grupa Renault, Nissan Motor Co., Ltd. i Mitsubishi Motors Corporation najavile nove zajedničke projekte ...

Poslednja žrtva “Otvarača konzervi”: vojni kamion

U slučaju da često lutate internetom, velike su šanse da ste čuli za nadvožnjak ...

Čak ni ova replika Mercedes 300 SL Gullwinga nije pristupačna

Mercedes-Benz 300 SL je ikona nemačkog brenda, a primerci u izvanrednom stanju donose preko ...

Mazdini SUS motori čistiji od EV?

Dok se Mazda sprema da predstavi drugu generaciju Skyactiv motora, priča se da japanski ...