fbpx

Test Maserati GranTurismo Trofeo

Test Maserati GranTurismo Trofeo nas vodi u svet automobila koji nije za svakoga, a od čije cene podilazi jeza

Maserati GranTurismo Trofeo // Foto/Copyright Dmotion.rs

Test Maserati GranTurismo Trofeo nas vodi u svet automobila koji nije za svakoga, a od čije cene podilazi jeza. Zapravo, test modela Maserati GranTurismo Trofeo nas vodi i u ne tako daleku, ali vrlo zanimljivu istoriju italijanskog GT-a, sportskog kupea koji je nastao brzo, ali opstao dugo. Kao novi model, u svojoj prvoj generaciji (M145) Maserati GranTurismo je predstavljen 2007. godine na salonu u Ženevi, kao zamena za Maserati Coupe i Spider. To i ne bi bila neka preterana zanimljivost, da model nije stvoren u rekordno kratkom roku. Od početka dizajna pa do ulaska u serijsku (koliko god bila mala u kontektu autoindustrije) proizvodnju prošlo je samo devet meseci.

Maserati GranTurismo Trofeo // Foto/Copyright Dmotion.rs

Po toj činjenici, Maserati GranTurismo ušao je u istoriju autoindustrije. Naravno, jasno je da prvi GranTurismo nije razvijan od same nule i da je koristio mnogo toga što je preuzeto gotovo “sa police”, uključujući i pogon. Prvi Maserati GranTurismo je imao “pedigriran” pogon. Njegov 4.2 litarski V8 (vremenom povećan na 4.7 litara) razvijen je u saradnji sa Ferrarijem, i koristiće ga do kraja svog životnog veka 2019.

Maserati GranTurismo Trofeo // Foto/Copyright Dmotion.rs

Međutim, ispostaviće se da postavka “što je brzo to je i kuso”, ne mora uvek da bude tačna. Maserati GranTurismo je opstao čitavih 12 godina, naravno uz brojne modifikacije, evolucije i poboljšanja koja su ga kroz posebna izdanja održavala mladim i dovoljno atraktivnim kupcima. Naravno, u GT segementu performanse su visoko na spisku želja kupaca, a Maserati GranTurismo ih je ispunjavao uz pomoć tehnologija rezervisanih za trkačku stazu pa čak i Formulu 1. A “polica” u Maranellu (Ferrariju) mogla je dosta toga da punudi, pa je Maserati GranTurismo u svojim eveolucijama delio dosta toga sa modelima iz porodice Ferrari. Samo, ljubav je pukla sa odvajanjem Ferrarija od matičnog Fiata, odnosno FCA, a izvor pogona visokih performansi je presušio.

Maserati GranTurismo Trofeo // Foto/Copyright Dmotion.rs

Maserati je morao da nastavi sam, još i pre nego što je stigao pod kapu Stellantisa. Nedovoljno se pominje, ali Maserati je razvio sopstveni, vrlo kompleksan i tehnološki originalan motor, dovoljno moćan da pokreće ne samo Maserati GranTurismo Trofeo, nego i njegovu slabiju verziju Modena ali i vatreni dvosed MC20. Pored toga, trebalo je nastaviti i tradiciju dugu 75 godina – tačno toliko Maserati, sa svojim Trozupcem na grilu hladnjaka, ima GT model u svojoj ponudi. Stilovi i imena su se menjala, ali GT je uvek bio prisutan i to kroz 12 generacija.

Maserati GranTurismo Trofeo // Foto/Copyright Dmotion.rs

Druga generacija Maserati GranTurisma predstavljena je 2023. godine, a ako treba da tražimo konkurenta, to bi bio Aston Martin Vantage. Evidentno, stilom, pa ni siluetom, nije nije “pobegao” daleko od prethodnika. A i zašto bi? Prelepa i aerodinamički efikasna (Cx 0,28) karoserija ekstremno dugog prednjeg dela zaštitni je znak Maseratija, a dizajn prvog GranTurisma gotovo je pa neprolazan. U odnosu na prethodnika minimalno su promenjene dimenzije, ali za sve one koji nisu imali prilike da ga vide uživo, treba napomenuti da je ovo zapravo ozbiljno velik automobil.

Maserati GranTurismo Trofeo // Foto/Copyright Dmotion.rs

Iako je visok samo 1.35 metara, dug je kao velika limuzina, gotovo pet metara. Tačnije, 4.966 mm, a postavljen je na međuosovinski razmak od gotovo tri metra, odnosno 2.929 mm. Sa otvorenim spoljnim ogledalima, Maserati GranTurismo Trofeo je širok čak 2.113 mm. A jasno je i da su proporcije podređene performansama. Između ostalog, Maserati GranTurismo Trofeo ima motor smešten iza prednje osovine, a prednji diferencijal ispred motora.

Maserati GranTurismo Trofeo // Foto/Copyright Dmotion.rs

Koliko u kabini može da ponudi GranTurismo dužine luksuzne limuzine? U osnovi, Maserati GranTurismo Trofeo je 2+2, odnosno formalno je četvorosed. Što se tiče prednjeg dela kabine, postignuto je ono što se od GT-a i očekuje – osećaj da sedi u sportskom automobilu i da ste deo automobila. Prostora ima sasvim dovoljno, ali su vozač i suvozač “upakovani” svako u svoje mesto, sa sasvim dovoljno luksuza i udobnosti, ali bez preterivanja u raskoši, osim činjenice da se vrata iznutra otvaraju na dugme.

Maserati GranTurismo Trofeo // Foto/Copyright Dmotion.rs

Sjajno su Italijani uradili svoj posao u balansiranju između sportskog koje podrazumeva spartansko i luksuznog koje očekuje kupac četvrt miliona evra vrednog GranTurisma, uključujući i ugradnju vrhunskog Sonus-Faber audio sistema italijanskog audiofilskog specijaliste.

Maserati GranTurismo Trofeo // Foto/Copyright Dmotion.rs

Prednja sedišta su…savršena. Duboko profilisana, poprilično tvrda ali ne i neudobna i sposobna da prime i osobe korpulentnije građe. Sedalni deo pruža podršku skoro do kolena osobe visine preko 180 cm, a praktično se podrazumeva da su elektropomična, sa ventilacijomi grejanjem.

Maserati GranTurismo Trofeo // Foto/Copyright Dmotion.rs

I zadnja sedišta su pažljivo i elegantno dizajnirana, opremljena čak i držačem za čase i USB utičnicama, ali prednja sedišta moraju biti pomerena poprilično unapred, da bi se moglo sesti pozadi i igde smestiti noge. U Maserati GranTurismo Trofeo četiri osobe ipak ulaze gotovo samo u teoriji i nuždi, mada se u GT-u ne voze gotovo pa nikad. Maseratiju se pored dizajna mora odati priznanje i za preciznost i kvalitet izrade kompletnog eneterijera.

Maserati GranTurismo Trofeo // Foto/Copyright Dmotion.rs

Maserati GranTurismo Trofeo ima kristalno jasnu digitalnu instrument tablu dijagonale 12.2”, koja svojom formom donekle imitira klasične okrugle sportske instrumente, ali uz mogućnost izbora kako grafike prikaza, tako i podataka koje vozač želi da ima.

Maserati GranTurismo Trofeo // Foto/Copyright Dmotion.rs

Višenamenski ekran je dijagonale od 12.3” sa bogatim izborom kako aplikacija, tako i podataka o vozilu i vožnji, a treći, najmanji 8.8” ekran je zanimljivo rešenje. Prvenstveno je zadužen za podešavanja klimatizacije i provetravanja, ali su na njemu komande na koje nismo navikli da su na ekranu. Na primer, podešavanje visine vozila, paljenje svetala, pa čak i otvaranje pretinca za rukavice. Deluje nepraktično, ali kada se navikne, zapravo je vrlo praktično. Infotejment radi na MIA platformi razvijenoj u Maseratiju, baziran je AndroidAuto sistemu i podržava glasovne komande uz neizbežno “Hey Maserati”.

Maserati GranTurismo Trofeo // Foto/Copyright Dmotion.rs

Nakon Maserati Grecalea, ni GranTurismu nismo spremni da oprostimo prekidače selektora pogona odnosno osmostepenog automatskog menjača, umesto kojih bi rađe videli neku formu sportske ručice kakva dolikuje GT-u. Doduše, stvar oko menjača ponovo spasavaju velike papučice za manuelnu promenu stepena prenosa iza upravljača, ali kao i kod modela Grecale, poprilično zasmetaju kada treba uključiti pokazivač pravca ili brisače.

Maserati GranTurismo Trofeo // Foto/Copyright Dmotion.rs

Maserati GranTurismo Trofeo je tehnološki vrlo kompleksno vozilo. Karoserija je 65% izrađena od aluminijuma, magnezijuma, i ugljeničnih kompozita. Iako u svojoj osnovi koristi značajno modifikovanu platformu na kojoj počiva i Alfa Romeo Gulia, Maserati GranTurismo Trofeo ima mnogo toga što privlači pažnju. Prednje oslanjanje je preko dvostrukih trouglastih ramena, dok je pozadi multilink, ogibljenje vazdušno, a samim tim i varijabilnu visinu od tla i mogućnost podešavanja tvrdoće. Pogon je stalno na svim točkovima uz zadnji diferencijal sa mehaničkim zatvaračem. Pomenuli smo da je zbog bolje raspodele mase vozila (52-48% napred-pozadi), prednji diferencijal ispred motora, a time je postignut niži profil karoserije i maksimalno spušteno težište vozila.

Maserati GranTurismo Trofeo // Foto/Copyright Dmotion.rs

Motor je posebna priča. Maserati Nettuno je biturbo, V6 radne zapremine od 3.0 litre, sa uglom od 90% između cilindara. Nema balansne osovine, ima dve svećice po cilindru i tehnologiju pretkomore koja se koristi u Formuli 1, a u kojoj se inicijalno pali smeša. Radi manje potrošnje i emisije, ugrađen je sistem deaktivacije celog desnog cilindarskog reda. Nettuno u Maseratiju MC20 ima podmazivanje sa suvim karterom, dok je u GranTurismi sa mokrim. Za GranTurismo su na raspolaganju dve snage, 490 KS za Modena ili 550 KS za Trofeo verziju, a u oba slučaja maksimalnu snagu agregat dohvata pri 6.500 o/min. Slabija verzija Nettuna ima 600 Nm, a snažnija 650 Nm maksimalnog obrtnog momenta pri 3.000 o/min.

Maserati GranTurismo Trofeo // Foto/Copyright Dmotion.rs

Iako bi Maserati GranTurismo Trofeo u Comfort modu vožnje Maserati GranTurismo Trofeo trebao da se vozi kao svaki drugi “normalan” automobil, nije baš tako. Sedi se vrlo udobno, ali i jako nisko, a i u svom najmekšem modu rada vazdušni amortizeri su tvrdi, a malo je reći da postaju samo još tvrđi kada se krene kroz GT, Sport, Corsa modove. Maserati GranTurismo Trofeo sam prilagođava visinu i ugao celog vozila po porečnoj osi spram brzine vožnje, pri čemu ne menja karakter upravljanja koje je uvek oštro i direktno.

Maserati GranTurismo Trofeo // Foto/Copyright Dmotion.rs

Maserati GranTurismo Trofeo se ne može voziti sa “dva prsta”, nego traži vozača koji zna šta želi i to će ispuniti istog trena. Nettuno vrlo linearno isporučuje svoju snagu u celom rasponu obrtaja, a selektor modova vožnje je dobrodošao kada se želi ili ne želi oštra papučica gasa. Menjač je vrlo brz ZF osmostepeni automatik, koji je uz odličan algoritam kontrolne elektronike uvek tamo gde treba. Da li nedostaje zvuk nekadašnjeg V8 motora? Pa, možda, ali ni Nettuno u Sport ili Corsa modu nema čega da se stidi kada je moćna zvučna kulisa u pitanju.

Maserati GranTurismo Trofeo // Foto/Copyright Dmotion.rs

Maserati GranTurismo Trofeo nije samo na papiru idealno izbalansiran. Prednji točkovi od 20” i zadnji od 21” pružaju dovoljno gripa za ubrzanje, ali i i za bočna ubrzanja. Maserati GranTurismo Trofeo lako zavede i navede na brzo vijuganje kroz krivine sjajnom preciznošću vođenja kroz zavoj, kada uliva toliko poverenje da deluje da nema granica. A ima ih i ne treba ih preterati iako ovaj GT ima poprilično malu masu i može mnogo. Pogon na svim točkovima sa jedne strane omogućava odličnu trakciju, ali i donosi dodatnu bezbednost, čuvajući od iznenadnih proklizavanja.

Maserati GranTurismo Trofeo // Foto/Copyright Dmotion.rs

Ruku na srce, u Comfort modu je ukroćena goropad, kada elektronika čuva vozača nedoraslog raspoloživoj snazi, a ipak samo za pistu preporučujemo Corsa mod i potpunu deaktivaciju kontrole proklizavanja, isto kao i korišćenje launch control sistema, koji je deo standardne opreme. Iako je automobil koji do 100 km/h stiže za 3.5 sekundi i ima maksimalnu brzinu od 320 km/h, Maserati GranTurismo Trofeo ima i sasvim solidan paket elektronskih asistencija od adaptivnog tempomata, pa do asistencije za održavanje kolovozne trake. Koliko troši GT automobil je nepristojno pitati kao i damu za godine, ali kad smo već tu, na autoputu, pri dozvoljenih 130 km/h potrošnja je 9,9 l/100 km, ali naravno da uz uživanje u Trofeo modu odlazi na 18.8 l/100 km.

Maserati GranTurismo Trofeo // Foto/Copyright Dmotion.rs

Maserati GranTurismo Trofeo je jedna jako brza, elegantna skulptura na točkovima koja će mnogima ostati premet divljenja, a (jako) retkima predmet posedovanja. Cene GT automobila su, za “običan narod” astronomske. Testirani model Maserati GranTurismo Trofeo ima osnovnu cenu od 224.285 evra, a uz 26.459 evra dodatne opreme na Dmotion.rs uživanju, pardon, testu bio je model cene 250.744 evra. Da li će se čitaoci uvrediti ili naljutiti ako kažemo da vredi svakog evra? Paaaa, rizikovaćemo…

Model Maserati GranTurismo Trofeo
Dužina/ širina/ visina (mm) 4.966/ 1.957/ 1.353
Međuosovinski razmak (mm) 2929
Masa vozila praznog (kg.) 1795
Maksimalna dozvoljena masa vozila (kg.) /
Dozvoljena masa prikolice sa kočniciom kg /
Zapremina prtljažnog prostora (l) 310
Motor Benzin
Gorivo Benzin
Broj cilindara/ ventila 01.06.24
Radna zapremina (ccm) 2992
Snaga pri o/ min. (KS) 550 pri 6.500
Maksimalni obrtni moment pri o/ min. (Nm) 650 / 3000 o/min
Menjač 8 Automatski
Ubrzanje 0-100 km/h 03.05.24
Maksimalna brzina km/h 320
Prosečna potrošnja na testu l/100 km 13.08.24
Zapremina rezervoara 70
Cena testiranog modela 250.744 evra
  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Alpine kuburi sa izduvnim sistemima

Alpine Tim Formule 1 otišao je na odmor i pauzu u šampionatu sa pobedom ...

PHEV pionir Opel Ampera slavi 10. rođendan

Opel Ampera bio je jedan od pionira plug-in hibridnog pogona u serijskim automobilima i ...

G-Drive Racingu oduzeta pobeda na LeManu

G-Drive Racing koji je dominantno pobedio na 24 časa LeMana diskvalifikovan je i pobeda ...

Peterhansel i dalje u vođstvu na Dakar Reliju 2021.

Stephane Peterhansel je na verhu tabele preživeo i maraton sedme etape uprkos udarcu u ...