fbpx

Volkswagen ID.3 nam otkriva svoje pravo lice

Svi oni koji su smatrali da električni automobili neće stići do nas, i da im je upotrebljivost diskutabilna treba da promene stav

Elektrifikacija mobilnosti nije počela juče. Traje već skoro 10 godina, i kako god postvili stvari, modeli koji stižu u prodajne salone, realno su več druga pa i treća generacija ove revolucije transporta. Da, revolucije koje mnogi još uvek nisu svesni da ne samo da je počela, nego je uveliko u toku. Revolucija k’o revolucija, proces je koji se jednima sviđa, drugima ne sviđa, jednima donosi korist, drugima štetu. Stadijum do kojeg je stigla elektrifikacija automobila relativno je lako definisati.

U svetu masovna prodaja električnih vozila je uveliko traje, infrastruktura stanica za punjenje koja je alternativa benzinskim stanicama menja se preko noći, pa se samom tim jedna od ponajvećih “mana” električnog automobila rapidno menja iz dana u dan. Drugi elemenat koji je na putu odlučivanja za kupovinu električnog automobila je njegova autonomija, a pogotovo strah od ostanka bez struje na putu, koji se ne može rešiti kanticom goriva od pet litara. Povećavanje broja stanica za punjenje ovakav strah će sve brže eliminisati, ali i tada, sa aktuelnom tehnologijom baterija, punjenje traje 10 puta brže nego punjenje jednog rezervoara automobila sa SUS motorom. Samo, da li sada već uveliko živimo okruženi predrasudama i tradiconalizmom koji stvara otpor prema promenama?
Nakon Tesle koji je evidentno bio pionir u masovnoj proizvodnji i prodaji električnih automobila, Volkswagen je najglasnije i najjasnije svoju budućnost okrenuo u pravcu električne mobilnosti. Zbog “dieselgate” skandala ili ne? Recimo da je izlazak marke na naslovne strane z potpuno pogrešnih razloga samo ubrzao “električna razmišljanja” nemačkog giganta, koji je 2009. uveliko imao spremu platformu koja je bila preteča današnje modularne MEB platforme. Brzo premotavanje unapred pokazuje serijski kompaktni hatchback ID.3 koji beleži odlične prodajne rezultate, ID.4 koji kreće istim stopama, ali i činjicu da je prvi pomenuti stigao do nas, a i drugi pomenuti će vrlo uskoro. Do nas, tvrdoglavih Baklanaca, potpuno nespremnih da odstupimo od tradicionalnog.
Samo, da li je toliko skepticizam prema novom i drugačijem baš potpuno opravdan? Proverili smo na prvoj vožnji Volkswagena ID.3 i to ne na poligonu, ne u kontrolisanim uslovima nego regularnim putovanjem od našeg glavnog grada do popularne planinske turističke destinacije – od Beograda do Zlatibora, na distanci od 220 kilometara, kombinovane konfiguracije kako terena tako i saobraćajnica. Najpreciznije od nekoliko mogućih, rutom od Krnjace, preko Mladenovca, Rudnika, Čacka, uz detour do Terzica avlije, pa do Zlatibora. Da, svi koji poznaju alternative odmah će primetiti da je vožnja autoputem maksimalno izbegnuta – nije preterano zabavna, a nije ni omiljena automobilima sa elektro pogonom.
U osnovi, na ovaj oganizovani grupni put od strane uvoznika Porsche SCG (u praksi ne spominjemo organizatore kako se ne bi postavljalo pitanje objektivnosti, ali ovaj put spominjemo zbog činjenice da su se morali ozbiljno potruditi oko prve “dugolinijske” prezentacije e-automobila, a i kompletne slike ove prve test vožnje) smo krenuli sa saznanjem da VW ID.3 ima autonomiju koja je deklarisana na oko 300 kilometara, u snažnijoj verziji sa 204 KS, što je barem u teoriji najavljivalo da neće zafaliti “kantica”. Šta više, putni računar je i pre starta pokazivao 320 km autonomije. Pogled na isti podatak po dolasku na destinaciju koji je pokazivao preostalih 150 km autonomije malo liči na alhemiju ili neku prevaru, ali daleko od toga. Nećemo po principu “patrole” prepričavati kilometar po kilometar, podelićemo sa vama činjenice i prve utiske, obzirom da nas test tek očekuje.
Volkswagen ID.3, koji je dužine Golfa ali sa većim međuosovinskim razmakom, u poređenju sa pomenutim modelom ima znatno bolju ponudu kabinskog prostora. Iako ima masu od 1.800 kilometara, u vožnji se 500 kg više od pomenutog Golfa apsolutno ne oseti. Ljuljanja i naginjanja nema, upravljanje je vrlo precizno i dovoljno direktno, a pneumatici od čak 19” svoj posao odlično rade uprkos masi vozila. VW ID.3 ima modove vožnje, ali i dva nivoa kočenja motorom, odnosno rekuperacije energije pri usporavanju. Dakle, ovde se nalazi jedan ključeva “alhemije”, odnosno produžavanja autonomije. Međutim za razliku od SUS pandana ID.3 je već u Eco modu sasvim dovoljno dinamičan, dok tek u Sport modu dozvoljava isporuku svih 204 KS na zadnje točkove.

Da, ovo je vozilo sa zadnjim pogonom. Obzirom da se predviđena ruta bezbedno uklapala u autonomiju, opušteno smo mogli i da eksperimentišemo, pa ćemo ukrstiti teoriju i ono sto smo probali. Na autoputu gde su usporavanja retka, a veliki aerodinamički otpori stalni, krstareća brzina je “čarobna reč”. Možemo ovako postaviti stvar: pri 130 km/h, autonomija je 300 kilometara, pri 120 km/h 350 km, a pri 115 km/h je 400 kilometara. Ko žuri, mora da stane da se dopuni. Zimi ove brojke neumitno se smanjuju, i nije tajana da je za svaki EV zimi na autoputu najgore i autonomija najmanja. Defacto, grejanje kabine troši energiju, a rešenje je u toplotnoj pumpi, koja je nažalost kupaca, opcija, ali koja efikasno povećava automomiju. Zapravo, u praksi smo shvatili i zbog čega su podaci o mogućoj autonomiji toliko fleksibilni. Zato to teško mogu biti egzaktni i zato što se značajno razlikuju od spoljnje temperature, konfiguracije puta, brzine i stila vožnje. Naravno, isto to važi i za vozilo sa SUS motorom, ali u manjim procentima.
Nazad na utiske iz VW-a ID.3. Ovoj je veoma udoban automobil, izuzetno prijatan za opuštenu vožnju koja zapravo odmara. Zapravo, ono što je teško definisati, opisati i napisati je činjenica koliko prija odsustvo cilindara i menjača. Ovde buke motora nema nikada, nema vibracija, pa ni jačeg ili slabijeg cimanja koje je javlja pri promeni stepena prenosa bez obzira koji menjač je u pitanju. ID.3 klizi drumom, a pritisak na papučicu gasa pri bilo kojoj trenutnoj brzini donosi silovito ubrzanje čak i u najekonomičnijem modu vožnje, tako da podatak o ubrzanju do 100 km/h od nešto preko 7 sekundi nije bajka nego realnost. Vožnju po brdovitom terenu ID.3 obožava, mogo više od autoputa. Da, uz temperaturu od 17°C do 27°C ID.3 je skoro stalno bio u idealnim uslovima po ovom pitanju (EV u praksi ne voli ni vrućinu ništa manje nego zimu) vozili smo skoro 60 kilometara uzbrdo nizbrdo po obroncima Zlatibora, a autononija ne da se nije smanjila, nego se povećala u odnosu na polaznu.
Da li je besmisleno reći da se u prostranoj kabini putuje potpuno normalno i zapravo udobnije od “običnog” automobila? Nije, to je činjenica. Da li je autonomija problematična – nije, ali za sada kod nas traži malo truda oko planiranja putovanja, što će vremeno sa povećanjem broja stanica za punjenje biti sve manje potrebno. Da li će biti ostajanja na putu? Hoće, dok se ne steknu drugačije navike i prilagodi na drugačije okolnosti, a dobra vest je da će uz garanciju na vozilo, kupac imati i dva besplatna transpota do prvog punjača.

Punjača može biti nekoliko tipova i vrsta, a praksa pokazuje da je najekonomičnije punjenje na naizmeničnoj struji na sopstvenom wallboxu. Da košta oko 1.300 evra sa instalacijom, treba imati, ne baš jednostavne (pred)uslove za instalaciju (kuća, dvorište, garaža), ali tada imate sopstvenu “benzinsku” pumpu. Maratonsko punjenje na utičnici ne samo da traje 50-ak časova, nego zapravo ne prija bateriji, kao ni brzi DC punjači.
Da li je ovo sve što smo saznali i osetili. Ne, ovo je samo delić otkrivanja nečeg novog. Volkswagen ID.3 već sada ima prodaju cenu od 29.000 evra, uz najavu da bi u narednih par nedelja ta cena mogla da ide i niže, što znači da se već po ovoj osnovi nalazi u rangu cene VW Golfa 8 i zapravo finansijski aspekt elektromobilnosti zahteva i dobiće jedno sasvim posebno poglavlje.
Zapravo, ovde stavljamo ne tačku nego tri tačke iz jednostavnog razloga što se trudimo da budemo kratki, koncizni i precizni, a o elektromobilnosti i VW-u ID.3 bi već u ovom trenutku mogli da napišemo četiri puta ovoliko. Dodaćemo samo još jedno, uprkos predrasudama ID.3 je odličan automobil, već danas kod nas potpuno upotrebljiv za svakodnevnu vožnju, a pokazalo se i za duže putovanje. Da, putovanje ima svoje specifičnosti ne u smislu vožnje nego planiranja, ali vredi ih upoznati i sa njima se suočiti, kroz udobnost (a matematika kaže i ekonomičnost) se višestruko vraća.

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Holden predstavio Time Attack Concept sa 1,340 KS

Holden, australijski brend koji nudi samo uvozne modele, sada opet može da se pohvali ...

Cupra se „naoštrila“ za Extreme E sezonu

Cupra se baš „naoštrila“ za drugu sezonu Extreme E električnog off-road šampionata i angažovala ...

Manje poznati automobili – Škoda „Černá Hora-Montenegro“

Potrebe za vozilom za uske planinske puteve stvorila je kompaktna i agilna L&K vozila ...

Uuuups, we did it again

Poprilično dugo početak sezone Fomule 1 nije očekivan sa ovoliko nestrpljenja i nepoznanica. Nova ...

Vettel kažnjen, Alonso će voziti Indy 500

Vettel je kažnjen zbog nervoze na merenju vozila, ali je zadržao svoju poziciju u ...

Kia EV4 je električni duhovni naslednik Stingera?

Kia EV4 je električni duhovni naslednik Stingera i u Seulu je predstavljena u konceptnoj ...