fbpx

Čime podmazivati turbo motor? Sve ih je više, kapaciteti kartera sve manji, a zahtevi koje pred motorna ulja postavljaju više temperature i pritisci sve su veći

 

Sve oštrije ekološke norme primorale su proizvođače automobila da prave sve manje i efikasnije motore. Kao logično rešenje, vraćen je turbo punjač, koji je u putničkim vozilima sve su popularniji. Taj trend će se nastaviti.

Foto: Garett

Honeywell, vodeći svetski proizvođač turbo kompresora veruje da će do 2022. čak 70% novih vozila biti opremljeno  turbinama. Šta više, ovaj uređaj koji motoru olakšava usisavanje vazduha, odlično se pokazao i kod sve popularnijih  hibridnih i drugih alternativnih pogona, koji koriste i motor sa unutrašnjim sagorevanjem, pa je budućnost turba obezbeđena i u ovom pravcu tehnološkog napretka pogonskih jedinica.
Tradicionalno, turbo punjač je korišćen da se poveća snagu motorima visokih performansi, ali se u poslednjih 10 godina sve više koristi u malim svakodnevnim putničkim automobilima. Pri tom, uloga mu nije samo povećanje snage, nego i povećanje efikasnosti motora, i smanjenje potrošnje goriva. Kod dizel motora tubo punjač smanjuje potrošnju i do 40%, dok se kod benzinaca smanjuje do 20%.
Trend smanjivanja motora
Prosečna radna zapremina motora se značajno smanjuje. Kod evropskih vozila 2008. bila je 1,8 litara, a procenjuje se da će se u narednih pet godina spustiti na 1,4 litre. To znači da ćemo sve više biti zavisni od turbo punjača, bez kojih smanjenje zapremine bez smanjenja snage nije moguće.
Međutim, iako je turbo punjenje relativno jeftin način za povećanje snage i efikasnosti malog motora, ovo „veštačko disanje“ donosi određene izazove. Naime, turbo punjači rade na visokim temperaturama. U samom turbo punjaču ona dostižu čak 300°C, pri čemu je turbo potrebno kvalitetno podmazati.

Foto: ExxonMobil

Mora kvalitetno ulje
Upotreba kvalitetnog ulja koje će ostati stabilno i obezbediti neophodno podmazivanje je nepohodno, ako se motoru želi obezbediti dugovečnost. Zbog rada u širokom rasponu temperatura, sintetička ulja su daleko bolji izbor od mineralnih ulja, čija stabilnost naglo opada na visokim temperaturama. Takođe, nesintetička ulja vremenom počinju da sagorevaju, stvarujući štetne naslage unutar motora, u procesu koji se naziva „kuvanje“. Ove naslage mogu suziti, pa i zagušiti uljne kanale, smanjujući protok ulja kroz motor i turbo punjač. Turbine su osetljive na loše podmazivanje koje može dovesti do problema sa zaptivanjem u sklopu turbine i kompresora, kao i njihovog potpunog otkaza.
Vodeći svetski proizvođači automobila visokih performansi, za prvu ugradnju biraju motorna ulja čije specifikacije  ih čine sposobanm da zaštite turbo punjače i najkritičnije komponente motora čak i pri najzahtevnijim uslovima rada, smanjujući formiranje naslaga. Šta više, vozači treba da znaju da se motorna ulja razvijaju u saradnji između proizvođača samog agregata i proizvođača motornog ulja, kako bi se maksimalno prilagodila specifičnostima motora kao što su tolerancije u zazorima i temperature koje se lokalno razvijaju u agregatu. Za motorna ulja postoji i specifičan test u turbo motoru koji traje 400 časova.
Održavanje turbo motora zdravim
Pored upotrebe fabrčk propisanog ulja, postoji još nekoliko načina na koji vozači mogu produžiti životni vek i performanse turbo motoru. Jedan od najboljih je dozvoliti na kratko rad motoru na niskim obrtajima po dolasku na odredište, a pre gašenja motora, što je naročito poželjno ako je neposredno pre toga motor radio pod visokim opterećenjem. Ovu proceduru je poželjno poštovati zbog toga što temperature ulja u tubo motorima mogu biti znatno više nego kod atmosferskih motora. To je pogotovo slučaj u zonama ležajeva u turbini, gde temperature ostaju visoke i nakon gašenja motora, kada se zaustavi cirkulacija ulja. Kratak rad na niskim obrtajima pre gašenja motora nastaviće cirkulaciju ulja, i obezbditi odvođenje toplote iz kritčnih zona. Ukoliko se ovo hlađenje ne dozvoli,  rizikuje se stvaranje naslaga i oštećenja na mestima sa izrazito visokom temperaturom u turbo punjaču, koje mogu dovesti do kvarova.
Prateći ova dva saveta o izboru kvalitetnog sintetičkog ulja, i hlađenju motora pre gašenja, sigurno ćete vašem vozilu produžiti vek trajanja. Sa druge strane, šta mogu da učine vlasnici automobila sa atmosferskim, odnosno motorima bez turbo punjača? Pre svega, treba da zaborave na priču kako dobar majstor među prstima može da oseti da li je vreme za zamenu ulja – to je velika zabluda. Kao drugo, treba da zaborave izbor motornog ulja prema marki proizvođača ili samo prema gradaciji viskoziteta ulja, koja je najčešće jedini kriterijum za izbor, ali na ja na etiketi samog pakovanja najkrupnije naglašena. Jedini ispravan put je držati se fabričke preporuke samog proizvođača automobila, koja se nalazi u uputstvu za upotrebu vozila. Šta više, nešto teži, ali još bolji put je saznati API ili ACEA specifikaciju koju proizvođač automobila predviđa za svoj motor, i prema toj specifikaciji naći adekvatno motorno ulje. Na kraju, svakako treba bežati od nepoznatih marki ulja, ali i sumnjivih prodavaca, obzirom na pojavu falsifikovanih ulja u pakovanjima renomiranih proizvođača. Na kraju, ukoliko zamenu ulja u svom automobilu potpuno ne prepuštate servisu, svaki ozbiljniji proizvođač motornog ulja na svom ili distributerovom web sajtu ima pretraživač za nalaženje odgovarajućeg ulja prema marki vozila, modelu, motoru i godištu, pa je i to dobar put ka dužem veku vašeg motora.

 

 

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Šta se događa sa WRC šampionatom?

Kao i sve druge sportske aktivnosti WRC je nauzi  još uvek stoji još na ...

Sledeća generacija Land Rovera neće deliti platformu

Aktuelni Defender i Discovery Land Rover pravi na istoj platformi i u istoj fabrici ...

Opet problemi i lažirani rezultati iz VW Grupe

Ponovo je oživo skandal oko Audija i emisija štetnih gasova nakon što je ove ...

Honda Civic 11. generacije stiže u Evropu

Potpuno novi model Honda Civic 11. generacije sa e:HEV pogonom stiže i do evropskih ...

BMX i3 završava uz HomeRun

BMW i3 utabao je električni put marke iz Minhena i odlazi u penziju uz ...

Bentley povlači 6.000 Bentaygi zbog opasnosti od požara

Cena nije uvek garant da neće biti problema – Bentley povlači 6.000 prodatih Bentaygi ...