Svaki peti prodati BMW je Serije 3, model koji je među ikonama automobilizma. Samo, to znači i velik problem za BMW
BMW Serije 3 je ikona među limuzinama D segmenta, isto kao što su neki drugi modeli nekih drugih proizvođača u drugim klasama. Svaki peti prodati BMW upravo je Serije 3, pa ne treba mnogo elaborirati koliko „Trojka“ znači u pogledu poslovnog bilansa. Samo, sve ovo lepo zvuči, ali po BMW znači i ozbiljnu glavobolju, kada treba izbaciti novu generaciju. BMW Serije 3 sa jedne strane mora da se menja, a sa druge strane ne sme da se menja, a od svakog novog modela očekuje se da donese, blago rečeno, čudo.
Čuda postoje u bajkama, a u svetu automobilizma postoje mehanika, elektronika, aerodinamika, dizajn, kalkulacija… Šta više, efekat čuda BMW ne sme da traži niti u osnovnoj formi trozapreminske limuzine, niti u njenom dizajnu, koji jednostavno mora ostati BMW. Logično pitanje je šta uraditi pa da nova generacija po kupca proizvede „vauuu“ efekat i izazove čudo. Odgovor je: sve po malo, i ništa preterano radikalno, a uopšte ne juriti za efektom čuda.
Tako barem deluje kada se gleda karoserija novog BMW-a Serije 3. Osnovna forma je ista kao i pre 15 godina, ako govorimo o profilu, proporcijama, prepustima preko točkova. Dominantno dugi „nos“ i kratki „repić“, to je „Trojka“. Samo, što je ozbiljno porasla u dužinu za 7 cm (sada je 4.7 m), ima produžen međuosovinski razmak za 4 cm i proširen trag točkova. Čak i da niko ne pomene ove brojke, Serija 3 deluje još ozbiljnije i snažnije, a pomenuti „nos“ još bolje seče vazduh stvarajući koeficijent otpora od samo 0,26, u čemu izdašno pomažu pokretne „škrge“ grila hladnjaka.
Ako je još u „Portimao“ plavoj boji, na koju je BMW očigledno jako ponosan, nova Serija 3 izgleda sjajno, i, konačno, drugačije od Serije 5, a nadamo se da će tako i ostati. Ima tu i brilijantnih rešenja kao što su prelepi Laser LED farovi, a da li izazva „vauuuu“ efekat, to već zavisi od percepcije, ukusa, afiniteta…
U enterijeru je Seriju 3 dohvatio trend minimalizma. Naravno, nove tehnologije ga i dozvoljavaju, dugmića i prekidača je sve manje, glasovnih i komandi pokretom sve je više. Zbog toga i dobijamo osećaj urednosti u kabini, pa čak i osećaj skromnosti, koji teško da se M paketu opreme može pripisati.
Ulazak u novu Seriju 3 ne izaziva „vauuu“ efekat, više osećaj mira, urednosti i svedenosti na potrebno i funkcionalno. A to je bilo mnogo teže napraviti nego „nakinđuriti“ prekidačima i lampicama. Preciznost uklapanja i završne obrade je vrhunska, izbor materijala takođe. Teško da su nas iznenadila savršena prednja M sedišta. Jednostavno, ništa manje nismo ni očekivali.
Dobra vest je da je Serija 3 i dalje limuzina, sa solidnom ponudom prostora za dve odrasle osobe pozadi, uz solidan prtljažnik od 470 litara, sa praktičnom mogućnošću preklapanja naslona zadnje klupe u odnosu 40:20:40%, koji se ipak mora doplatiti.
Minimalizam je samo prividan
Zapravo, minimalizam u kabini zavodi na potpuno pogrešan trag. Testirano vozilo zapravo je bilo prepuno opreme, samo je treba naći i naučiti koristiti. Govorimo o novoj generaciji digitalne instrument table, koja je podelila mišljenja u odnosu na prethodnu, ali koja definitivno ima odličnu i preglednu grafiku, i brojne mogućnosti prilagođavanja.
Infotejment je, kao i uvek, po principu koliko para toliko i muzike. Uz dosta para biće i dosta muzike iz odličnog Harman Kardon audio sistema, ako se dobro doplati stiže i 10.3 inčni ekran „Live Cockpit Professional“ sa sjajnom rezolucijom i mogućnostima navigacionog i sistema povezivanja. A tu je i sve popularniji Intelligent Personal Assistant, sistem koji vam, uz “Hallo BMW” omogućava da usmeno komunicirate sa svojim automobilom, upravljate određenim funkcijama navigacije, audio sistema i klimatizacije, i jedino morate da znate engleski. Srećom, engleski jezik ne morate da znate da bi koristili vrlo korisnu prednju kameru koja kadar zakreće zajedno sa upravljačem i daje savršen pregled situacije ispred vozila prilikom manevrsanja.
A za pojačavanje ili stišavanje muzike, dovoljno je samo da mahnete. BMW je po pitanju elektronskih funkcija i komandi zaista otišao jako daleko, i samo ostaje pitanje zaokruživanja elemenata dodatne opreme, obzirom da se malo toga nalazi u osnovnom paketu. I naravno, čitanja uputstva za upotrebu, kako bi se kupljeno i koristilo.
Petica ispod trojke
Novi BMW Serije 3 oslabio je za nekih 55 kilograma, iako je povećan. Više aluminijuma i drugačija konstruktivna rešenja su ovo dozvolila. Iako i dalje leži na kombinaciji opružnih prednjih nogu i multilinka pozadi, podosta elemenata je preuzeo od Serije 5, pa već na papiru, relativno mala limuzina ima pedigre po pitanju oslanjanja. Oznaka 330i zavodi na pogrešan put i ne znači brlijantni redni trolitarski šestocilindraš. BMW 330i ipak ima uzdužno smešteni Twin power turbo četvorocilindraš od dve litre, sa 256 KS, i osmostepeni automatski menjač. I još nešto, pogon na zadnjim točkovima, onaj toliko pravi BMW-ov pogon.
I dalje je „vauuu“
BMW Serije 3 je i dalje „vauuu“ po pitanju vozne dinamike. Bio je i ostao savršeno izbalansiran i precizan, ali ne i pretvrd i neudoban. Šta više, deluje da je u najnovijoj evoluciji udobniji nego ikada, a da pri tom ništa nje izgubio na upravljivosti i osećaju sigurnosti koju pruža vozaču. Pozicija sedenja, ergonomija komandi i položaj upravljača su jednostavno sjajni, i vozač zaista postaje deo mašine, ili ona njega. Upravljač je elektroservo pojačan, ali bez preterivanja, i bez suviše prigušenog osećaja kontakta sa podlogom.
Izrazito je precizan i direktan, a „Trojka“ rado ulazi u krivinu bez podupravljanja, s ukroćenom snagom na zadnjim točkovima, kako se preterano dodavanje gasa ne bi završilo „ringišpilom“. Od moda vožnje verovatno će najveći deo životnog veka provesti u Comfort položaju, koji i dalje dovoljno BMW osećaja, dok sport mod značajno „uteže“ menjač, gas i upravljač, a motor održava iznad 3.000 o/min kad god mu se za to ukaže prilika. Opcione M Sport kočnice je dovoljno videti kroz naplatke od 19 cola i ne treba se više ni pitati koliku zaustavnu silu su u stanju da proizvedu, dok M Sport oslanjanje donosi dodatno spušteno vozilo i još niže težište.
Opcioni Professional paket aktivnih vozačkih asistencija, donosi dodatnu sigurnost, ali treba računati sa tim da će ozbiljno umešati u svaku najavu da će vozilo napustiti kolovoznu traku, što ume da bude i previše snažno i oštro do mere da počinje da nervira. Sa druge strane aktivni tempomat i sistem prepoznavanja prepreka odlično rade svoj posao. Na otvorenom drumu pravovremeno usporava vozilo i odmah ubrzava nakon što se ukloni vozilo ispred. U gradskoj vožnji, dosledno prepoznaje pešake, upozorava, a po potrebi efikasno i koči.
U svojoj osnovi, Seriju 3 ne treba ni tretirati kao sportsku mašinu. Ovako povećana sa više prostora, postala je i zvučno odlično izolovana porodična limuzina, a ne samo vozilo od kojega se očekuju vrhunske performanse. Mada, po pitanju performansi 330i nema čega da se stidi. Agregat jeste uglađen, i savršeno mirnog rada ali se rado zavrti u visoke obrtaje i udari po leđima. Za ubrzanje do 100 km/h dovoljno je samo 5.8 sekundi, a maksimalna brzina je elektronski ograničena na 250 km/h. Sa prosečnom potrošnjom od između 8 i 9 litara treba biti sasvim zadovoljan, standardni izazov BMW-a da se vozi brže nego što treba.
Smena generacija više nego uspela
BMW-u je smena generacija Serije 3 potpuno uspela. Zadržan je, od kupaca, očekivani i prepoznatljivi karakter vozačke limuzine, a dodata funkcionalnost boljom ponudom prostora. U tipičnom poređenju sa Audijem A4 i Mercedesom C Klase, Serija 3 je zadržala svoju poziciju najsportskije limuzine. Jedino, ono oko čega stane knedla u grlu su cene BMW-a. Da li zbog okruženja i standarda sa kojim živimo, ili nečega drugog, brojka ispod crte sve dodate opreme na testiranom vozilu izaziva možda i više „vauuu“ nego sve što vozilo donosi. Piše 67.948 evra, a ako je za utehu, osnovna cena 330i je 40.990 evra, a na paket opreme sa nekoliko M i nekoliko Professional oznaka se odnosi 26.958 evra. Ostaje još samo reći „Vauuuuu“…
[table id=65 /]
Show Comments