U vezi Mazde 3 mogli bi da postavimo par nagradnih pitanja – od kada se proizvodi i koliko komada je prodato do sada?
Mazda, u poređenju sa gigantima tipa VW-a ili Toyote je mali proizvođač. Šta više, ni ne trudi se da postane gigant, ali se zato godinama opire „main streamu“, i trudi se da ostane originalna. Zbog toga je neki poštuju a drugi osporavaju. A zbog toga je skoro i propala, pa spas potražila u partnerstvu sa Fordom, koje, srećom, nije predugo trajalo. Taman onoliko kolko je bilo potrebno da stane na svoje noge. Renesansa je počela Mazdom 6 koja je 2002., uz promenu sistema označavanja modela, postala hit. I nije se sve završilo samo na jednom bljesku. Mazda 323 postala je Mazda 3, pokupila sjajnu platformu od Ford Focusa, i nastavila na dobrom talasu većeg modela. To se desilo 2003., što je odgovor na gore postavljeno pitanje. Odgovor na drugo je šest miliona Mazdi 3 je do sada prodato, od čega oko milion u Evropi. Toliko o maloj Mazdi.
„Mala“ Mazda je u leto prošle godine iznenadila svet kada je predstavila prelepi koncept Kai, koji teško da je mogao ličiti na išta drugo do nove Mazde 3. Ono što je zbunilo stručnu javnost je činjenica da je stizala prerano u odnosu na ustaljen ciklus zamene modela na šest godina. Rano ili ne, ispostavilo se da hrabri Kai jeste nova Mazda 3, a nova, četvrta Mazda 3 izgleda baš kao Kai.
A kada se ulazi u osinjak zvani hatchback C segment i staje „na crtu“ Golfu, Meganu, Focusu, Ceedu, i30, Astri, 308, itd, a koji su svi skupa ugroženi od strane crossovera, treba imati „nešto“. To „nešto“ mora da izdvoji model od drugih. Da li veličinom, tehnologijom, cenom, opremom, ponudom prostora ili nečim drugim, mora se biti drugačiji.
Mazda je dvema karoserijskim verzijama „Trojke“ izvela zanimljiv manevar. Limuzini je dodelila ulogu porodičnog automobila, a hatchbacku ulogu automobila koji se kupuje čistom emocijom. Govorimo o ponudi prostora – u prednjem delu kabine i na prednjim sedištima prostora ima dosta, a hodovi sedišta i upravljača su impresivno dugi, pa se za upravljačem može zauzeti savršen položaj, bez obzira na visinu i građu.
Jednostavnost linija sa karoserije Mazda je prenela i na dizajn enterijera, o to odlično uradila. Mazda 3 je dobila više premijum osećaja čak i od nekih premijum modela. Materijali nisu jeftini, sve je precizno uklopljeno, plastike je jako malo. Realno, test vozilo jeste bilo vrhunski opremljeno, ali Mazda je odavno poznata po tome da su i bazne opreme vrlo solidne, i da se „klotara“ ne može ni kupiti.
Mazda se u pogonskoj ponudi nije razmahala. Testiran dvolitarski atmosferski benzinac pod oznakom SkyActiv G 122 sa samo 122 KS, snagom deluje kao je iz prošlog veka, mada definitvno nije. Ovo je agregat sa direktnim ubrizgavanjem goriva, mnimalizovanim masama i frikcijom, a fabrika baš i ne spominje često da ima blagi hibrid, koji za usporavanje koristi za rekuperaciju energije. Realno, fabrika mnogo očekuje od novog, takođe dvolitarskog, SkyActive X agregata sa 181 KS, sa kompresionim paljenjem, koji je upravo počeo da se prodaje, ali koji tek treba da se dokaže. Novina u Mazdi 3 je i torziona osovina pozadi koja je došla na mesto multilinka, i to čak i kod verzije sa pogonom na svim točkovima.
Barem na papiru, 122 KS baš i ne obećava previše, međutim u vožnji stvari stoje drugačije. Relativno veliki „atmosferac“ ima odličnu kulturu rada, a zvuči i vrlo ozbiljno, što su mazdini „štimeri“ zvuka postigli kroz udvojeni izduv. Ako priznajemo da nam se verzije sa automatskim menjačima sve više i više sviđaju, u Mazdi 3 moramo da priznamo nešto drugo – manuelni menjač je sjajan. Nije red, ali u ovom kontekstu pomenućemo BMW, na čije manuelne menjače su svi gotovo i zaboravili, a bili su sjajni.
Nova Mazda 3 nije savršena ali osvaja srce, a automobil se i te kako kupuje emocijom i to u velikom delu. Za ovaj hatchback se sigurno neće opredeliti oni koji na prvo mesto stavljaju prostor i funkcionalnost, ali hoće oni koji uživaju u savršenom položaju sedenja i uživanju u preciznim komandama. Jedino ostaje pitanje budžetiranja. Mazda nikada nije bila jeftina marka, pa nije ni sada, a realno, ko je pa ostao jeftin. Osnovna cena za Mazdu 3 Hatchback Skyactiv-G122 Plus je 21.890, ali se ispostavlja da maksimalno opremljena košta razumnih 26.550 evra, u šta spadaju i kožna sedišta, od čega je vozačevo elektro pomično sa memorijom, brojne sigurnosne i vozačke asistencije, HUD, LED farovi, ali i fenomenalna crvena boja koja je doplata od 660 evra.
Model |
Mazda 3 Skyactiv-G122 Plus |
---|---|
Dužina/ širina/ visina (mm) | 4.460/ 1.795/ 1.435 |
Međuosovinski razmak (mm) | 2.725 |
Masa vozila (kg.) | 1.389 |
Maksimalna dozvoljena masa vozila (kg.) | 1.907 |
Zapremina prtljažnog prostora (l) |
330/ 1.019 |
Motor |
Skyactiv-G122 |
Gorivo |
Benzin |
Broj cilindara/ ventila | 4/16 |
Radna zapremina (ccm) |
1.998 |
Snaga pri o/ min. (KS/kW) |
122/ 90 pri 6.000 |
Maksimalni obrtni moment pri 0/ min. (Nm) | 213 Nm pri 4.000 |
Menjač |
Šestostepeni manuelni |
Ubrzanje 0-100 km/h |
10.4 |
Maksimalna brzina km/h |
197 |
Zapremina rezervoara za gorivo (l) |
51 |
Potrošnja na testu (l/100 km) |
6,5-7,7 l/100 km |
Cena testiranog modela | 26.550 evra |