fbpx

Da li Maserati ponovo menja vlasnika?

Da li Maserati ponovo menja vlasnika nakon razočaravajućih prodajnih rezultata u prvoj polovini poslovne 2024. godine?

Da li Maserati ponovo menja vlasnika? Maserati GranTurismo Trofeo // Foto/Copyright Dmotion.rs

Da li Maserati ponovo menja vlasnika nakon razočaravajućih prodajnih rezultata u prvoj polovini poslovne 2024. godine? Stellantisovi razočaravajući rezultati u prvom polugodištu – konsolidovani operativni prihodi su pali za skoro 40 odsto na 8,46 milijardi evra – naveli su proizvođača automobila da najavi da će biti preduzeti veliki koraci da se problemi reše. Izvršni direktor Carlos Tavares je rekao 25. jula da će žrtvovati veliki deo svog predstojećeg letnjeg odmora da bi otišao u SAD kako bi se pozabavio Stelantisovom najvećom glavoboljom: Severnom Amerikom. Konsolidovani operativni profit najprofitabilnijeg regiona kompanije smanjen je za 3,7 milijardi evra na 4,4 milijarde evra u prvoj polovini zbog nekoliko pogrešnih pozivanja na veličinu zaliha i podsticajnu potrošnju.

Da li Maserati ponovo menja vlasnika? Maserati GranTurismo Trofeo // Foto/Copyright Dmotion.rs

Ipak, možda je još veći izazov za Tavaresa da popravi Maserati. Globalna prodaja ovog proizvođača luksuznih automobila u prvoj polovini se više nego prepolovila, spistivši se ispod 1.100 vozila mesečno, što je rezultiralo prilagođenim operativnim gubitkom od 82 miliona evra u poređenju sa profitom od 121 milion evra u prvih šest meseci 2023. Tokom cele godine, Maserati je na putu da proda manje od 12.000 vozila i isporuči negativnu dvocifrenu maržu (bila je -13 procenata u prvoj polovini). Ono što je takođe zabrinjavajuće je to što Maserati neće dobiti nijedan novi proizvod najranije 2027. godine.

Da li Maserati ponovo menja vlasnika? Maserati GranTurismo Trofeo // Foto/Copyright Dmotion.rs

Nije iznenađujuće što je Stellantis finansijski direktor Natali Najt rekla 25. jula: „Moglo bi da postoji neka tačka u budućnosti kada pogledamo šta je najbolji dom za [Maserati]“. Tavares je bio još grublji kada su ga pitali koliko bi Stlantis imao strpljenja za neprofitabilne brendove (od 15 brendova koji čine Stelantis, Maserati jedini ima svoj sopstveni izveštaj o dobiti i gubitku). „Ako ne zarade, mi ćemo ih ugasiti“, rekao je on. „To je vrlo jednostavno, jer govorimo o veoma teškom prelaznom periodu u kom ne možemo sebi da priuštimo da imamo brendove koji ne zarađuju. Ferrari, koji je kontrolisao Maserati od 1997. do 2005. godine, mogao bi da bude “najbolji dom” italijanskog brenda. Od svog listinga na Volstritu 2015. godine, Ferrari je pokazao spektakularan nivo poslovanja. U 2023. imao je vodeću operativnu maržu od 27 odsto u autoindustriji, generišući prihod od skoro 6 milijardi evra prodajom samo 13.663 automobila. Ferrari bi mogao biti kompanija koja je najpogodnija za pravilno upravljanje i negovanje Maseratija. Iako je Ferari na listi, Exor, finansijski holding porodice Anjeli-Elkan i Pjero Ferari kontrolišu dovoljno glasačkih prava proizvođača superautomobila da proguraju akviziciju Maseratija, bez obzira na moguće žalbe drugih akcionara.

Da li Maserati ponovo menja vlasnika? Maserati Grecale // foto Dmotion.rs

Takav scenario bi mogao da obezbedi trostruku pobedu:
– Maserati bi mogao da pravi automobile koji odgovaraju identitetu brenda umesto da prodaje modele kao što je Grecale, koji je preimenovani Alfa Romeo Stelvio. Mnogi kupci ne smatraju Grecale pravim Maseratijem, pa ga ne kupuju. Ovo se ogleda u padu prodaje srednjeg SUV-a za više od 40 odsto u Evropi tokom prve polovine.
– Stellantis bi se oslobodio brenda za koji se pokazalo da nije u stanju da pravilno upravlja, oslobađajući finansijske i upravljačke resurse za svojih ostalih 14 brendova.
– Ferrari bi mogao da iskoristi dodatni obim koji dobija dodavanjem Maseratija kako bi mu pomogao u ulaganjima u pogonske agregate i elektronske sisteme bez umanjivanja svoje najveće prednosti, ekskluzivnosti brenda.

Da li Maserati ponovo menja vlasnika? Maserati GranTurismo Trofeo // Foto/Copyright Dmotion.rs

Ovo nije Maseratijev prvi težak period i u istojiji ih je imao nekoliko. Citroen je kupio italijansku kompaniju 1968. i vodio do 1975. pako što ju je doveo u u likvidaciju, ali je marka sa znakom Trozupca ipak opstala. Kada je Fiat, koji je kontrolisao Ferari od 1969. do 2015., kupio Maserati 1993. godine, proizvođač automobila koji je bio fokusiran na proizvodnju velikoserijskih automobila, takođe nije uspeo da učini brend uspešnim. Fiat je 1997. postavio Ferrari na čelo Maseratija. Nažalost, ovaj potez je stvorio ogromnu tenziju između Ferrarija i Fiata, pa se posle osam godina Maserati vratio Fiatu, što je stvorilo još jednu nesrećnu kombinaciju, ovog puta sa Alfa Romeom. Kombinacija sa Alfom je trebala da pomogne da se Maseratijeva prodaja poveća na 75.000 jedinica do 2025. Kako stoje stvari, nema šanse da se to dogodi. Drugo predviđanje je bilo da će Maserati isporučiti „održivu“ maržu od 15 procenata do 2025. i povećati je na 20 procenata na duži rok. To bi moglo biti moguće pod novim vođstvom, ali izgleda malo verovatno ako Stelantis zadrži kontrolu.

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Dacia Jogger je dobila hibridni pogon

Dacia Jogger je dobila hibridi pogon koji jednom od najpristupačnijih vozila u MPV segmentu ...

Novi Land Rover Range Rover stvarno je potpuno nov

Land Rover je novi Range Rover postavio na novu platformu, osavremenio mu izgled i ...

Serija 6 Gran Tourismo – kuda sada?

BMW je predstavio Seriju 6 Gran Tourismo. Dobro i…? Serija 5 u ovoj “fastback” ...

Chery najveći izvoznik automobila iz Kine

Marka Chery je rangirana na 1. mesto po izvozu automobila van Kine, sa stopom ...

Mercedes predstavio osveženi S650 Pullman

Mercedes-Benz je predstavio osveženi Mercedes-Maybach S650 Pullman, koji donosi izmenjenu masku i još luksuzniji ...

Izuzetni poslovni rezultati Toyote na srpskom tržištu u 2018.

Toyota Srbija završiće poslovnu godinu sa preko 1500 prodatih automobila, i time zabeležiti povećanje ...