fbpx

Kad se porodice posvađaju

Bitka između familija Piech i Porsche koje preko Porsche Holding SE drže većinski paket deonica Grupe Volkswagen traje već decenijama, iako se radi o bliskim rođacima. Nedavno je Nemačka televizija ZDF u dokumentarcu o ovim moćnim porodicama ispričala, jednu od mnogih, istorija ovih nesuglasica.
Ferdinand Porsche, foto Porsche

Sve počelo kada je Ferdinand Porsche osnivač marke Porsche, svoje nasledstvo podelio na dva jednaka dela deci: Ferry Porscheu i Louise Piech. Brat i sestra su od malih nogu imali izuzetno konkurentski odnos. Ovaj rivalitet nastavio se i u sledećoj generaciji unuka Ferdinanda Porschea, od kojih su najznačajniji postali Ferdinand Piech i Wolfgang Porsche. U dokumentarcu, Wolfgang Porsche je najrečitiji, i u neku ruku, ovaj film je pokazao njegovu perspektivu. Podsećao je čak i na bizarne činjenice, kao što je bio predlog da Ferry Porsche zakonski usvoji Ferdinanda Piecha, kako bi imao pravo na prezime Porsche. Od toga nije bilo ništa, a upravo činjnica da se ne preziva Porsche, postala je glavni epitet Piecha. Isto tako, veoma rano postalo je jasno da je Piech jedini unuk koji ima snagu dovoljnu za nastaviti stopama slavnog dede. Za primer se uzima podatak da je Piech unapredio reputaciju marke Porsche modelom 917. Kao i njegov deda, Piech je bio mislilac koji je uvek želo da postigne najbolji mogući rezultat, bez obzira na cenu i posledice. Isto tako, veoma malo je mislio na ostatak Porsche – Piech porodice.

Ferdinand Piech, foto: VW

Vepar i domaće svinje
Ja sam vepar a vi ste pitome domaće svinje, navodno je rekao Piech na jednom okupljanju porodice 1970. čime je uvredio sve prisutne. Time slikovito naglasio da je on borac dok su drugi u porodici navikli da čekaju da se stvari dogode. Nakon toga Ferry Porsche je sazvao sastanak porodice u pokušaju da izmiri zaraćene strane, a kada je pokušaj propao, odredio je da svi članovi porodice moraju da daju ostavke na svoje rukovodeće pozicije u kompaniji Porsche. Kao posledica ove odluke Ferdinand Alexander Porsche je osnovao Porsche Design Studio, a Piech je otišao u Audi, koji je od “prašnjave” marke, pretvorio u tehnološkog lidera inovacijama kao što su TDI motori, aluminijumske karoserije i pogon na svim točkovima. Piech je brzo napredovao kroz Audi, a zahvaljujući rezultatima, dogurao je do pozicije CEO, prvog čoveka kompanije, nakon čega je postao i predsednik VW Grupe u Wolfsburgu i to u trenutku kada su i VW i Porsche bili u velikoj krizi 1993. Uporedo, Wendelin Wiedeking restruktuirao je posrnuli Porsche, a Piech isto radio sa VW-om. U velikoj meri, tvrdi Wolfgang Porsche, Piech je zaslužan što je VW postao najvći proizvođač automobila na svetu. Međutim, isto tako, porodica smatra da je svojim oštrim stilom rukovođenja koji je nastavio i njegov naslednik Martin Winterkorn zapravo i omogućio da dođe do skandala sa nameštanjem rezultata emisije izduvnih gasova. Šta više, i brojni stručnjaci su u ovome saglasni.
Postupi po naređenju

Wendelin Wiedeking, foto Porsche

Jedan bivši rukovodioc VW-a izjavio je u dokumetarnom filmu ZDF-a da VW nema rukovodioce, nego izvršioce. Tek kada se Piech povukao sa pozicije CEO VW-a, i kada je postao pedsednik nadzornog odbora, Wiedeking je “stvorio” plan, sa kojim se prvobitno saglasio i Piech, da Porche kupi mnogo veći VW. Plan nije uspeo, i desilo se obrnuto, VW je kupio Porsche. U svakom slučaju, ispalo je odlično po porodicu koja se dodatno obogatila. Umesto da postane vlasnik malog proizvođača sportskih automobila, postala većinski vlasnik najveće automobilske kompanije u Evropi.

Optužbe za sabotažu
Wolfgang Porsche sada optužuje Piecha da je namerno sabotirao ovu kupovinu uz izraz:…”ubacio je klipove u točkove”… Wolfgang Porsche je dodao da je to bilo besmisleno i nepotrebno, i samo je dovelo do dodatnog otuđivanja porodica. Navodno, Piech je sabotirao kupovinu samo zbog toga što on lično ne bi bio najsnažniji čovek u kompaniji u slučaju da je Porsche kupio VW. Iznad njega bi bio upravo njegov rođak Wolfgang Porsche, šef nadzornog obora Porschea. Piech je odbio da kometariše ove optužbe za ZDF.

Wolfgang Porsche, foto Porsche

Ne možeš birati rođake
Piech je napustio VW u aprilu 2015. nakon oštirih krtika na račun VW CEO Martina Winterkorna i izjave da se distancira od njega. Većina u nadzornom odboru VW-a, uključujući i Wolfganga Porschea podržala je stavove Winterkorna. Nakon otkrivanja dizel skandala koji je VW Grupu gurnuo u duboku krizu, Piech je, navodno, na ispitivanju u istrazi u javnom tužilaštvu snažno optužio nadzorni odbor i svog rođaka, da je mesecima pre otkrivanja prevare upozoravao na manipulaciju rezultatima emisije izduvnih gasova. Predstavnici nadzornog odbora oštro su odbacili ove optužbe.
“Ne možeš birati rođake” izjavio je Wolfgang Porsche, misleći na Piecha, koji je u aprilu ove godine prodao sve svoje deonice svom bratu Hansu Michelu Piechu, za šta Porsche kaže da je Piech uništio svoje životno delo.
Članovi sledeće genarcije obe porodice integrišu se u rukovodeće strukture kompanije, ali je činjenica da ni na vidiku nema naslednika Ferdinand Piech, ličnosti koja će kombinovati znanje inženjera i poslovnog čoveka i hrabro povesti kompaniju novim pravcima, kao što to čini Elon Musk, koji je uzet kao dobar primer. Ostalo je otvoreno pitanje da li se mogu pomiriti porodice Piech i Porsche. U svetlu izazova pred kompanijom siguno je bi pomirenje bilo korisno. Kako je zaključio Wolfgang Porsche na kraju filma:…”zajedno smo neverovatno snažni, ali samo ako se držimo zajedno”. Da li je ovom izjavom pružio ruku pomirenja porodici Piech?

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Peugeot e-208GT – isti a mnogo drugačiji

U vreme kada istinska električna agresija postaje sve prisutnija, Peugeot će ponuditi e-208 koji ...

Audi ne odustaje od gorivnih ćelija, novi prototip već ove godine

Iako Audi planira mnoštvo novih električnih automobila, tehnologija gorivnih ćelija je i dalje aktuelna ...

BMW sa X4 i M8 Gran Coupe konceptom u Ženevi

Ako je novi BMW X4 komercijalna premijera, onda je BMW M8 Gran Coupe čista ...

Prema istraživanjima Kia najbolja, Tesla najgori

Kupovina novog automobila je dugoročna investicija, od koje vlasnik očekuje da će obezbediti siguran ...

15 automobila koje vlasnici u SAD poseduju 15+ godina

Studija IHS Markit-a pokazala je da je prosečna starost lakih vozila koji su u ...