Japanski gigant Toyota ima oprezan pristup prema autonomnoj vožnji, i umesto jurnjave za prvim autonomnim vozilom, na prvo mesto stavlja bezbednost

Toyota je oprezna dok svetom uveliko vlada euforija o automobilima koji će sami voziti. Dok se drugi utrkuju ko će pre tržištu ponuditi serijsko vozilo sposobno da samo upravlja, japanska kompanija kao svoj cilj ima bezbednost i stvaranje vozila koje će dovesti do potpune eliminacije žrtava u saobraćaju.
Gill Pratt, šef Toyota razvojnog instituta koji je osnovan prošle godine sa početnim budžetom, od milijardu dolara, smatra da je trka u koju su ušli nemački proizvođači sa Teslom, ko će pre stvoriti potpuno autonomno vozilo može imati neželjene posledice. Trenutno dostignuti Nivo 3 kao što ga ima Audi u A8 omogućio je autonomnu vožnju, ali uz obavezu da vozač u svakom trenutku može preuzeti kontrolu nad vozilom. Međutim, uveliko se cilj proizvođača premestio na Nivo 5 autonomne vožnje, vozilo koje uopšte nema upravljač, za koju Pratt kaže da je veoma krupan zalogaj i je neophodna veštačka inteligencija da bi ovaj cilj bio ispunjen.
Umesto da bude prva sa autonomnim vozilima, Toyota kao svoj osnovni cilj vidi vidi potpuno bezbedna vozila, tačnije razvoj vozila koje nikada neće biti odgovorno za udes, bez obzira šta vozač uradi. Kako Pratt tvrdi, udesa za koje je vozilo krivo je oko 1.3 miliona godišnje na celom svetu, što je minimalno, ali ovakvi udesi imaju teške posledice po porodice nastradalih. Toyota će do 2020. ponuditi vozila sa sistemima koji će pored izbegavanja sudara, šta već sada rade, imati i mogućnost autonomne vožnje na auto-putevima uz Highway Teammate sistem, što je Nivo 2 autonomne vožnje. Ova vozila će moći sama da se uključe u saobraćaj, pretiču i menjaju kolovozne trake. Sitem Urban Teammate će slediti nešto kasnije i biće Nivo 4 autonomne vožnje na svim tipovima saobraćajnica. Toyota, kao i mnogi drugi proizvođači će preskočiti Nivo 3 autonomne vožnje, pre svega zbog toga što smatra da ovaj nivo nije dovoljno jasno definisan zakonima, a pogotovo odredbom da “vozač mora u svakom trenutku biti u mogućnosti da interveniše”. Toyota respektuje SAE (Society of Automotive Engineers) standarde i preporuke, ali ima svoje ciljeve, pre svega bezbednost.
Kako procenjuje agencija Navigant iz Detroita, Toyota se odlučila za strategiju “nemoj biti prvi, ali uradi kako treba”. Već sada u svojim vozilima ima sisteme koji upozoravaju na sudar i dobrim delom ga sprečavaju, a uskoro će biti dodato i autonomno izbegavanje sudara. Što se pune autnomne vožnje tiče, Toyota se ni sa kim ne trka, i radi svojim tempom, ujedno prateći i globalne trendove. Naime, procene kažu da budućnost donosi pada prodaje vozila vlasnicima i povećanje usluge mobilnosti. U tom slučaju, autonomna vozila Nivoa 5, koja neće imati volan i vozača, postaju tržište 10 puta veće od tržišta privatnih vlasnika, a eliminacija plaćenog vozača prepoloviće cenu usluge mobilnosti. Iza svega stoji biznis i profit, pa čak i bezbednost i autonomnu vožnju tako treba posmatrati. Samo, ne po svaku cenu.
Show Comments