Kod turbo motora, „turbo boost“ broj, odnosno pritisak pod kojim vazduh ulazi u motor, obično se smatra da je ključan broj za proizvodnju snage
Kod turbo kompresorskih motora, koje najčešće jednostavno nazvano turbo motorima, „turbo boost“ broj, odnosno pritisak pod kojim vazduh ulazi u motor (naziva se i pritisak nadpunjenja motora), se obično poistovećuje sa raspoloživom snagom motora. Međutim, to nije uvek slučaj. „“Boost“ sam po sebi nije beznačajan broj, ali verovatno nije značajan koliko ljudi misle“, rekao je Jason Fenske iz „Engineering Explained“. Benzinskim motorima su potrebne četiri stvari kako bi stvarali snagu – vazduh, gorivo, kompresija i varnica. Ali, vazduh je obično ograničavajući faktor, napomenuo je Fenske.
Ovde nastupaju turbo kompresori. Oni ubacuju više vazduha u motor nego što je to moguće pri atmosferskom pritisku, što je proces koji se zove prisilna indukcija. Mehanički kompresori predstavljaju još jednu formu prisilne indukcije, ali funkcionišu malo drugačije, imaju drugačiji pogon koji ne potiče od izduvnih gasova, te se ovo objašnjenje odnosi samo na turbo kompresore.
Turbo kompresori povećavaju pritisak vazduha koji ulazi u motor, čime omogućavaju da više vazduha uđe. Međutim, pritisak je samo jedan od više faktora koji utiču na izlaznu snagu motora, rekao je Fenske. Dva turbo punjača različite veličine možda prave jednaku količinu „boost“-a, ali će jedan možda uraditi efikasniji posao od drugog. Fenske je napomenuo da će premali turbo morati da se okreće brže kako bi napravio jednaku količinu pritiska, čime će grejati molekule vazduha na veću temperaturu. To znači da će se molekuli raširiti, zbog čega će gustina vazduha smanjiti i ograničiti količinu vazduha koja će ući u motor. Isto se odnosi i na razmenjivače toplote – interkulere. Interkuleri hlade ulazeći vazduh, što ga čini gušćim, što omogućava motoru da proizvodi više snage. U slučaju identične postavke, gde interkuler čini jedinu razliku, motor sa interkulerom može da proizvodi više snage nego onaj bez interkulera. Automobil je sistem u kom sve komponente rade zajedno u cilju većeg iskorišćenja. Menjanjem jedne stvari, kao npr. pritiska vazduha, postoji mogućnost da željeni efekat neće biti postignut sve dok se ne sagleda cela slika.
Show Comments