Da li znate koliko raspoložive energije iz goriva vaš automobil pretvori u rad, odnosno pogon točkova?

Da li ste svesni svesni koliko su zapravo rastrošni čak i najsavremeniji motori današnjice? Od ukupne potencijalne energije koju ima na raspolaganju u gorivu, samo 28-30% se pretvori u rad, a kod najefikasnijih motora u putničkim automobilima ovaj procenat ide do najviše 35. Dobro ste razumeli. Od 100 litara usutog goriva samo 30 litara obezbedi pogon točkovima vašeg automobila, dok ostalih 70 litara ode na toplotu sa kojom se muči vaš rashladni sistem, gubitke na trenju, prenosu itd. Može i još ilustrativnija matematika da pokaže koliko je vaš motor rastrošan. Od 1.000 evra koje ste potrošili na gorivo, samo 300 je pokretalo vaš automobil, ostalo je otišlo u vazduh.

Mnogi nisu oduševljeni današnjim Formulom 1 pre svega zbog aktuelnih hibridnih pogonskih grupa. Komplikovane su, malo ko razume kako rade, i nemaju onaj nekadašnji zvuk od kojeg se ledi krv u žilama i pucaju bubne opne. A zapravo, dnašnja F1 ima blizu 1.000 KS (niko ne saopštava preciznu snagu, govri se da Mercedesova jedinica ima oko 1.000 KS), i nikada nije bila ekonomičnija. Sa 105 kilograma, odnosno oko 140 kilograma goriva prelazi 300 kilometara uz neverovatne performanse. Pri tom, današnja tehnologija u F1 pomerila je granice mogućeg, ako ništa drugo barem u egzotičnom i skupom trkačkom svetu, koji se direkno nikada neće naći na drumu, ali indirektno hoće.

Mercedes je svojom F1 pogonskom grupom postigao do sada nedostižno – termalnu efikasnost veću od 50% što znači da konačno jedan motor više potencijalne energije troši na rad nego na gubitke. Ova jedinica je napravljena potpuno prema F1 regulativima i mogla bi biti ugrađena u bolid, uz minimalne izmene, odnosno veće radijatore hladnjaka. Ali, ova jedinica se ipak našla u “drumskom” automobilu, hiper automobilu AMG Project One, upravo predstavljenom u Frankfurtu, sa svih svojih preko 1.000 KS.
Pogledajte zanimljiv video o tome kako je postignuta ovakva fascinantna efikasnost:
Show Comments