fbpx

Da li ćemo voziti drvene automobile?

Borba sa kilogramima je u auto industriji sada već vekovna, a nadolazeća elektična vozila tražiće još rigoroznije dijete. Da li u skidanju kilograma drvena kaša može zamenti čelik

Foto: Reuters

Prema vestima koje stižu iz Japana, zamena čeliku u poteri za što lakšim automobilima mogla bi se naći u nečemu malo verovatnom – drvenoj kaši. Japanski istraživače tvde da je moguće stvoriti materijal na bazi drvene kaše koji teži 1/5 čelika, a može biti pet puta jači. Materijal koji se zove celulozna nanovlakna mogao bi u narednim decenijama postati alternativa čeliku, ali do tada imaće veliku konkurenciju u karbonskim vlaknima.
Olakšavanje automobila traje godovo od njegovog nastanka, tačnije, od trenutka kada su konstruktori otkrili da laši automobil manje košta u proizvodnji, ima bolje performanse i troši manje goriva. Dijete traju već decenijama što kroz oblike komponenti, pa sve do potrage za elaternativnim lakšim materijalima, koji imaju komercijalnu upotrebu. Ne sme se zaboraviti da je na kraju balade uvek profit, a u kalkulaciji pa i zaradi svakog automobila veliku stavku čine materijali ugrađeni u njega. Radi ilistracije, kvalitetan čelik velike čvrstine i aluminijum koštaju oko 2 dolara po kilogramu, a karbonska vlakna bi do 2025 trebala da se spuste oko cene od 10 dolara po kilogramu. Tu dolazimo do celuloznih nanovlakana, koja bi u masovnoj proizvodnju mogla da koštaju oko 9 dolara.
Šta su celulozna nanovlakna?
Istraživači na Kjoto Univerzitetu i u kompaniji Denso, najvećem dobavljaču Toyote rade na stvaranju plastike sa nanovlaknima. Nano vlakna nastaju razbijanjem drvene kaše na vlakna debljine nekoliko hiljaditih delova milimetra. Tehnologijom koja je nazvana Kjoto proces, stvorena je plastika ojačana ovim vlanima sa neverovanom čvrstinom i malom težinom, a po sličnom principu po kojem karbonska vlakna ojačavaju plastične smole (karbonski-kompoziti). Istraživači su u Kjto procesu hemijskim tretmanom drvene kaše uspeli da razniju drvena vlakna do nano debljine, inkorporiraju je u plastiku, a ceo poces svedu na 1/5 dosadašnje cene. Naime, celulozna nano vlakna postoje i koriste se u proizvodnji mastila i providnih ekrana, ali je njihova proizvodnja za sada veoma skupa.
U istraživačkom procesu već se priprema i prototip automobila koji će koristiti ovaj materijal, a trenutno kao potencijalni veliki potrošači vide se Toyota i Mazda.
Vođa projekta Profesor Hiroaki Yano kaže da je inspiraciju dobio od drvene konstrukcije jednog od najvećih ikada napravljenih aviona ‘Spruce Goose’, projekta koji je do prvog leta 1947. doveo kontroverzni milijarder Hauard Hughes. Taj gigantski hidro avion izrađen je od drveta smreke.
Naravno, dok Japanci vredno rade na svojim istraživanjima, postoje oni koji jako sumnjaju u uspeh projekta, a nama ostaje smo da dočekamo 2030. i vidimo od čega će biti napravljeni automobili.

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Zbog čega se redni šestocilindarski motori polako vraćaju?

Iako je „downsize”-ing vrlo često teška i tužna tema za ljubitelje, ipak postoji bonus ...

Bugatti završava razvoj Centodiecija

Bugatti će proizvesti samo 10 komada modela Centodieci, naplatiti ih po 8 miliona evra, ...

Holandski EV startup predstavio svoj prvi model, Lightyear One

Holandski EV startup Lightyear predstavio je svoj prvi model, pod imenom Lightyear One Holandski ...

Zbog polomljenog zavrtnja Racing Point bez trke

Racing Point je otkrio zbog čega Nico Hulkenberg nije startovao na VN Velike Britanije, ...

Formula 1 – Sprint VN Austrije pripao Verstappenu

Formula 1 – sprint format trkačkog F1 se vratio u Austriji na stazi red ...

Opel je danas otkrio novu, šestu generaciju Astre

Sa potpuno novom Astrom, nemački proizvođač otvara i novo poglavlje – po prvi put ...