BMW su mnogi čudno gledali kada je od svog X5 napravio kupe. A dok su drugi gledali i kopirali, BMW je prodavao X6, a uz njega i X4
Iz ugla kupca, automobil se ne kupuje samo mozgom nego i emocijom. Iz ugla proizvođača, automobil se pravi tako da zaradi. Iz kombinovanog ugla, nekada treba napraviti nešto mimo logike i čistog racija, da bi se pogodio ukus koji baš nema veze sa racionalnošću. Komplikovano? Pa da, jeste, zato što je ideja o pretvaranju glomaznog SUV-a van svake pameti, kao što je van svake pameti montirati ekstremno niskoprofilne pneumatke na terenac, što mu dođe kao pokušaj pravljenja trkačkog konja od korpuletnog konja genetski namenjenog za rad u polju. Samo, to se ipak radi, pa SUV sa sportskim pneumaticima nije izuzetak nego pravilo. A to su dobro i prvi uočili stratezi BMW-a i „namirisali“ kupce koji žele SUV, ali nalik kupeu. Tačnije, oni koji su spremni da žrtvuju deo praktičnosti SUV-a zarad stila. Kada se pojavio, X6 je izazvao totalno oprečna mišljenja, ali se po prodaji pokazao kao pogodak, a isto tako prošla je i konverzija X3 u kupe SUV, koji se u X4 verziji odlično prodavao, a BMW, kao i ostali koji su krenuli istim putem, ovaj segment su pretvorili iz SUV, u SAC. Ako ikoga uopšte zanima, iz Sports Utility Vehicle, pretvoren je u Sports Activity Coupe.
Nakon samo četiri godine
Prvi X4 je u odnosu na svoju osnovu X3 relativno dugo čekao, dok je nova, druga generacije, razvijana uporedo sa aktuelnim X3. Drugim rečima, nakon samo četiri godine pojavila se nova generacija. U osnovi, recept je zadržan. Ovaj BMW je do B stuba X3, a nakon njega nešto drugo. Da, upravo već od B stuba krov počinje da se spušta, i da nije ozbiljne visine, i generalno masivne pojave, X4 bi mogao da prođe kao kupe. Samo, ovo nije kupe nego je SAC. X4 je, kao i X3, poprilično porastao. Duži je za 7.5 cm, sa povećanim međuosovinskim razmakom za 5.25 cm. Sa 4.75 m ovo nije mali automobil, i debelo je dužinom nadmašio, recimo, prvi X5. Drugim rečima, ima tu dovoljno i dužine i visine, da ovako evoluirani SUV ipak ostane dovoljno prostran i praktičan. I da ne elaboriramo izgled i stil. Kao i prvi X6, pa i X4, izaziva oprečne komentare i mišljenja, što je i dobro, obzirom da je indiferentnost pogubna.
Samo, postoji jedan detalj upravo na tom zadnjem „kupe“ delu koji je diskutabilan. Vrata prtljažnika su praktično potpuno u ravni sa odbojnikom. Ako se prisetimo uloge odbojnika da čuva vozilo od oštećenja, jasno je da ovde zona elastične deformacije gotovo da i ne postoji pre nego što prepreka stigne do vrata, i da se iole jače naslanjanje na neku banderu ili vozilo, neće završiti samo na odbojniku, nego će stići i do samih vrata, koja su mnogo manje elastična. U praksi, dobro otvoriti oči i gledati šta se nalazi pozadi, i koristiti sve blagodeti kamere za vožnju unazad, i ne oslanjati se potpuno na podatak iz cenovnika da su otporni na udarce od 4 do 15 km/h.
Da li je žrtvovana funkcionalnost
U prednosti SUV-a spada odlična ponuda prostora i velik prtljažnik, dok se svim SAC i ostalim podverzijama lepi etiketa izgubljene praktičnosti. Da li je baš tako? Pa baš i nije. X4 je do pola kabine X3. Identična armatura, pregledna i prilagodljiva digitalna instrumentacija, višenamenski ekran i komande. Sa tim se BMW ne igra. Ako izuzmemo da retko uvodi velike novine, i na pogled i na dodir sve je na nivou premijum marke.
U test vozilu bilo je i M elemenata, pa koliko god osporavali paprene cene dodatne opreme, u ovom slučaju M upravljač i sportska sedišta su „must have“, i nisu šminka, nego nešto što donosi na funkcionalnom kvalitetu.
Iako je „SAC“ i vozač visine preko dva metra bez problema nalazi dobar položaj za upravljačem. Generalno ponuda prostora napred je dobra, uz tipičan BMW osećaj „ušuškanost“ u automobil.
E sad, od „B“ stuba pa prema pozadi šta se događa? Krov se evidentno spušta nadole, ali mesta ima. Iza vozača ili suvozača od 185 cm, bez problema se smešta osoba iste visine bez manjka prostora za glavu ili kolena. Da, prostora i subjektivno i objektivno ima manje nego u X3, ali ga ne manjka. Prtljažnik je platio najveću cenu, ali sa 525 litara sigurno nije ni mali ni neupotrebljiv. Doduše, jeste dosta nizak i dubok, ali nije mali. Sedišta se preklapaju u 40:20:40 odnosu, pa se utovarna zapremina lako poveća do 1.430 litara.
Jedino stvarno loše, a izazvano oblikom karoserije je slaba preglednost u nazad. Niska ivica krova i staklo pod oštrim uglom, proizveli su to da vozač u ogledalu malo toga može da vidi, uključujući debele C stubove koji stvaraju dosta velike mrtve uglove. Generalno, ovo je problem svakog kupea, pa ni ovde nije izuzetak.
Dizel još uvek sreću deli
Svakim danom stiže sve više vesti o ukidanju dizel motora, a i od pogleda na cenu evrodizela na pumpama zaboli glava. Samo, biće nam žao dizela, kada jednog dana nestanu sa lica zemlje. Dvolitarski dizel od 190 KS smo sreli u X3 sa istim osmostepenim automatikom i xDrive pogonom. Kutivisana i tiha pogonska jedinica sa 400 Nm maksimalnog obrtnog momenta, koja, ne baš mali SAC, sa lakoćom pokreće trošeći sasvim prihvatljivih 8.5 litara u gradu, ali i 7 litara, pa i ispod toga na otvorenom putu. Iz tog ugla, X4 se može svrstati čak i u ekonomično vozilo, koje i dalje dovoljno uverljivo ubrzava za 8 sec. do 100 km/h, i to sa lakoćom i bez mnogo buke. Menjač je uglađen i odlučan, a promena moda vožnje nije reda radi, nego menja karakter vozila.
Da se ne zaboravi – nije kupe
I da se ipak ne zaboravi, nije ovo kupe. Visok je i težak prazan gotovo 1.800 kilograma, i nije previše tvrdo trimovan. Šta više, iznenađujuće je udoban na neravnoj podlozi, i impresivno dobro neutrališe neravnine što se tiče osećaja na upravljaču. Balans je takođe dobar, i naginjanja u krivinama nema mnogo, samo, ipak se ne treba zaboraviti – ovo nije kupe, nego SUV sa podrezanim repom, pa fizika i centrifugalne sile deluju mnogo ranije. Granice X4 u krivinama, čak i uz dobre pneumatke u prvoj ugradnji, ipak su na nivou SUV-a a ne kupea, što je i za očekivati, mada i dalje ostaje impresivno precizno upravljanje.
Da li je žrtvovana funkcionalnost zarad stila?
Koliko je X3 izgubio u funkcionalnosti pretvaranjem u X4? Gledajući brojke ponešto jeste žrtvovano, ali u svakodnevnoj upotrebljivosti baš i nije. Ne vozi se svakog dana pet osoba i pun prtljažnik, zar ne? A i kada pomanjka prtljažnog prostora, krovni nosač uskače u pomoć u svakom segmentu automobila. A da li se dobilo na stilu? Svako ima prava na svoj stil i želje, pa će spram toga BMW X4 dobiti „like“ ili „dislike“. Definitivno, ovo je udobno i upotrebljivo vozilo, koje vlasniku donosi i nastup sa stilom. Jedino što ostaje, i ne može se izbeći je što mora da se plati. X4 20d startuje od 50.990 evra, dok je test vozilo već imalo pristojno skupe dodatne opreme u vrednosti od 18.793 evra. Kad se podvuče crta, za X4 sa Dmotion testa treba izbrojati 62.992 evra. Mnogo, malo, taman? Zavisi od perspektive.
[table id=49 /]
Show Comments