Za pojam kupca u Evropi pickup je glomazan, žedan i nepraktičan. Pa zbog čega svojevrsna navala u ovaj segment i to u Evropi?
Pickupovi, praktične radne mašine sigurno da nisu najbolje moguće rešenje za urbani saobraćaj. Međutim, zbog čega ih u svojoj ponudi odnedavno imaju Renault, Mercedes, Fiat, a uskoro će i PSA, a svi skupa u pokušaju da sklone sa trona trenutnog lidera Ford Rangera, koji je uspeo da preuzme dugogodišnji primat od japanskih marki.
Pickup tržište je, prema onome što danas vidimo u Evropi malo. Ukupna prodaja, ovog srednjeg pickup segmenta, prošle godine bila je 80.300 vozila, od čega je trećina prodata u Velikoj Britanjiji, oko 10.000 u Nemačkoj i 9.450 u Francuskoj. Ovo su neozbiljno male brojke ako se zna da je u SAD prodato 1.1 milion full size i 216.194 pickupova srednje klase.
Evropsko tržište ove kombinacije putničkog i teretnog vozila raste bez nekog logičnog objašnjenja, a proizvođači su to “namirisali”. U prvoj polovini ove godine prodaja je porasla 19%, a očekuje se da će tokom naredne godine biti prodato oko 200.000, dva puta više nego 2012.
Fordovi šefovi prodaje tvrde da je porast prodaje povezan sa novim modelima, ali i sa nekom vrstom lokal patriotizma, pa se očekuje da će Fiat sa svojim Fullbackom najbolje proći u Italiji Renault sa Alaskanom u Francuskoj, a Mercedes sa X klasom u Nemačkoj. Renaultovi stratezi čak kažu da postoje potencijalni kupci koji ni ne poznaju pickup kao tip vozila, a potreban im je.
U Evropi se pickup do sada kupovao kao vozilo za posao, ali počela je njegova prodaja i za slobodno vreme. Novi kupci nalaze se i među onima koji su do sada svoje kamp prikolice, konje ili prikolice sa čamcima vukli SUV-ima, koji su pod naletom smanjivanja motora i menjača sa dvostrukim spojnicama postali nepodesni. Prodaja Ford Rangera je naglo skočila u Engleskoj onog trenutka kada je Land Rover najavio prestanak proizvodnje Defendera. Jedina alternativa za robusnog terenca postao je double cab pickup.
Naravno, kako je počela da raste prodaja u rekreativne svrhe, počela je da raste i ponuda opreme, kako ugrađene u samo vozilo, tako i dodatne, koja nezgrapnu i kockastu pet pa i više metara dugu mašinu pretvara čak i u izraz životnog stila. Doduše i od relativno jeftine, u poprilično skupu. U pickupove su stigli radari, prepoznavanje pešaka i prepreka sa automatskim kočenjem, 360º kamere odlični muzički sistemi, infotejment, konekcije sa pametnim telefonima…
U Mercdesu veruju da je pickup segment na putu da dostigne isti nivo poštovanja kao što ga ima SUV. Kako kažu, pre 20 godina SUV je bio kockasta i gruba naprava na četiri točka, koja je iz blata došla na asfalt i postala stvar prestiža. To što je Evropa malo tržište, koga briga. Tu je Kina i druga velika tržišta. Eto odgovora zbog čega PSA sa Changan Automobiles razvija svoj pickup za 2020. godinu.
A postoje i zemlje gde je pickup popularniji od putničkog automobila, kao na primer u Južnoj Africi gde se proizvode i Ford Ranger i Toyota Hilux za evropsko tržište, ili na Tajlandu gde se pravi Mitsubishi L200, i Fiat Fullback, gde je najprodavaniji Isuzu D-Max. Ni Alaskan ni X-Klasa se neće praviti samo u Evropi nego i u Argentini.
Na kraju, razvoj ovog kabina na šasiji vozila nije skup i zahtevan, a i ne menja se mnogo tokom godina. Pogotovo kada se udruže snage, velik finansijski rizik ne postoji. Renault Alaskan i Mercedes X-Klase su zapravo Nissan Navara koja dugo postoji, Fiat Fullback je restilizovani Mitsubishi L200, Ford je Ranger razvio sa Mazdom, a Isuzu D-Max ima tesne veze sa Chevrolet Coloradom.
Sve skupa, već prisustvujemo SUV i crossover maniji, da li je sledeća na redu pickup manija?
Show Comments