fbpx

Ko je najbrži a ko najsporiji na Dakar Reliju?

Da li ste se zapitali koja klasa je najbrža a koja najsporija na Dakar Reliju, i kolike su prosečne brzine?

Foto: Flavien Duhamel/Red Bull Content Pool

Znamo da se Dakar Reli vozi bespućima i bogazama, kroz blato, pesak i jedva vidljive makadamske staze. Samo, kolike su zapravo prosečne i maksimalne brzine i kolike su razlike u brzinama među klasama?

Foto: Marcelo Maragni/Red Bull Content Pool

Kao prvo, na Dakar reliju startuju automobili, motocikli, Quadovi, Side by sideovi i kamioni, što bi činilo pet osnovnih klasa. Međutim, automobili su podeljeni u podklase, T1, T2, T3 i Open klasu, od čega je T1 najatraktivnija i u njoj gledamo Sainza u Mini Buggy-ju, Nassera Al-Attiyaha u Toyoti Hilux. Naravno ovde je reč o automobilima koji imaju malo veze sa serijskim vozilima, pa tako Hilux ima motor u sredini, a ne napred kao što to ima serijski model. Na timovima je i značajna odluka u koju klasu će smestiti svog “izazivača” – ukoliko se tim odluči za Buggy, imće pogon samo na jednoj osovini, ali i manju minimalnu masu. Sa druge strane, vozila sa 4×4 pogonom imaju bolju trakciju, ali i znatno veću masu.

 Photo Florent Gooden A.S.O / DPPI

Trenutno drugoplasirani Al-Attiyah se žali da su Miniji koje voze Sainz i Peterhansel jako brzi i da, iako daje sve od sebe, u svom Hiluxu ne može da im parira brzinom. T2 je klasa bazirana na modifikovanim serijskim SUV vozilima, a T3 su lagana 4×4 vozila i bagiji, najčešće opremljena agregatima iz motocikala. U open klasu se smeštaju vozila koja objedinjuju sve iz prethodne tri, ali se ne uklapaju ni u jednu, pa smo u Open klasi ranije mogli videti Robby Gordona u Hummeru.

 Photo: A.S.O / DPPI Frederic Le Floc’h

Kod motocikala nema klasa i jedino veliko ograničenje je radna zapremina, koja je smanjena na 450 cm³, kako bi se, pre svega, ograničile maksimalne brzine i povećala bezbednost vozača.

 Photo Francois Flamand / A.S.O. / DPPI

Slično važi i za kategoriju Quadova, koji sa pogonom na jednoj osovini mogu imati maksimalno 750 cm³, a u 4×4 verziji maksimalno 900 cm³.

Od 2017. uvedena je SxS klasa side by sideova, popularnih avanturističkih vozila, zamišljena kao finansijski pristupačna. Proizvođači su CAN-AM, Polaris i Yamaha, vozila su bazirana na serijskim modelima, i u izvesnom smislu se može nazvati ulaznicom u svet Dakara, kako za avanturiste, tako i za mlade vozače. Zanimljivo je da SxS-ovi imaju motore od oko 180 KS, ali i rezervoare goriva od 120 litara, kako bi imali autonomiju kao motocikli, i dopunjavali se svakih 250 kilometara.

Foto: Flavien Duhamel/Red Bull Content Pool

Kamioni su podeljeni i tri kategorije T4.1, T4.2 i T4.3, a najveću konkurenciju gledamo u T4.2, gde se bore marke Kamaz, Maz, Iveco i ostali, a reč je o jako modifikovanim kamionima sa 4×4 pogonom i oko 1.100 KS.
A ko je najbrži na specijalnim, odnosno, brzinskim ispitima, svakako zavisi od vrste podloge i konfiguracije terena, ali pogled na vremena sa jučerašnjeg dana, mogu služiti kao orijentacija.

 Photo DPPI

Automobili su najbrži, pa je pobednik Stephane Peterhansel 477 kilometara dugi brzinac prešao za 04:27′:17, što je prosečna brzina od 107.08 km/h, a maksimalne brzine su oko 190 km/h.

 Photo Francois Flamand A.S.O. / DPPI

Apsolutno fascinantne su brzine i prosečna vremena koja postižu motocikli, koji su drugi najbrži. Ricky Brabec je jučerašnji specijalni ispit od 477 kilometara savladao za samo 4:36′:282, što je u proseku 103.28 km/h, iako su motociklima brzine ograničene na oko 170 km/h.

 Photo Francois Flamand A.S.O. / DPPI

A nakon toga sledi pravi šok, obzirom da su treći najbrži – kamioni. Andrey Karginov je sa svojom posadom Kamaz težak oko devet tona do cilja dovezao za 4:56′:18”, što znači za samo pola sata duže od automobila i to na distanci od 477 kilometara. Prosečna brzina Kamaza bila je 96.59 km/h, a poznato je da se tokom ranijih Dakara i pre ograničenja dešavalo da kamioni “dohvataju” i preko 200 km/h.

Treći najbrži su SxS-ovi, a pobedniku Franciscu Lopezu Contradu je za brzinac od 477 kilometara trebalo 5:28′:47”, sa prosečnom brzinom od 87.05 km/h.,

 Photo: A.S.O / DPPI Frederic Le Floc’h

Najsporiji, mada ne i najmanje opasni su Quadovi. Simonu Viteseu, pobedniku šeste etape trebalo je 5:54′:23”, uz prosečnu brzinu od 80.76 km/h.

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

BMW otkrio novitete

Nakon teaser videa, BMW je i zvanično pokazao svoje nove GS modele u Milanu, ...

Ferrari na prvoj F1 trci sa novim motorom

Ferrari će na prvu trku sezone Formule 1 stići sa novim motorom umesto agregata ...

Evropa mora da otkaže svoj plan

Evropa mora da otkaže svoj plan za zabranu novih automobila koji emituju fosilna goriva ...

Ssang Yong nasatvlja svoje prisustvo u Srbiji

Na 54. Međunarodnom sajmu automobile, Adriatic Auto uvoznik i distributer vozila marke SsangYong, drugu ...

Formula 1 – haos na VN Australije

Treća trka sezone Formule 1 vožena je za VN Australije na brzoj uličnoj stazi ...

Potpuno električni Citroen stiže 2020.

Citroenovi potpuno električni automobili neće biti zasebni modeli, već deo familije sa konvencionalno pogonjenim ...