Test – Cupra Formentor 1.5 eTSI mHEV je osvežen, podmlađen, a svakako i dalje vrlo atraktivan i upotrebljiv A-CUV kupe
Test – Cupra Formentor 1.5 eTSI mHEV je osvežen, podmlađen, a svakako i dalje vrlo atraktivan i upotrebljiv A-CUV model. Zapravo, pre svega i iznad svega, Cupra Formentor je odel koji je uspeo po svim osnovama. Neka dignu ruku svi oni koji se sećaju šta je značilo ime Cupra u kontestu marke Seat. Sigurni smo da se sve manje njih „na prvu“ seća da je Seat Cupra, podrazumevalo sportsku verziju i poseban paket opreme u i na modelima španske marke, koja je odavno deo Volkswagen Grupe. Cupra nikada neće biti marka, kakav je to „rogobatan“ logo, nikada od Cupre neće biti ništa – mnogo je bilo takvih predviđanja. Međutim, u autoindustriji ipak sede i talentovani i promućurni stratezi, koji nekad pogreše, ali nekad i jako pogode.
Cupra, pa ne čak ni tako polako, postaje marka od koje ćemo unapred očekivati atraktivno, drugačije i poželjno. Model Formentor je prvi model koji je osmišljen, dizajniran i projektovan samo za marku Cupra i nije bio nešto što VW Grupa već nudi, ali u malo drugačijem pakovanju. Cupra Formentor je segmentno smešten u A-CUV kupe segment, gde je zapravo mašti pušteno na volju i u koji nam pristižu zanimljivi modeli. Samo, Cupra Formentor je dobila originalan, sopstveni put, odnosno koncept i dizajn karoserije, koji je upalio „iz prve“. Nije mali kompliment kada stručni deo automobilskih medija okarakteriše dizajn modela kao dizajn Lamborghinija prilagođenog kupe SUV-u, samo skromnijem od Urusa. Ruku na srce, i Cupra i Lamborghini pripadaju istoj kompaniji, ali to je već neka druga priča.
Nakon što je premijerno predstavljen 2020. godine kao prvi jedinstveni Cupra model, Formentor je postigao ono o čemu mnogi drugi mogu samo da sanjaju. Od početka, iz godine u godinu prodaja Formentora raste i to galopirajućim tempom. Koliko u prvom kvartalu 2024. godine, kada se već uveliko znalo da će se uskoro pojaviti osvežena verzija, Cupra je proizvela i isporučila rekordan broj vozila.
Za modelnu 2024. godinu spreman je novi, odnosno restilizovani, odnosno osveženi Formentor. Samo, umesto uobičajenih par detalja na prednjem delu, novi Formentor je dobio potpuno novi prednje deo sa novim svetlosnim grupama, odbojnikom, grilom hladnjaka i svime što čini najprepozantrljiviji deo svakog automobila – njegovo lice. I sve to ponovo, u kontekstu cele karoserije i njenih proporcija izgleda odlično, potpuno drugačije, ali i duhom dovoljno slično da se zna o kom modelu se radi.
I pozadi je dovoljno drugačije da se zna da je po sredi nova Cupra Formentor, a pre svega po atraktivno svetlećoj LED traci koja spaja svetlosne grupe, sa drskim Cupra logom u sredini.
Dužinom od 4.446 mm Cupra Formentor nije preterano glomazno vozilo. Šta više, vizuelno, kada nema drugog repera u blizini, deluje čak i manje. Međutim ponuda prostora u Formentoru je demonstracija kako treba uraditi funkcionalnu arhitekturu. Da, nekima se neće dopasti previše “geometrijski” stil, sa malo ukrasa i atraktivnih detalja, ali po ovoj osnovi dizajneri i Seata i Cupre drže se svog stila, i mi to cenimo. Ono što je podjednako bitno je da Cupra Formentor u enterijeru ne deluje jeftino i plastično, nego uredno, kvalitetno i precizno sastavljeno.
Oni koji požele SUV ili crossover zbog visokih i uspravnih sedišta, treba prvo da probaju Cupru Formentor. Prednja sedišta su relativno niska i sjajna. Ne niska koliko je tipično za sportski automobil, ali ne i visoka kao u, na primer, modelu Ateca. Pored toga, poprilično duboko su profilisana i telu pružaju savršenu potporu. Vidljiva novina su nasloni za glave koji su sada integrani deo naslona za leđa. Manje vidljive su i modifikacije centralnog grebena na kojem je komanda menjača.
Zadnja klupa spada u nešto što standardno srećemo, bez previše egzibicija i udobnim naslon za laktove, ali u zadnjem delu oduševljava ponuda prostora za kolena i glavu, kakva se sreće ili u mnogo višem SUV-u ili mnogo većem vozilu. Jedino, ne treba računati da se sa jedne na drugu stranu zadnje klupe lako premesti. Tunel kroz koji mora da prođe kardanska osovina za AWD verzije poprilično je visok.
Sa 450 litara zapremine prtljažnik nije rekorder, ali možda koju litru manje apsolutno praštamo zbog prelepog profila karoserije Cupre Formentor. Važnije je da se vrata prtljažnika visoko podižu i da se nasloni lako preklapaju polugama iz samog prtljažnika.
Digitalni deo Cupra Formentora je podmlađen novom grafikom instrument table, i novim ogromnim višenamenskim ekranom dijagonale 12,9“, iza kojega stoji i najnovija generacija oprativnog sistema koji koristi cela VW Grupa. Logika upravljanja sistemom je jednostavna, ali bi i dalje voleli da do temperature i provetravanja u kabini dođem kraćim putem preko klasičnog prekidača.
Upadljiv je i novi upravljač. Stilom ne potpuno novi, ali činjenicom da se na njemu nalazi dugme za startovanje motora, ali i selektor modova vožnje svakako da. A šta nije izmenjeno je činjenica da savršeno leži u rukama debljinom obruča i strukturom materijala kojom je presvučen.
Cupra Formentor ima potpuno jedinstvenu karoseriju, ali razumljivo je da za jedan model nije razvijana posebna platforma. Prednje oslanjenja su MacPherson opružne noge, a pozadi je multilink osovina. U pogonu Cupre Formentor može dosta da se bira, ali treba upoznati nove oznake. Testirana Cupra Formentor ima oznaku 1.5 eTSI mHEV, što znači da iz 1.5 litarskog četvorocilindraša i uz pomoć blagog hibrida ima 150KS. Sledeći model u ponudi je Formentor 1.5 TSI e-Hybrid, koji uz isti benzoinac, ali snažniji hibrid na raspolaganju ima 204 KS. U ponudi je i dve 2.0 TDI verzija sa 150 KS, ali i 2.0TSI uz koji je standardni i 4WD. Još tri verzije Formentora se mogu dobiti u spertskoj VZ verziji – VZ 1.5 TSI e-Hybrid sa 272 KS, VZ 2.0 TSI DSG sa 265 KS i najvatrenija VZ 2.0 TSI DSG 4WD sa okruglo 333KS.
Iako je naše test vozilo stiglo sa naslabijim pogonom, nije nas ni najmanje razočaralo. Svakako se više dobija već od prve sledeće verzije, ali i 1.5 eTSI je model sa kojim se može voziti i dinamično i ekonomično. Sedmostepeni DSG menjač odlično koristi 250 Nm raspoloživih već od 1.500 o/min, pa subjektivno deluje da Formentor ima čak i više snage nego što piše. Naravno, nema, a to se oseti tek kada se pri već relativno visokoj brzini želi oštrije ubrzati, i kada je 150 KS tačno toliko koliko priše. Ipak, ovaj pogon je dovoljan da Cupra Formentor 1.5 eTSI do 100 km/h ubrza za manje od 9 sekundi.
Svakako, Cupra Formentor zaslužuje visoke ocene za voznu dinamiku. Ipak veći i masivnije model od Cupre Leon, Formentor nema voznu dinamiku jednog hatchbacka, ali zato ima preciznije i dinamičnije upravljanje od većine SUV modela pre svega zahvaljujući trimu ogibljenja ali i malo nižoj karoseriji. Svako, blage razlike u preciznosti upravljanja i još manjem naginjanju u krivinama u odnosu na prvu evoluciju Cupre Formentor mogu se osetiti. A mora se osetiti i odlična akustička izolacija kabine i vrhunski Sennheiser audio sistem koji ima sedam zvučnika.
Cupra Formentor je zapravo medl koji u jednom ispunjava nekoliko uloga, od dinamičnog i atraktivnog crossovera za samce, pa sve do potpuno upotrebljivog i prostranog porodičnog hatchbacka koji je i kupe i SUV. I sve te uloge može da ispuni vrlo ekonomično. Tokom testa, a prema putnom računaru, prosečna potrošnja je između 5.1 i 6.5 litara benzina, uz prijatnu autonomiju od preko 700 kilometara sa jednim punjenjem rezervoara.
Na kraju, voleli bi da za kraj možemo da kažemo da se do ovog atraktivnog i mehanički odlično ukomponovanog automobila može doći za malo para, ali to ipak ne možemo. Testirani, odlično opremljeni model, sa mnogo bezbednosnih i vozačkih asistencija košta 43,904.41, dok mu je početna cena 34.959 evra, dok vrhunski model sa 333 KS i pogonom na svim točkovima košta 47.470 evra.
Model | Cupra Formentor 1.5 eTSI mHEV |
Dužina/ širina/ visina (mm) | 4.451/ 1.893/ 1.520 |
Međuosovinski razmak (mm) | 2679 |
Masa vozila praznog (kg.) | 1407 |
Maksimalna dozvoljena masa vozila (kg.) | 2000 |
Dozvoljena masa prikolice sa kočniciom kg | 1500 |
Zapremina prtljažnog prostora (l) | 450/1.437 |
Motor | Benzinac/Turbo |
Gorivo | Benzin |
Broj cilindara/ ventila | 4/16 |
Radna zapremina (ccm) | 1498 |
Snaga pri o/ min. (KS) | 150 pri 5.000 |
Maksimalni obrtni moment pri o/ min. (Nm) | 250 / od 1.500 do 3.500 o/min |
Menjač | 7 DCT |
Ubrzanje 0-100 km/h | 8,9 |
Maksimalna brzina km/h | 205 |
Prosečna potrošnja na testu l/100 km | 06.01.24 |
Zapremina rezervoara | 50 |
Cena testiranog modela | 43.904 evra |
Show Comments