Mitovi, legende, zablude među motociklistima, ko je brži, ko udobniji, ko bolje ubrzava, ko se najčešće sudara. Pitanja je malo a odgovora mnogo. Ipak, evo nekih čestih navoda, i zabluda.
1) Goldwingzi i slični su najudobniji
Sedenje u uspravnoj poziciji kao u školskoj klupi, sa rukama ispruženim prema napred i nogama sajivenim pod 90 stepeni i onda opet kolenima pod 90 stepeni, stavlja svu težinu gornjeg tela na zadnjicu. Ako pokušate tako sesti, čak i u svoju omiljenu fotelju , neće dugo vremena proći dok se ne pomerite i iskrivite kičmu. Iako Goldwing i ostali grand tureri izgledaju kao da se mogu voziti po ceo dan bez zamora – izgled vara. Najprirodniji položaj tela jeste fetalni, tj. kao da ste ušuškani u svom krevetu. Prirodni položaj nogu jeste malo prema nazad, čime prihvataju deo težine tela. Torso treba da bude blago nakrivljen prema napred, sa uspravnim leđima, dozvoljavajući rukama da preuzmu deo težine tela. Ove je položaj sedenja koji većina popularnih motocikala za duge puteve nema, za razliku od npr. Yamahe Fazer 1000 ili Honde VFR800.
2) Biću brži sa kontrolom proklizavanja
Ne mora da znači. Da bi vas kontrola proklizavanja ubrzala, mora da vam da osećaj sigurnosti. Za većinu vozača koji su sigurni u svoju vožnju na granicama, oznaka na plastičnoj oplati neće ništa promeniti. Top vozačima trka kontrola proklizavanja će smetati i usporavati ih čak i u modu sa najmanjom intervencijom. Ako ste u onoj zlatnoj grupi koja je prosečno brza na stazi, onda je ipak dobro imati neku meru osiguranja koja koja će ispraviti neku slučajnu grešku.
3) Dobar vozač ume bolje od ABS-a
ABS sistem sa Honde CBR600/1000 ili Kawasakija ZX-6R/ 10R kaže drugačije. Savremeni ABS-ovi su rad doveli do savršenstva i zaista se pri maksimalnom stiskanju kočnica ne javlja blokiranje, a istovremeno, guma je na samog granici proklizavanja, onosno maksimalne moguće trakcije sa podlogom. To znači i da se ostvaruje maksimalno moguće usporenje.
4) Postavka: neće se dogoditi meni
Gotovo sigurno hoće. Nema mnogo vozača koji su završili karijeru bez i jednog pada ikada. Samo je pitanje vremena i sreće, nevezano za koliko obuka i prakse imate.
5) “Novi motocikli su bolji od starih”
Bolji u kom smislu? Ako je reč o tome da su brži ili tehnički napredniji, onda često jesu bolji. Da li su bolji za vožnju? Ne baš uvek. Kada proizvođač izgubi sigrnost da će tržište svojim rastom doneti zaradu, pribegava se uštedama. Kada se to desi, neizbežno se fokusira manje na ono što kupac želi, a preusmeri focus na izradu što jeftinijeg motocikla koji će doneti najveću zaradu. Traži se ušteda zato što veći novac dolazi od jeftinije proizvodnje. Ni Euro standardi nisu pomogli novim motociklima. Zbog ispunjenja Euro 3 standarda, katalizatori u izduvnim sistemima su se povećali i time podigli ukupnu težinu motocikla, a agregati iz iste zapremine imaju manje snage.
6) “Skuplji motocikli su bolji od jeftinijih”
Što je skuplji, to će biti bolji u čemu god to treba da bude dobar? Uglavnom tačno, ali ne i sa motociklima. Tj. da sa italijanskim motociklima. Najbolji Ducati za vožnju je Monster 696. Takođe je najjeftiniji. Cena MV Aguste F4-RR je brutalna, motocikl koji je melem za oči ali se i ne vozi baš najbolje, za razliku od cenovno normalnije pozicioniranog Brutale 920.
7) “Većina udesa je prouzrokovano od strane vozača automobila”
Većina udesa koji uključuju motocikle nije prouzrokovano od strane automobile pokazuje globalna statistika. Udesi motociklista često uključuju druge motocikle. Svetske statistike pokazuju da udesi motocikla uključuju druge motocikle, tj. da su grupne vožnje najopasnije. Posle toga dolaze solo udesi, pa tek onda udesi koji uključuju automobil.
8) “Kada se automobil pomeri u stranu da vas pusti da prođete, to je znak kulture”
Ne, uglavnom im smeta način na koji ste se pojavili iznikud, da biste im sedeli na zadnjem odbojniku. Da li morate da sedite drugima na odbojniku da biste im pokazali da idu sporo? Ne.
9) “V-TWIN motocikli imaju bolju trakciju”
Zavisi koga pitate, šta se poredi i šta se od motocikla traži. Ozbiljni inženjerski proračini rećiće da se sve vrto oko zadnje pnaumatika, njegovog opterećenja pri prenosu snage kao i pulsirajućeg opterećenja koje izaziva svako paljenje. Teorija i čisti proračun rekao bi da redni motor sa četiri cilindra i cross plane radilicom kakvu ima Yamaha u svojim četvorocilindarskim, pa i dvocilindarskim modelima, najlinearnije isporučuje snagu a samim tim olakšava gumi život i omogućava je da ostvari najbolju trakciju. Naravno, na ovaj navod naćiće se 100 oponenata, ali teorija kaže upravo ovo. Još bolje, teoretski, bi bilo imati pet rednih cilindara i kolensto vratilo u obliku petougla.
10) “Biće brži na trkačkim gumama”
Neće, pašćete. Pogotovo ako ste na putu. Trkačke gume su napravljene da se oslobađaju toplote što brže, jer se usijaju kada ih koristi Marc Marquez. Dakle ako se guma ohladi na jednoj strani jer staza ima više desnih krivina nego levih, onda zamislite kako će se ponašati na putu u saobraćaju.
Show Comments
booster
Lepo i korisno napisano