Geely će u renesansu Lotusa uložiti 2 milijarde dolara, samo, da li su planovi ostvarivi
Tokom čitavih šest godina krize legendarnog proizvođača malih sportskih automobila, svi radnici su morali kupiti kafu, kada su želeli da je popiju. Od 2017. kada je Geely kupio ovu marku, u Lotusu su postavljeni „fensi“ kafemati koji prvo samelju kafu pa je skuvaju, a kafa je besplatna. A pored kafemata, Geely planira da u oporavak čuvene marke uloži 2 milijarde dolara, a plan godišnje prodaje povećan je na 10.000 vozila. Zvuči kao u bajci, samo bajke su bajke, a tržište automobila nešto je drugo. Tim pre to Geely marku Lotus vidi kao konkurenta Bentleya, Aston Martina, Ferraria i McLarena. Lepo zvuči, ali je lakše zamisliti nego uraditi, a na maleni Lotus mnogi su se već opekli. Tačnije, ne Lotus nego ovaj segment automobila, gde Ferrari pravi profit, a ostali…kako ko.
Geely odavno nije naivan. Od Volvoa je napravio super uspešnu marku, na svom tržištu kao marka nezaustavljivo raste, a u Engleskoj napravio pravo čudo uspehom plasmana plag-in hibridnog taksija.
Trenutno je u otvoren konkurs za 129, mahom, rukovodećih radnih mesta, ali za sada se jasna vizija u kom pravcu će ići Lotus zapravo ne vidi. Osim najave milion evra vrednog hiper automobila i budućeg SUV-a, sve ostalo je u magli. Možda je samo evidentan samo novi Esprit najavljen za 2020. Lotus traži stručnjake za hibridne i elektro pogone, autonomnu vožnju nivoa 3 i preko njega, i stručnjake za VIP prodaju. Neki stručnjaci su već dovedeni upravo iz pomenutih luksuznih i sportskih marki, Bentley i Aston Martin. Novi CEO Phil Popham se opekao u Jaguar-Land Roveru, a u Lotus je doveden iz Sunseekera, proizvođača jahti.
U Hethelu, mestu gde je još Collin Chapman iz Londona preselio svoju fabriku, niče pravi raj za kupce, sa heliodromom, muzejom, a za razliku o drugih, i sa test stazom u okviru fabrike. Drugim rečima, „doleti sa kupcem, fasciniraj ga istorijom, nahrani, napij, pa napravi ponudu“. Samo, ponudu čega? Još se ni iz daleka ne zna dali će Lotus postati električna ili hibridna marka, čime će biti zamenjeni toyotini motori, da li će se moći zadržati srž Lotusa – pojednostavi i olakšaj.
Geely je za svoj uspešni plug in hibridni taksi iskoristio platformu Volvoa XC90, ali za Lotus ne postoji ništa spremno na „polici“, što bi donelo zadovoljavajuće rezultate.
Iako mnogi skidaju kapu za sve što je Geely do sada uspeo, mnogi podsećaju da je Lotus jako tvrd orah. Tačnije, globalno tržište ovakvih automobila izuzetno je malo i veoma teško je postići profitabilnost. Isto tako, legendarno ime Lotus je mnogo manje poznato nego što se to čini, pogotovo kod mlađe populacije potencijalnih kupaca. Nekadašnja slava iz Formule 1 davno je iščezla, kao i sećanje na ideje vodilje Collina Chapmana, o pravljenju malih i laganih automobila fantastičnih voznih osobina.
Za sada budžet za povratak Lotusa je ogroman, ali put pred markom neverovatno težak, pogotovo sa ambicijama kakve se najavljuju. Kako je rekao CEO Aston Martina, Andy Palmer, razlika između proizvodnje i pristupu kupcu luksuznog i ultraluksuznog segmenta je ogromna, a put prokleto težak. A Palmer bi trebao da zna šta priča. Pre Aston Martina bio je CEO luksuzne marke Infiniti.
Show Comments