Site icon

Mazda CX-30 – bila bi CX-4 da nije Kine

Mazda je smatrala da između modela CX-3 i CX-5 ima previše segmentnog razmaka – više ga nema, tu je CX-30

Uvek pomalo „na svoju ruku“ Mazda, je tamo gde se traži, i karoserijskom ponudom manje je egzotična nego što to ume da bude, recimo, pogonom. Ima limuzine u D i C segmentu, hatchbacke u B i C segmentu, a do nedavno je imala dva modela u SUV segmentu koji se ponajviše traži, a upravo u tom delu je pojačala svoju ponudu. Mazdini stratezi su odlučili da između modela CX-5 i CX-3 ima prostora da se „udene“ još jedan model, tačnije, da postoje kupci kojima je CX-5 previše, a CX-3 premalo.

I da, logično bi bilo da se taj „među“ model zove CX-4 umesto CX-30. Pa, i zvao bi se, ali je to ime Mazda zauzela modelom koji se proizvodi samo za kinesko tržište, pa je morala da posegne za drugačijim rešenjem i dogodio se CX-30. Da bi bila jasnija ova mazdina segmentacija kroz dužine vozila, sada se kupcima nudi CX-3 dug 4.274 m, CX-30 dug 4.395 m i najveći CX-5 4.549 m. Po osnovi konkurencije, Mazdi CX-30 direktni konkurenti bili bi Škoda Karoq i Seat Ateca, Nissan Qashqai, pa čak i Volvo XC40.
Još jedna prelepa Mazda
Po osnovi platforme, Mazda nije od nule razvijala novi model. Mehanička platforma je preuzeta od nove Mazde 3, ali je međuosovinski razmak skraćen na 2.655 m. U odnosu na direktnog rođaka iz kuće, model CX-3, veći je međuosovinski razmak i trag točkova, a i širina karoserija. Drugim rečima, CX-30 ima prava da se zove zasebnim modelom i nije nastao jednostavnim razvlačenjem ili skraćivanjem postojećeg modela.

Službeno, Mazda ovim crossoverom, odnosno kompaktnim SUV-om kako ga rađe nazivaju, „cilja“ mlađu porodičnu populaciju. Ako nas neko pita, Mazda, kao i modelom 3, cilja ljubitelje lepih automobila. CX-30 je još jedan vizuelni pogodak mazdinog dizajn centra, pogotovo u prelepoj „Soul“ crvenoj boji, pa makar i koštala 660 evra doplate. Ima ovaj SUV odlične proporcije i ozbiljan stav na točkovima uz, za SUV tipične, kratke prepuste preko točkova.

Za SUV „look“ su zaduženi i plastični protektori vrata i lukova oko točkova koji se realno možda neće svima ni dopasti, tim pre što ovo niti je terenac, niti će ikada sići sa asfalta, pa makar i među opcijama imao pogon na svim točkovima. Takođe, kao i kod Mazde 3, karakteristični su visoki bokovi i su male staklene površine, tako da čak i točkovi od 18“ deluju relativno mali.
Zaista porodični SUV
Po pitanju ponude prostora u kabini, Mazda CX30 zaista je porodični SUV. Napred, hodovi sedišta izrazito su dugi, pa i nadprosečno visok vozač ili suvozač nemaju nikakvih problema da se udobno smeste. Pozadi nije tako izdašna ponuda prostora, ako su putnici preko 180 cm visine.

Sedi se dosta upravno, bez mogućnosti podešavanja nagiba naslona, pa kao tipične putnike pozadi ponajviše vidimo decu ili tinejdžere, što u osnovi i jeste tipična porodična postavka. Sa druge strane, ono čime Mazda CX-30 oduševljava je izbor i kombinacija materijala, preciznost uklapanja i završna obrada.

Po ovom osnovu, „dobrano“ nadmašuje Karok, i ozbiljno se približava Volvu XC 40, odnosno premijum segmentu. Ukoliko se na osnovni CX-30 Skyactive G122 Plus model dodaju paketi Sound, Style, Luxury i Safety dobija se maksimalno opremljen model.

Od Bose audio sistema, kožnih sedišta od kojih je vozačevo elektropomično sa dve memorije, 360º kamera, HUD, aktivne vozačke asistencije i još mnogo toga. Po pitanju ergonomije nema niti jedne zamerke, kao ni po osnovi funkcionalnosti.

Za SUV karakteristična nešto viša sedišta omogućavaju komforan ulazak i izlazak. Prtljažnik je zapremine vrlo solidnih 430 litara, pa se na letovanje porodica može spakovati i bez krovnog boksa.
Kombinacija digitalnog i analognog
Digitalno analognu postavku instrument table upoznali smo u Mazdi 3, preuzima je CX-30, i u osnovi, govorimo o preglednoj instrumentaciji bez previše mogućnosti promene grafike i preteranog šarenila. Među opcijama je i svakako koristan HUD, koji nema previše veliku grafiku na vetrobranu, ali sasvim dovoljnu da podatak o brzini i navigaciji budu pred očima.

Za sve pakete opreme Mazde CX-30 standardan je višenamenski ekran dijagonale 8.8 inča, koji nije osetljiv na dodir, nego se upravlja rotacionim selektorom između sedišta. Upotreba multimedije je brza i, nakon kratkog privikavanja, jednostavna. Na upravljaču se nalaze brojne komande, i za svaku pohvalu je njihova preciznost pri korišćenju.
Samo tri motora
Mazda je za CX-30 namenila dva (benzinska) motora, dva pogona dva menjača. Na radost verovatno mnogih, slabija opcija nije mali trocilindarski turbo, nego dvolitarski atmosferski četvorocilindraš sa dosta malih 122 KS pri 6.000 o/min, sa 213 Nm pri 4.000 o/min. Snažnija opcija je Skyactive X, revolucionarni benzinac sa 180 KS, koji kombinuje i proces samopaljenja smeše goriva i vazduha. Prenos je preko šestostepenog manuelnog ili šestostepenog automatskog menjača, a pogon je prednji ili na svim točkovima. I da se ne zaboravi, tu je i M Hybrid, blagi hibrid na 24V koji iz starter-generator sistema izvlači malu pomoć pri startu od 6 kW kao i ekstremno brzo startovanje motora. Za ljubitelje dizela, u ponudi je samo jedan od 116 KS, koji se može kombinovati sa oba menjača i oba pogona.
Bliže Mazdi 3 nego SUV-u
Mazda CX-30 definitivno je trimovana više kao automobil nego SUV. Dosta tvrda postavka ogibljenja eliminiše naginjanje u krivinama. Isto tako, ovako tvrdi trim donosi i dosta direktno i precizno upravljanje, mada ne i super efikasno upijanje neravnina na drumu. Vođenje kroz krivine je precizno, a putanja ostaje jasno definisana i na neravnoj podlozi iako je pozadi polukruta torzija.
Za današnje standarde zapreminom veliki i ne preterano snažni četvorocilindraš na višim obrtajima ima lep sportski zvuk iz dvostrukih izduvnih cevi, mada se od pristojne zvučne kulise ne mogu očekivati podjednako impresivne performanse. Sa 122 KS Mazda CX-30 do 100 km/h ubrzava za 10.6 sekundi, a za ubrzanje za manje od devet sekundi mora se posegnuti za snažnijim Skyactive X agregatom. Ono što smo hvalili kod Mazde 3, moramo da pohvalimo i kod CX-30 – manuelni menjač. Kratki, lagani i precizni hodovi, podsećaju koliko Japanci umeju da naprave dobar menjač.

A obzirom da motor nema viška snage, a i da maksimalne obrtne momente dohvata na dosta visokih 4.000 o/min, za dinamičnu vožnju, pomenuti menjač dosta često mora i da se koristi. Srećom, pa se u tome uživa. Po pitanju potrošnje, CX-30 je pristojan, mada ne i previše fascinantan. U gradskoj vožnji može se računati sa 7,2 litre na 100 km, dok je na otvorenom putu prosečna potrošnja od 6.2 do 6.5 l/100 km.
Zlatna sredina
Mazda je „umetanjem“ CX-30 u svoju ponudu stvarno uspela da nađe prostor između dva dosadašnja SUV-a, a kupac ne dobija ne dobija neuspeli pokušaj povećavanja ili smanjivanja nečega već postojećeg. Ovo je zaseban model sa sebi svojstvenim karakteristikama, pa i izgledom, kojem je kvalitet materijala u enterijeru svakako najjača tačka. Šta više, u neku ruku i jeste zlatna sredina između CX-5 i CX-3. Po pitanju cene, Mazda je poznata po tome da dosta visoko startuje, ali uz odličnu baznu opremu. CX-30 sa 2.0 benzincem os 122 KS, manuelnim menjačem i pogonom na prednjim točkovima košta od 21.890 evra dok za istu pogonsku kombinaciju u gotovo maksimalnoj opremi kao u test vozilu treba izdvojiti 28.450 evra.

Model

Mazda CX-30 Skyactiv-G122

Dužina/ širina/ visina (mm) 4.395/ 2.040/ 1.540
Međuosovinski razmak (mm) 2.655
Masa vozila (kg.) 1.335
Maksimalna dozvoljena masa vozila (kg.)

1.927

Zapremina prtljažnog prostora (l)

430 – 1.406

Motor

Skyactiv-G122

Gorivo

Benzin

Broj cilindara/ ventila 4/16
Radna zapremina (ccm)

1.998

Snaga pri o/ min. (KS/kW)

122/ 90 pri 6.000

Maksimalni obrtni moment pri 0/ min. (Nm) 213 pri 4.000
Menjač

Šestostepeni manuelni

Ubrzanje 0-100 km/h

10.6

Maksimalna brzina km/h

186

Zapremina rezervoara za gorivo (l)

51

Potrošnja na testu (l/100 km)

6.2 – 7.4

Cena testiranog modela 28.450
Next: Lexus uz UX300e ulazi u luksuzni EV segment