Test – Toyota Yaris Cross 1.5 HEV 130 je dokazala da dva urbana crossovera mogu da egzistiraju uporedo i uspešno
Test – Toyota Yaris Cross 1.5 HEV 130 je dokazala da dva urbana crossovera mogu da egzistiraju uporedo i uspešno. Naravno, govorimo o činjenici da Toyota kupcima nudi Yaris Cross i C-HR koji su segmentno smešteni „na blizu“, ali stilski i koncepcijski vrlo daleko, što se pokazalo kao sjajna strategija Toyote, obzirom da su oba modela vrlo uspešna na tržištima širom sveta. Za modelnu 2024. godinu, Toyota Yaris Cross je osvežena na polovini svog životnog veka, a u okviru evolucije dobila je i snažniji hibridni pogon.
Toyota je u otklon od B segmenta krenula još pre 20 godina modelima za Japan, a Evropi je ponudila Urban Cruser 2007. godine, i ne može se pohvaliti preteranim uspehom svog prvog „minijaturiozovanog“ Land Cruisera, baziranog na platformi Yarisa. Za sve ljubitelje crossover stila, ni Toyota ni drugi nisu odustali, nego su nastavili da razrađuju osnovnu ideju preuzimanja gotove platforme i „crossoverizacije“ karoserije. Naravno, stigle su i stižu (bez)brojne varijacije na temu, koje su se kretale od dodavanja novih „robusnih“ odbojnika i pragova na osnovni model i kobajagi zaštite donjeg postroja, pa do praktično potpuno novih karoserija.
Prve najave da Toyota radi na kompaktnom crossoveru zvučale su malo čudno, obzirom da u ponudi već ima kompaktni 4.3 metra dugi C-HR, koji se vrlo pristojno prodaje. Međutim ispostavilo se da su spekulacije tačne, i da se na TNGA-B platformi Yarisa rađa SUV verzija. Osnova, odnosno platforma je već činila dobru vest. Aktuelna Toyota Yaris ima jednu od najboljih, ako ne i trenutno najbolju platformu u B segmentu, samo na njoj nije ostala karoserija Yarisa, nego je „navučena” praktično potpuno nova Cross karoserija, i rodio se realno potpuno novi model, kojega očekuje ozbiljno etablirana konkurencija. Od rodonačelnika segmenta modela Nissan Juke, preko Renault Captura, Peugeota 2008, Opel Mokke, Seat Arone i VW T-Roca pa do Ford Pume, Kije Stonic i Hyundai Kone, da pomenemo smo neke, a ima ih još.
Toyota Yaris Cross je potpuno individualan model u ponudi japanske marke. Da, sa 4.18 metara nešto je duži od Yarisa, tačnije, poprilično duži za 18 cm, ali je i viši za upadljivih 6 cm. Naravno, brojke su brojke, ali samo forma karoserije potpuno je drugačija, i od super aerodinamične „jajaste“ karoserije Yarisa nije ostalo ništa. Yaris Cross je dobio „kutijastiju“ formu pre svega zahvaljujući robusnom prednjem odbojniku, ali i ispravljenom krovu i ravnim C stubovima. I izgleda upadljivo i zanimljivo.
U prednjem delu Toyota Yaris Cross donosi slično, ali ne i isto što i Yaris. Prednja sedišta su udobna, ne preterano velika, i nešto uspravnija, ali i dalje sa dugim hodovima pri podešavanju. Da, stoji da je na test stigao maksimalno opremljeni Yars Cross u Premiere paketu opreme sa polukožnim sedištima i mnogo toga što uz niže pakete opreme ne ide, ali forma se u svakom slučaju zadržava, pa možemo konstatovati da su prednja sedišta vrlo dobra.
Sa zadnjom klupom Toyota je napravila uspešan manevar i obezbedila dosta prostora za kolena i glavu. Profil zadnjih sedišta nije previše maštovit, ali nalazimo i pravu retkost u B SUV segmentu – naslon za ruke. Spajanjem korisnog (preklapanje naslona u tri segmenta 40:20:40), postignuta je ne samo dodatna funkcionalnost prtljažnika, nego i elemenat koji podiže komfor putnicima pozadi.
Obzirom na hibridni pogon, što podrazumeva bateriju, i pogon na svim točkovima moglo bi se pomisliti da od prtljažnika nije ostalo ništa. Međutim jeste – 320 litara do prozora, što je sasvim dovoljno, a kada se pogleda ispod poda prtljažnika, čini nam se da je bilo prostora i za još bolje. Preklapanjem naslona dobija se solidnih 1.097 litara, ali ipak nailazimo na elemenat koji ne razumemo. Pokrivač prtljažnika je od tankog platna. Da, doneo je izvesnu uštedu u masi i ceni, ali ne računajte da ćete išta odložiti na njega teže od plišanog medvedića.
Iako bi se barem prema imenu moglo očekivati da Yaris Cross svoj enterijer i instrument tablu deli sa Yarisom, to nije slučaj. Instrument tabla je digitalna ali preuzeta iz modela Corolla, dok su armatura instrument table i visoka postavka ekrana infotejmenta u tablet stilu praktično jedinstveni za Yaris Cross. Za osveženi Yaris Cross promenjena je grafika digitalne instrument table dijagonale od koja je 7“ ili čak 12.3“, koja je sada nešto sa pojednostavljenom i manje šarenom grafikom. Pored toga, višenamenski ekran je sada veći, 9“ ili 10,5“, sa unapređenom operativnom platformom, koju Yaris Cross sada deli sa modelom C-HR.
U svakom slučaju, govorimo o jednostavnoj i informativnoj grafici instrument table, i solidnom mutimedijalnom sistemu, uz koji, u Premiere paketu opeme, stiže i odličan JBL audio sistem. Kao što nas je poodavno navikla po pitanju preciznosti uklapanja i završne obrade, Toyota je kvalitetna, mada ne i fascinantno maštovita. Kabina je funkcionalna, lako se organizuje sa sitnicama, a tu je, barem u vrhunskoj opremi i bežični punjač za telefon, kao i lako povezivaje sa Apple CarPlay i Android auto sistemima. Ono čemu uvek odamo priznanje je bogati Toyota Safety Sense paket bezbednosnih asistencija, koji sadrži mnogo toga, od aktivnog tempomata i automatskog kočenja pa nadalje, koji je za modelnu 2025. godinu po dosta osnova unapređen i obogaćen novim funkcijama.
Kao model za 2025. godinu, Toyota Yarisa Cross je dobila poprilično veliku novinu ispod poklopca motora. Zapravo, kod ovog modela ne može mnogo da se bira po pitanju pogona – svakako u osnovi ima 1.5 litarski trocilindarski agretat, i svakako je hibridni pogon. Novina je da uz dosadašnji pogon sa 116 KS, Toyota Yaris Cross može imati i snažniji sa 130 KS. Pored toga, Toyota tvrdi sa se pozabavila akustičkom izolacijom kabine kao i optimizacijom delova karoserije, kako bi se smanjili šumovi vetra.
Već u prvoj evoluciji Toyote Yaris Cross imali smo pozitivne utiske, pa bi bilo pravo iznenađenje da je sa osveženom verzijom drugačije.
Testirana hibridna verzija Toyote Yaris Cross vozaču na raspolaganje stavlja 130 KS, koji se pri polasku iz mesta pokazuju poprilično “kočoperni” i inicijalno ubrzanje je poprilično impresivno. Uz ovu karakteristiku Yaris Cross je idealan gradski automobil – okretan i dinamičan. Po pitanju vozne dinamike ipak je malo ispod modela Yaris, ali vrlo malo, pa preciznost upravljanja i raspoloženost za krivine ocenjujemo kao vrlo dobru. Iako je relativno tvrdo trimovan, Yaris Cross dobro upija neravnine, a pri tom se ne naginje u krivinama. U osnovi, tajna ovako dobrog paketa je u maloj masi vozila, koja je ostala na samo 1.290 kilograma uprkos motorima i bateriji. Zahvaljući razumnoj masi i potrošnja u gradu bez problema ostaje oko 5 l/100 km, a uz malo pažnje može se spustiti i ispod 5 litara.
Novi pogonski sitem je noviji i unapređeniji nego što to deluje na prvi pogled. Peta generacija hibridnog pogona. Elektromotor je snažniji sa većim obrtnim momentom, čime je ceo pogonski sistem dobio veće obrtne momente u kompletnom rasponu obrtaja za čitavih 30%. Iako ne treba očekivati perfomanse jednog GR modela, Yaris Cross Hybrid 130 je sasvim dovoljno dinamičan za prvenstveno gradsku vožnju, koja je prirodna sredina ovog modela. Činjenica je i da sa više snage sa lakoćom održava legitimnu brzinu od 130 km/h na autoputu, a činjenica je da je i pored povećanja snage, Yaris Cross ostao model koji ume da impresionira ekonomičnošću, pre svega u gradu. Ipak, sa preko 10 sekundi potrebniz za ubrzanje do 100 km/h, Yaris Cross i ovako pojačan nije postao fascinatan sprinter, pre svega zbog toga što se to od njega ni ne očekuje. Ali, može da se očekuje i dobije prosečna potrošnja od oko 4.5 l/100 km. Definitivno, uz čak pet generacija hibridnog pogona, Toyota je reper za optimalno i maksimalno iskorišćenje onoga što benzinac i elektromotor mogu da ponude.
Iako Toyota tvrdi da je radila na smanjenju buke u kabini, Yaris Cross van grada svakako nije najtiši model u B-SUV segmentu, mada svakako deluje da je pre svega buka kotrljanja točkova i vetra nešto niža nego što je bila.
Toyota Yaris Cross 1.5 HEV 130 Premiere je odličan paket kompaktnog, ekonomičnog i vrlo funkcionalnog automobila, samo, kao što smo navikli, sva unapređenja dolaze uz nove cene. Testirani model košta povisokih 44.600 evra, a ako je za utehu, po trenutno važećim akcijskim cenama može se kupiti za 41.600 evra. Čak i u najnižem Style paketu opreme, uz 130 KS, Yaris Cross košta 39.100 evra, mada, u trenutku pisanja testa, akcijska cena od 25.900 evra za verziju sa 116 KS u osnovnom Luna paketu opreme zvuči prilično razumno.
Model | Toyota Yaris Cross 1.5 HEV 130 HP |
Dužina/ širina/ visina (mm) | 4.180/ 1.765/ 1.595 |
Međuosovinski razmak (mm) | 2.560 |
Masa vozila praznog (kg.) | 1200 |
Maksimalna dozvoljena masa vozila (kg.) | 1690 |
Dozvoljena masa prikolice sa kočnciom kg | 750 |
Maksimalna ukupna masa sa prikolicom kg | / |
Zapremina prtljažnog prostora (l) | 320/ 397 / 1.038 |
Motor | Benzin |
Gorivo | Benzin |
Broj cilindara/ ventila | 3/12 |
Radna zapremina (ccm) | 1.490 |
Snaga pri o/ min. (KS) | 92 / 5.500 o/min |
Maksimalni obrtni moment pri o/ min. (Nm) | 120 od 3.600 do 4.800 o/min |
Elektro motor | Sinhroni/permanentni magnet |
Snaga KS/kW | 80/59 |
Ukupna raspoloživa snaga KS/kW | 130/96 |
Menjač | e-CVT |
Ubrzanje 0-100 km/h | 10,7 |
Maksimalna brzina km/h | 170 |
Prosečna potrošnja na testu l/100 km | 5,1 |
Zapremina rezervoara | 36 |
Cena testiranog modela od | 41.600 evra |
Show Comments