Pre tačno 23 godine, 1. maja 1994. poginuo Ayrton Senna, po mnogima jedan od najboljih vozača u Formuli 1 ikada.
Udario je u zaštitni zid krvine Tamburello na stazi Enzo e Dino Ferrari brzinom od preko 200 km/h, a njegovu smrt izazvalo je nekoliko teških povreda glave, kako od prednjeg desnog točka, tako i dela trouglastog ramena prednjeg oslanjanja koje je probilo njegovu kacigu. Javnost nikada nije saznala šta je izazvalo njegov udes. Istraga je utvrdila da je osovina upravljača, koja je po Senninoj želji produžena, pukla, ali niko sa sigurnošću nije mogao da utvrdi da li je to bilo uzrok izletanja sa staze ili posledica udarca. Sud u Italiji doneo je presudu po kojoj je pucanje stuba upravljača uzrok udesa. Tadašnji glavni dizajner tima Williams Adrian Newey dosta godina kasnije izjavio je da predpostavlja da je uzrok izletanja u krivini najverovatnije probušena zadnja desna guma, a ne polomljen stub upravljača. Kao potvrdu tome navodi snimak sa Schumacherovog bolida na kome se vidi da Sennin automobil preupravlja (stražnji deo ide van krivine), a telemetrija je pokazala i da je popuštanjem gasa Senna pokušao da parira podupravljanju, tenutak pre nego što je pritisnuo kočnice. Da je pukla osovina upravljača, automobil bi svojim prednjim delom odmah krenuo van krivine, odnosno, ponašao bi se kao da podupravlja. Kroz Tamburello krivinu se inače čak i po kiši prolazilo pod punim gasom, brzinom od oko 300 km/h. Činjenica je i da je Senna za Williams FW16 govorio da se u njemu ne oseća dobro, a i Newey je potvrdio da taj bolid nije bio vrhunski.
U trenutku pogibije, Senna je imao i 34 godine tri titule svetskog prvaka. Po mnogima je i dan danas najbolji vozač po kiši ikada. Iako je na stazi bio nemilosrdan prema protivnicima, isto tako je sa druge bio i velik čovek. Tokom istrage, u olupini njegovog bolida nađena je austrijska zastava koju je nakon trke planirao da razvije u čast Rolanda Ratzenbergera koji je samo dan ranije, u kvalifikacijama, poginuo na stazi u Imoli, vozeći za tim Simtek. Senna je odvezao 161 F1 trku i odneo 41 pobedu. Nakon njegovog udesa krivina Tamburello je prepravljena u šikanu, a na stazi Enzo e Dino Ferrari u Imoli Formula 1 se više ne vozi.
Show Comments