Advertisement

Čime podmazivati turbo motor? Sve ih je više, kapaciteti kartera sve manji, a zahtevi koje pred motorna ulja postavljaju više temperature i pritisci sve su veći

 

Sve oštrije ekološke norme primorale su proizvođače automobila da prave sve manje i efikasnije motore. Kao logično rešenje, vraćen je turbo punjač, koji je u putničkim vozilima sve su popularniji. Taj trend će se nastaviti.

Foto: Garett

Honeywell, vodeći svetski proizvođač turbo kompresora veruje da će do 2020. čak 70% novih vozila biti opremljeno  turbinama. Šta više, ovaj uređaj koji motoru olakšava usisavanje vazduha, odlično se pokazao i kod sve popularnijih  hibridnih i drugih alternativnih pogona, koji koriste i motor sa unutrašnjim sagorevanjem, pa je budućnost turba obezbeđena i u ovom pravcu tehnološkog napretka pogonskih jedinica.
Tradicionalno, turbo punjač je korišćen da se poveća snagu motorima visokih performansi, ali se u poslednjih 10 godina sve više koristi u malim svakodnevnim putničkim automobilima. Pri tom, uloga mu nije samo povećanje snage, nego i povećanje efikasnosti motora, i smanjenje potrošnje goriva. Kod dizel motora tubo punjač smanjuje potrošnju i do 40%, dok se kod benzinaca smanjuje do 20%.
Trend smanjivanja motora
Prosečna radna zapremina motora se značajno smanjuje. Kod evropskih vozila 2008. bila je 1,8 litara, a procenjuje se da će se u narednih pet godina spustiti na 1,4 litre. To znači da ćemo sve više biti zavisni od turbo punjača, bez kojih smanjenje zapremine bez smanjenja snage nije moguće.
Međutim, iako je turbo punjenje relativno jeftin način za povećanje snage i efikasnosti malog motora, ovo „veštačko disanje“ donosi određene izazove. Naime, turbo punjači rade na visokim temperaturama. U samom turbo punjaču ona dostižu čak 300°C, pri čemu je turbo potrebno kvalitetno podmazati.

Foto: ExxonMobil

Mora kvalitetno ulje
Upotreba kvalitetnog ulja koje će ostati stabilno i obezbediti neophodno podmazivanje je nepohodno, ako se motoru želi obezbediti dugovečnost. Zbog rada u širokom rasponu temperatura, sintetička ulja su daleko bolji izbor od mineralnih ulja, čija stabilnost naglo opada na visokim temperaturama. Takođe, nesintetička ulja vremenom počinju da sagorevaju, stvarujući štetne naslage unutar motora, u procesu koji se naziva „kuvanje“. Ove naslage mogu suziti, pa i zagušiti uljne kanale, smanjujući protok ulja kroz motor i turbo punjač. Turbine su osetljive na loše podmazivanje koje može dovesti do problema sa zaptivanjem u sklopu turbine i kompresora, kao i njihovog potpunog otkaza.
Vodeći svetski proizvođači automobila visokih performansi kao što je Porsche, za prvu ugradnju izabrali su Mobil 1 zbog toga što je sposoban za zaštiti turbo punjače i najkritičnije komponente motora čak i pri najzahtevnijim uslovima rada, smanjujući formiranje naslaga. Takođe, Mobil 1 motorno poboljšava performanse turbo motora, njegovu pouzdanost i trajnost, što je dokazano kroz specifičan test u turbo motoru koji traje 400 časova.
Održavanje turbo motora zdravim
Pored upotrebe Mobil 1 ulja, postoji još nekoliko načina na koji vozači mogu produžiti životni vek i performanse turbo motoru. Jedan od najboljih je dozvoliti na kratko rad motoru na niskim obrtajima po dolasku na odredište, a pre gašenja motora, što je naročito poželjno ako je neposredno pre toga motor radio pod visokim opterećenjem. Ovu proceduru je poželjno poštovati zbog toga što temperature ulja u tubo motorima mogu biti znatno više nego kod atmosferskih motora. To je pogotovo slučaj u zonama ležajeva u turbini, gde temperature ostaju visoke i nakon gašenja motora, kada se zaustavi cirkulacija ulja. Kratak rad na niskim obrtajima pre gašenja motora nastaviće cirkulaciju ulja, i obezbditi odvođenje toplote iz kritčnih zona. Ukoliko se ovo hlađenje ne dozvoli,  rizikuje se stvaranje naslaga i oštećenja na mestima sa izrazito visokom temperaturom u turbo punjaču, koje mogu dovesti do kvarova.
Prateći ova dva saveta o izboru kvalitetnog sintetičkog ulja, i hlađenju motora pre gašenja, sigurno ćete vašem vozilu produžiti vek trajanja.

 

 

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Otkriveno još detalja novog Cee’da

Kia Motors je objavila nove fotografije koncepta Proceed. Kijino novo konceptno vozilo doživeće svjetsku ...

Mazda sa stilom u Tokiju

Mazda je sa mnogo stila nastupila na Tokyo Motor Show-u. Koncepti Kai i Vision ...

Kia predstavlja koncept novog Ceeda

Kia Motors će 12. septembra na salonu automobila u Frankfurtu predstaviti novi koncept. Konceptno ...

Najjači Lotus za oproštaj – 3-Eleven 430

Novi Lotus 3-Eleven 430 je povratio titulu Lotusovog najbržeg drumskog sportskog automobila – što ...

Platiš 2 dobiješ…?

BMW Serije 2 Active Tourer – zašto li se uopšte zove Serija 2 kada ...

Nova G Klasa od starta i G 63 AMG

Samo što je predstavljen u Detroitu, Mercedes G Klase dobio je i AMG izdanje ...