fbpx

Williams iz F1 u običan automobil

Iako F1 timu Williams poslednjih dosta godina ne ide najbolje, Williams Advanced Engineering odeljenje je na dobrom putu da svoja znanja stavi u službu putničkih automobila

Foto: Williams

F1 timu Williams već dosta godina ne cvetaju ruže. Međutim, ne treba zaboraviti da je ovo, drugi najbolji tim u istoriji Formule 1 sa devet osvojenih konstruktorskih titula od 1977. kada je Ser Frank Williams osnovao svoj tim. Iako ostaje prisutan i dosledan takmičenju u F1, Williams se okreće drugim projektima. Odeljenje Williams Advanced Engineering osnovano je 2010. sa namerom da svoja trkačka iskustva stavi u službu razvoja Jaguar C-X75 hiper automobila sa 900 KS, koji je kao projekat pokrenuo Jaguar Land Rover. Međutim, kada je JLR odustao od projekta, Williams Advanced Engineering se okrenuo drugim projektima, kao što su električni Brompton sklopivi bicikli, ultra čvrst i lagan krevetac za bebe, a trenutno uveliko učestvuje u razvoju potpuno električne verzije Aston Martine Rapida.

Foto: Williams

FW-EXV, o kojem smo letos već pisali, je lagana, fleksibilna i prilagodljiva platforma za električne automobile. U smislu formata sa baterijom postavljenom centralno u pod i mogućnošću smeštanja motora i napred i pozadi, ova platforma nije ništa revolucionarno. Ono što jeste novo i drugačije konstrukcija od karbonskih kompozita i inovativni pristup hlađenju i pakovanju baterije. Oscilujuća ramena FW-EXV od karbonskih kompozita mogu biti izrađena za samo pet minuta, uključujući polaganje slojeva karbonskih vlakana i presovanje za koje treba samo 90 kundi. Tajna je u velikom smanjenju cene proizvoda zbog kratkog vremena potrebnog za proizvodnju, a ne u samo materijalu.

Foto: Williams

Modul sa baterijama je smešten u inovativnu oplatu od karbonskih kompozita, koja je u stanju da izdrži snažne udarce i opterećenja. Šta više, ova oplata celu platformu čini krućom, a sastave lakšim. Kao tehnički šef Williams Advanced Engineeringa Paul McNamara kaže,…”dosadašnja praksa je bila da se stvori čvrsto kućište i u njega jednostavno ubace baterije. Mi smo kućište rasteretili tako što smo deo opterećenja prebacili na samu bateriju i njene module. Međusobnim spajanjem modula postigli smo veliku torzionu krutost i otpornost na uvijanje”.

Foto: Williams

Specifičnost FW-EXV platforme je i hlađenje. Njena konstrukcija je takva da u sebi ima elemente hladnjaka za bateriju. Vazduh ulazi kroz dva cevasta uvodnika na prednjem delu vozila, i sprovodi se kroz kanale u platformi u kojima se nalaze rebra za hlađenje, dok topao vazduh pod malim pritiskom konstrukciju napušta ispod vozila, na stražnjem delu. Rashladni sistem je podpomognut u hlađenim pločama ispod baterija, i pomaže održavanju temperature ispod 40°C. Na ovaj način eliminisana je potreba za velikim hladnjacima u prednjem delu vozila, sistema cevi za cirkulaciju rashladne tečnosti oko baterija, što sve zajedno pojednostavljuje i olakšava konstrukciju, i značajno smanjuje koeficijent čeonog otpora.

Foto: Williams

FW-EXV platforma je namenjena za vozilo dimenzije BMW-a Serije 3, kako kaže McNamara razvijena je i dodatna platforma za niža sportska vozila, sa dodatnom baterijom u centralnom tunelu za povećanje autonomije vožnje. Šef Williams Advanced Engineeringa Craig Wilson priznaje da skoro svi veći proizvođači uveliko razvijaju svoje BEV platforme, a da je FW-EXV, koji koristi i deo delova sa tržišta kao što su motori i kontrolna elektronika, nemenjena proizvođačima malih serija vozila sa visokim performansama.

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Novi Peugeot 2008 – samo je ime ostalo isto

Snažan i prepoznatljiv, novi Peugeot 2008 kreiran da ispuni najviše ambicije i okrene novu ...

Na pomolu je sportska marka iz Citroena?

Prema izjavi Jean-Marc Finota šefa motorsporta Citroena i Peugeota, Citroen odmerava mogućnost da lansira ...

Pod istragom u SAD zbog problema sa kvalitetom

Američke vlasti istražuju da li su južnokorejski proizvođači automobila Hyundai i Kia delovali dovoljno ...

Nova Mazda3 osvojila Red Dot “Best of the Best” nagradu

Mazda je osvojila nagradu “Red Dot: Best of the Best” za novu generaciju modela ...

Seat Arona – DSG menjač menja mnogo toga

Seat Arona zapravo je prvi crossover koji je VW grupa postavila na MQB-A0 platformu. ...

Bolje Ronaldo nego plate – hleba i igara bolje nego standarda u Fiatu

Najavljeni štrajk u fabrici Fiat neslavno je propao. Izgleda da je Italijanima fudbal važniji ...