Porsche je proizveo milioniti 911 Carrera, a kroz više od 50 godina istorije kultnog modela, prošlo je i mnogo inovacija i rešenja koja su se po prvi put našla u serijskoj proizvodnji upravo u ovom modelu.
1963: Trodelni upravljački sistem
Za lansiranje modela 1963, Porsche 911 je bio opremljen ozubljenom letvom,koja je počela da se dokazuje kao veoma precizan upravljački sistem. U 911 predstavljao je i deo sigurnosnog sistema, smešten centralno, u slučaju sudara, zahvaljujući uglu upravljačke osovine, upravljač se nije pomerao direktno ka vozaču, neko bočno od njega, kako bi se umanjile moguće povrede. Od 1991. Porsche je bio prvi proizvođač koji je sva svoja vozila opremio vozačkim i suvozačkim vazdušnim jastukom.
1965: Targa roll-over bar
Model 911 Targa, bio je prvi serijki kabriolet, koji je imao zaštitni roll over bar, koji je u slučaju prevrtanja štitio putnike. Koncept je preuzet direktno sa trkačkih vozila. 911 Targa imao čak četiri mogućnosti postavljanja u otvorenom ili zatvorenom položaju.
1966: Samoventilirajući diskovi
Na modelu 911 S iz 1966. uvedeni su samoventilirajući perforirani diskovi, koji ne samo da su se boje hladili, nego je i voda brže odvođena sa njih pri vožnji po kiši. Ni jedan drugi proizvođač automobila nije uložio toliko novca u stručnih radnih sati u razvoj kočionih sistema. Porsche sam razvija sopstvene kočione sisteme čak i za trkačka vozila.
1972: Prednji i stražnji spojleri
Na modelu 911 S iz 1971. prvi put su uvedeni prednji spojleri preuzeti sa trkačkih automobila, čime je postignuta veća stabilnost pri velikim brzinama. Model Carrera RS 2.7 prva je dobila i stražnji spojler, koji je iz milošte dovio ime “pačiji rep”. Sledeći stražnji spojler koji se može nazvati istorijski pojavio se na modelu 911 Turbo. Ovi aerodimački dodaci u mnogome su doprineli boljim voznim osobinama, kočenju i upravljanju, smanjujući turbulentno strujanje vazduha ispod vozila, dok stražnji spojler potiskuje vozilo ka podlozi, povećavajući sili prijanjanja točkova, a poboljšanom aerodinamikom čak i smanjujući potrošnju gorva.
1973: Turbopunjenje
Model 911 Turbo iz 1973. imao je motor od 3 litre i prvi turbo punjač čija kontrola nadpritska punjenja je vršena u na izduvnom a ne na usisnom delu. Ovaj koncept je prvo proveren na trkačkim modelima. Ovim rešenjem je efikasnije izbegnuta pojava suvišnog pritiska pri srednjim brojevima obrtaja, ili visokim obrtajima. Višak izduvnih gasova sprovođen je mimo turbinskog kola, a kada su bili potrebni maksimalni obrtaji turbine, klapnom su svi izduvni gasovi vraćani na lopatice turbine.
1977: Intercooler
911 Turbo je bio prvi serijski automobil sa hladnjakom usisnog vazduha (intercoolerom) smeštenim ispod stražnjeg spojlera. Ovaj hladnjak je smanjivao temperaturu vazduha koji je ulazio u cilindre za više od 100°C, čime je motor dobijao gušći i koseonikom bogatiji vazduh, a ujedno je smanjeno termičko opterećenje motora i mogućnost samopaljenja smeše.
1983: Digitalna motorska elektronika
Digitalna motorska elektronika prvi put je uvedena 1983. u atmosferskom motoru od 3.2 litre. DEE je kontrolišući ubrizgavanje goriva i paljenje omogućio bolje prerformanse, eliminisao mogućnost prevelikog broja obrtaja i smanjio potrošnju.
1988: Pogon na svim točkovima
Model 959 proizveden u malom broju, bio je tehnološki demonstrator u mnogo čemu, pa i u poginu na svim točkovima, sa svojim prilagodljivim elektronskim zatvaračima diferencijala. Brojna rešenja sa ovog modela našla su se u 911 Carrera 4. 1988. sa raspodelom pogona 31:69 napred – pozadi i idraulički kontrolisanim centralnim i diferencijalima na pogonskim osovinama
1989: Tiptronic
Čuveni Tiptronic pojavio se 1989. i bio prvi automatski menjač se intelignetnim programom za promenu stepena prenosa. Pored automatskog moda sa pet ili šest brzina, omogućavao je i manuelnu promenu stepena prenosa. Po prvi put su performanse sa automatskim menjačem bile tek za nijansu lošije od klasičnog manuelnog menjača.
1995: Bi-turbo punjenje
Serija 993 modela 911 Turbo, predstavljena 1995, imala je dva mala turbo kompresora umesto jednog velikog. Elimisana je turbo rupa i postignuta elastičnost ravna agregatu sa velikom zapreminom. Sa svojih 3.6 litara, agregat je stigao do 408 KS i 540 Nm maksimalnog obrtnog momenta.
2001: Keramički kočioni diskovi
Godine 2000. predstvaljen je 996 generacija modela 911 Turbo sa opcionim keramičkim kočnicama, koje su unele revoluciju u kočenju sportskih automobila. Masa diskova je oko 50% manja od čeličnih, koeficijent trenja konstantan. Porsche je bio prvi proizvođač koji je uveo perforirane samoventilirajuće keramičke diskove u serijsku proizvodnju.
2006: VTG turbo punjač za benzinske motore
911 Turbo je iznenadio automobilski svet prvom varijabilnom gometrijom turbine, sistemom koji je u svakom trenutku turbo kompresoru obezbeđiovao optimalan prečnik u zavisnosti od broja obrtaja motora. Za otvaranje ili zatvaranje lopatica bilo je potrebno samo 100 milisekundi. Ovaj sistem je bio korišćen kod dizel motora 10 godina ranije, ali nije mogao biti primenjen na benzince prvenstveno zbog termičkih problema. Kod dizela je tempertura izduvnih gasova oko 700- 800°C, dok je kod benzinaca visokih performansi oko 1000°C. Porscheovi inženjeri su ovaj problem prevazišli specijalnim materijalima, dvostepenim hlađenjem ulja i vodenim hlađenjem kućišta ležajeva turbine.
2011: Sedmostepeni manuelni menjač
Prvi sedmostepeni manuelni menjač na svetu ugrađen je u 991 seriju modela 911. Baziran je na sedmostepenom PDK menjaču sa dve spojnice, koji je zahvaljujući svojoj modularnoj konstrukciji dozvolio da brojne komponente budu iskorišćene i za manuelnu verziju. Sedmi stepen je manenjen samo za održavanje brzine, pri čenu se smanjuje potrošnja goriva i emisija izduvnih gasova.
Show Comments