fbpx

Nissan Qashqai – bez 4×4 ništa ne gubi

Šta se dogodi kada se Nissan Qashqai, jedan od najprodavanijih u svom segmentu, malo drugačije konfigurše

SUV se kao segment može definisati po nekoliko osnova. Zajedničko je da se uvek radi o monovolumenu i, manje ili više, povišenom klirensu, i manje ili više stvarnim ili lažnim štitnicima donjeg postroja. Zajedničko je i da se u bilo čemu definisanom kao SUV sedi nešto više i nešto uspravnije, što kao efekat donosi bolju preglednost, i bolju ponudu prostora u kabini u odnosu na dužinu vozila. I po pravilu, zajedničko je da ovo nisu terenska vozila, neko vozila koja mogu malo više od, na primer, hatchbacka iz analognog segmenta. Šta više, gotovo da većini iz ove globalno popularne familije bolje i tačnije stoji definicija crossover. Ono što bi mogli da odvojimo SUV od crossovera mogao bi biti pogon. Postala je praksa da se u B SUV/crossoveru 4×4 gotovo ni ne nudi, u većem C SUV/crossoveru kupci mogu da biraju između prednjeg i pogona na svim točkovima, dok je u D i svim većim segmentima 4×4 pogon u različitim varijantama standard. Naravno, nismo zaboravili ni da ništa nije besplatno, pa je 4×4, tamo gde je raspoloživ, opcija uz doplatu, a isto tako da se po pravilu zadnje oslanjanje automobila sa 4×4 pogonom i bez njega značajno razlikuju.
Iz svega navedenog, postavlja se pitanje šta se dogodi kada se sredstva preusmere, pa se umesto 4×4 pogona odluči za dobru opremu, automatski menjač, i sistem autonomne vožnje i to na jednom od najprodavanijih crossovera ne samo u svetu, nego i kod nas.
U slučaju Nissan Qashqaija ovakav paket može da podrazumeva, kod nas još uvek jako popularan, 1.6 litarski dizel sa 130 KS. Automatski menjač, na spisku opreme nazvan X-Tronic, je zapravo CVT menjač. Za ovu marku najviši paket opreme je Tekna Plus. U Qashqai se može dodati i još nešto, što je vrlo aktuelno – Pro Pilot sistem autonomne vožnje.
Ovim modelom smo se već bavili na Dmotion testu. Prošao je kroz restilizaciju, a od početka 2018. na tržištu je sa novinama kao što su unapređeni infotejment, 3D kožna sedišta, ali po prvi put i opcioni sistem autonomne vožnje.
Po pitanju enterijera, nakon drugog testa, malo toga se može dodati ili oduzeti na već rečeno. Odlična je ponuda prostora za kompaktno vozilo dužine 4.38m, kako po pitanju kabine tako i prtljažnika. Kožna sedišta sa svojom specifičnom 3D profilacijom jesu odlična i za dugo putovanje, i za česte ulaske i izlaske u gradskoj upotrebi, i sasvim sigurno su među najboljima u klasi. Generalno, Qashqai svoj globalni uspeh očigledno duguje upravo funkcionalnosti i upotrebljivosti. Kvalitet meterijala i završna obrada u enterijeru su korektni, mada se može naći poneka nepreciznost u uklapanju, međutim, funkcionalnost je dovoljno dobra da se poneka mana u završnoj obradi lako toleriše.
Bez 4×4 pozadi je torzija
Pomenuli smo izbacivanje 4×4 pogona sa liste dodatne opreme, a u tom slučaju treba biti svestan da se kupuje malo drugačije vozilo po pitanju donjeg postroja. U slučaju Nissan Qashqaija prednje oslanjanje ostaje identično, ali se zadnje znatno razlikuje. Umesto složene multi link osovine stiže polukruta torzija. Generalno, velika većina vozača neće ni osetiti razliku, ali treba znati da postoji. Šta više, treba znati i da je torziona osovina, značajno jednostavnija i jeftinija od multi linka. Takođe, Nissan je bio jedan od proizvođača koji je mnogo truda i novca uložio u razvoj CVT menjača, koje ugrađuje u dosta svojih modela, pa se sa pravom, kada je Nissan u pitanju, može očekivati ponajbolje od onoga što je CVT sposoban da ponudi – vožnju bez ikakvih trzaja nastalih od promena stepena prenosa, i veoma brze reakcije kada su u pitanju ubrzanja. Motor test vozila je iz najnovije generacije dizela koju je alijansa ponudila tržištu, a sa raspoloživih 130 KS, i 320 Nm pri 1750 o/min.
Crossover pre nego SUV
Bez ikakve namere da omalovažimo ili išta osporimo, Nissan Qashqai je crossover. Upravo ono nešto između na prelazu između automobila i terenca. Ne, ovo nije terenac. Relativno je tvrdo trimovan, što mu omogućava i precizno upravljanje i dozvoljava dinamičnu vožnju. Nije previše velk klirens od tla, pa naginjanja i ljuljanja nema, a na snažnom kočenju impresivno je stabilan. Odsustvo multilinka pozadi se ne oseti po osnovi kontrole zadnjeg dela vozila, osim po malo izraženijim udarcima na neravninama. Međutim, to je pre posledica relativno tvrdog ukupnog trima. Sa druge strane, Nissan Qashqai je veoma udoban automobil, uključujući i zvučnu izolaciju koja je veoma dobra. CVT menjač donosi ono što se od njega očekuje. Brze reakcije i snagu uvek na raspolaganju. Jedino se mora privići na kontinuirano visoke obrtaje motora dok traje ubrzavanje. U gradskoj vožnji CVT je brz, a motor uvek u adekvatnom prenosnom odnosu. Konstruktivno, CVT nema stepene prenosa, mada ih ova menjačka kutija ima. Stepenovani CVT svoje prednosti dobija kroz mogućnost manuelne promene stepena prenosa, što je najkorisnije u brdskoj ili planinskoj vožnji, ili spuštanjima na nizbrdicama.
Autonomna vožnja – da ali ne potpuno
U modele nakon restilizacije, Nissan, pored većine sigurnosnih asistencija, opciono ugrađuje i Pro Pilot sistem autonomne vožnje, koji uz manuelni menjač košta 900, a uz automatik 1.000 evra. Što se vozača tiče, primetiće plavo dugme na upravljaču, i ništa više. Iako su ovi sistemi poprilično složeni, njihovi radari, kamere, laserski daljinari i senzori su dobro skriveni ispod karoserije. U vožnji na auto putu, ili regionalnom putu Pro pilot će precizno voditi vozilo kolovoznom trakom, uz uslov da je horizontalna signalizacija u dobrom stanju.

Obzirom da je aktivan isključivo kada i tempomat, dosledno i precizno će održavati zadatu distancu u odnosu na vozilo ispred. U kombinaciji sa automatskim menjačem, automatski i vrlo opušteno će voditi vaše vozilo u stani kreni gradskoj gužvi. Međutim, to ne znači da se vozač može baviti nečim drugim tokom vožnje.

Svakih 15-ak sekundi stiže upozorenje da se ruke moraju vratiti na upravljač. U praksi, vožnja se može prepustiti Pro Pilotu dok se pozabavi navigacijom, ili biranjem muzike, odnosno na kratko skloni pogled sa puta. Od ovog sistema se nikako ne može očekivati potpuno i trajno autonomna vožnja.
I dalje odličan bez 4×4
Nissan Qashqai i kada se uskrati za pogon na svim točkovima, malo toga gubi, pogotovo dok ne padne sneg. A i kada padne sneg, ostaje pitanje koliko dana se realno vozi po tom snegu, kada 4×4 svakako ima svoje prednosti. Ali, da ne načinjemo temu da li 4×4 ili ne, pogledajmo ponude i cenovnik. Opremljen 1.6 dizel motorom Qashqai se može kupiti sa X-Tronic menjačem, ali X-Tronic menjač se ne može dobiti uz 4×4 pogon. Ako se porede cene, uz razliku od tačno 500 eur, dobićete najbolje opremljeni Qashqai, ali se morate odlučiti ili za automatik ili 4×4.

Uz 500 evra jeftiniji automatski menjač dobićete komfor, a o 4×4 treba razmišljati samo ako se često vozi po klizavom, ili zalazi u terene na kojima se prašina lako može pretvoriti u blato, kada je pogon na svim točkovima spas. Isto važi i u slučaju da planirate da svojim vozilom vučete prikolicu, a pogotovo spuštate u vodu ili izvlačite čamac sa poslovično strmih i klizavih prilaza. I na kraju, ipak ostaje i činjenica da Qashqai ne spada među najjeftinije. Model sa testa košta 29.250 evra, uz dodatnih 1.000 evra za Pro Pilot, a bez da menjate marku, već ste u cenovnoj zoni znatno većeg X-Traila. Sve zavisi šta vam treba.

[table id=56 /]

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Faraday Future traži nove investicije

Faraday Future se zvanično otvorio “potencijalnim investitorima širom sveta” Startup za električne automobile, Faraday ...

Kako je izgledao razvoj nove G-Klase iza scene

Mercedes Benz je nedavno zvanično pokazao potpuno novu G-klasu za 2019., a sada možemo ...

Auto industrija se priprema za novi WLTP režim

Tokom 2019. i nakon uvođenja WLTP, proizvođače automobila očekuje naredna faza ekoloških testova U ...

Od jeseni u Srbiji – nova Honda CR-V

Nova Honda CR-V od jeseni kod nas sa više prostora, komfora, funkcionalnosti i tehnologije ...

Rizik od požara za Kugu PHEV

Ford je obustavio prodaju PHEV modela Kuga i Escape zbog rizika od požara tokom ...

Za marku Lancia renesansa počinje danas

Za marku Lancia današnji dan je dan početka renesanse – saopšten je desetogodišnji plan ...