fbpx

Povezanost – pojam koji više plaši nego što se koristi

Gotovo sva vozila iz premijum, a sve više i iz nižih segmenata, imaju mogućnost povezivanja sa mobilnim telefonom ili tabletom. Korisno ili opasno, skupo ili besplatno?

Elektronika pokreće svet automobilizma. To je fakat koji se teško osporava. Mehanički, automobili se menjaju u nijansama, ali su zato navigacija, komunikacija, prijem i slanje informacija u svakom novom modelu za krupan korak pomereni unapred. Bezbednosni elementi, koji su prvo samo zvučno i svetlosno upozoravali vozača, počeli su prvo da stupaju u akciju vibracijama, koje su bile signal da prilazi drugo vozilo ili da se napušta kolovozna traka, pa su potom počeli sami da lagano i usmeravaju upravljač, da bi danas, na putu ka potpuno autonomnoj vožnji, automobili sami ubrzavali, kočili i upravljali, i parkirali se. Naravno, ovo je kratak pogled unazad i brzo premotavanje unapred poslednjih 20 godina segmenta automobilizma koji je integracijom kamera, lasera i GPS-a automobil pretvorio u bezbednije i udobnije prevozno sredstvo.
Uporedo sa bezbednošću, automobil poslednjih 10-ak godina ulazi i u život vlasnika, što se intenziviralo dolaskom „pametnih“ telefona i ubrzavanjem interneta. Umesto samo hands free funkcije povezivanja telefona sa audio sistemom vozila, u situaciji smo da svoj mobilni telefon i automobil potpuno povežemo, što sa jedne strane donosi brojne pogodnosti, ali sa druge strane donosi i brojna pitanja i strahove. Pra počeci komunikacija automobila sa spoljnjim svetom su još iz 1996. kada je General motors pokrenuo svoj OnStar sistem koji je razvio sa Motorolom, a sa primarnom ulogom mogućnosti slanja poziva u pomoć u slučaju udesa. Digitalizacija vozila, sve brži i stabilniji internet, i GPS otvorili su gotovo nesagledive mogućnosti komunikacije sa vozilom i preko vozila.
Svaki veći proizvođač, pod svojim specifičnim imenom ima sistem povezivanja. Međutim, praksa pokazuje da vlasnici vozila sa ovim sistemima još uvek zaziru od povezivanja, u strahu od deljenja podataka i ugrožavanja privatnosti, praćenja, pa čak i mogućnosti krađe vozila. Najvećim delom ovi strahovi uzrokovani su neinformisanošću, pa smo uz stručnu pomoć Filipa Mitrovića iz Porsche SCG, potražili odgovore na najčešća pitanja i nedoumice na primeru VW-ovog CarNet sistema.
Ono što najčešće zanima nove korisnike su pitanja koliko košta korišćenje CarNet (ili nekog drugog) sistema, sa kime se dele podaci, sa kime se uopšte povezuje i do koje mere, kao i da li neko nepoželjan može pristupiti tim podacima.

– Povezivanjem svog mobilnog telefona sa automobilom praktično automobil pretvarate u jedan veliki pametni telefon. Konekcija se obavlja preko “tethering” funkcije, čime automobil koristi VLAN mrežu. Aktivacija CarNeta se obavlja na portalu, preko korisničkog naloga, koji je sličan bilo kojoj društvenoj mreži i zaštićen je lozinkom. Prilikom prvog povezivanja, korisnik će u preuzetu aplikaciju morati da unese podatke, uključujući broj šasije, kako bi konekcija bila dodeljena preko aktivacionog koda. Prilikom pomene telefonskog aparata ne treba ponavljati celu proceduru, nego se priključuje preko svog postojećeg naloga.
– Po pitanju deljenja podataka, povezivanje telefona i vozila ne izaziva nikakvo dodatno deljenje podataka, sa drugima pa ni sa proizvođačem vozila. Podaci kojima proizvođač može da pristupi, koriste se isključivo u svrhu poboljšanja usluga.
– Samo povezivanje i rad u vozilu celog sistema ne opterećuje telefon, odnosno njegov procesor, obzirom da se sama konekcija ostvaruje malim protokom, koji se meri u kilobajtima.
– Lokacija automobila se samim povezivanjem ne otkriva kao javan podatak.
– CarNet kao jednu od najviše korišćenih mogućnosti nudi precizne i detaljne satelitske mape, pristup najnovijim vestima, koje sistem može da čita, meteorološke podatke sa prognozom. Za jednostavnije planiranje putovanja, korisnik svoju rutu može isplanirati kod kuće ili bilo gde drugde van vozila, i istog trenutka kada se poveže sa vozilom, navigacioni sistem će imati spremnu planiranu rutu.
– Korisna je informacija o parking mestima, koja radi i kod nas, a koja će vam dati informaciju da li ima slobodnih mesta, i koliko.
– CarNet nudi i informacije o benzinskim pumpama, i to ne samo u smislu lokacije nego i trenutnih cena goriva.
– Sistem uz pomoć TA (traffic alert), sistema, dostavlja upozorenja, ali i automatski sugeriše rutu kako bi se izbeglo zagušenje u saobraćaju.
– Aplikacija koja se preuzima za mobilni uređaj nudi brojne informacije koje se odnose na vozilo, uključujući informaciju (samo za ulogovanog korisnika) o lokaciji vozila, stanju goriva i preostaloj kilometraži, pa čak i funkciju otključavanja i zaključavanja vozila, ali samo do 100 metara udaljenosti.
– Među „običnim“ podacima, dostupni su svi podaci o pređenoj kilometraži, brzini, potrošnji. Putem CarNet sistema se može i ograničiti zona do koje se vozilo može voziti, i kojom brzinom se može voziti, što je veoma praktično za flotne korisnike.
– Što se tiče VW-ovog CarNet sistema, od 2019. biće dostupna i funkcija automatskog parkiranja vozila bez prisustva vozača, pa čak i sa prikolicom.

– Korišćenje CarNet-a je besplatno. Vozilo ima svoju e-SIM karticu, koja komunicira sa svim operaterima u kojima se vozilo nađe, tako da je isključen mogući trošak transfera podataka u romingu. Ujedno, vozilo je opremljeno i Emergency dugmetom, koje će aktivacijom automatski pozvati policiju, ili u smislu razgovora ili će u slučaju aktivacije vazdušnih jastuka VW-ov call centar odmah pokušati da stupi u vezu sa korisnikom, i poslati pomoć. Tek u ovoj situaciji očitava se lokacija vozila.
Na kraju, postoji i privatni režim, u kojem nema apsolutno nikakvog deljenja podataka.

Naravno, ovo je samo deo mogućnosti i ponude sistema povezivanja, i razlikuje se kako imenom tako i mogućnostima u zavisnosti od proizvođača. Najkraći odgovori na najčešća pitanja su da se koristi besplatno, ne deli nikakve informacije, a korisnikova privatnost nije ničime ugrožena.

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Osvežen Fiat 500X, ugrađeni novi motori

Fiat 500X postaje ključni igrač brenda, pa je i logično da je prvi predstavljen ...

Večeras uživo svetska premijera Lamborghini Urus

Ovde možete večeras uživo pogledati premijerno otkrivanje prvog super SUV-a, pod imenom Urus, koje ...

PSA i FCA pregovaraju o spajanju?

Prema sve ozbiljnijim spekulacijama, PSA Grupa i FCA pregovaraju o spajanju, a stručni krugovi ...

F1 motor najekonomičniji na svetu

Da li znate koliko raspoložive energije iz goriva vaš automobil pretvori u rad, odnosno ...

Audi izdao opoziv za 1.27 miliona automobila

Audi je izdao opoziv za 1.27 miliona automobila širom sveta, koji važi za A4, ...

Audi sprema superkompjuter za nove modele

Audijevi modeli naredne generacije dobiće mnogo pametniji i brži “mozak” u službi centralne kontrolne ...