Kia XCeed je četvrti SUV koji ova marka nudi, na platformi je Ceeda, i postavlja se pitanje, šta je zapravo – Ceed na steroidima ili nešto više?

SUV je ponudi postao je imperativ u svim segmentima, od budžetnog pa sve do premijuma. Proizvođači su vrlo vešto, konačno kao i uvek, kupce ubedili da zapravo i ne znaju kako su do sada živeli i putovali bez SUV-a. I to su uradili vrhunski, čini se čak i do te mere da su sami sebe iznenadili potražnjom. Doduše, da debatovati odakle tolika popularnost vozilima koja su skuplja, glomaznija, teža, manje ekonomična i ništa više praktična od sopstvenih osnovnih modela čiju platformu koriste, potpuno je nesuvislo.

Ali, na proizvođaču je da napravi, a na kupcu da odluči, niko ga ne tera da poželi (i plati) SUV. Pardon, niko ga ne tera ali tu je vrhunski marketing auto industrije da „malo pogura“ kupca u odluci i podseti ga „slobodan duh“, „zov prirode i zov u prirodu“, „slobodu kretanja“ i šta sve još ne čujemo uz svaki SUV. Ali, šta je tu je, marketing i moda su čudo, SUV, SAC, RAV i ostala „rekreativna“ vozila su tu, sve ih je više i biće ih sve više, a to što se, najčešće, baš i ne uklapaju u „zelene“ ideje i očuvanje planete teško da ćemo ikada razumeti.
44 milimetra više klirensa
Kia u svojoj ponudi SUV ima još od vremena kada ni izdaleka nije bila kompanija kakva je danas. Sportage i Sorento sasvim uspešno i kontinuirano imaju svoje kupce na svim kontinentima, Stonic je dodat u „mekši“ B segment, a sada je i popunjen i C SUV segment. XCeed ni u imenu ne skriva svoje poreklo. Platformu preuzima od Ceeda, dele identičan međuosovinski razmak, motore i menjače, ali ne i imidž.

A „X“ imidž ili stil postignuti su detaljima na odbojnicima, plastičnim lukovima na blatobranima i zaštitom na vratima, ali pre svega 44 mm povećanim klirensom od tla. Na prvi pogled i malo i mnogo, ali u rezultatu, viši i 9 mm duži XCeed izgleda sasvim dovoljno drugačije od svoje osnove iz klasičnog C hatchback segmenta. Šta više, mogli bi ga slobodno svrstati u C SUV Coupe segment, ako gledamo ugao C stuba. A ako apstrahiramo činjenicu da tu ima već viđenih i prepoznatljivih detalja, Kia je napravila lep crossover, koji se potpuno uklapa u trendove potražnje kupaca.
Odlična izrada
Kia XCeed svoj enterijer najvećim delom deli sa Ceedom. To rade svi, pa zašto ne bi i Kia. I razumljivo, kada se na test dobije model u najvišem paketu opreme koji se nudi kupcima u Srbiji, jasno je da polukožna sedišta i veliki 10.25 inčni ekran infotejmenta podižu opšti utisak za dve stepenice.

Međutim, ako se impresije koje donosi oprema stave po strani, materijali, završna obrada i preciznost uklapanja su impresivni. Kia nije premijum segment, ali po pomenutim parametrima ne bez kompleksa može da stane „na crtu“ mnogo, mnogo skupljima – u konkretnom slučaju (mnogo skuplji) Mercedes GLA. Ergonomija je veoma dobra, funkcionalnost potpuno zadovoljavajuća, a i ono što SUV/Crossover u osnovi razdvaja od modela čije platforme preuzimaju kao osnovu.

U XCeed, iako samo 44 mm povišen u odnosu na Ceed, lakše se ulazi i iz njega izlazi. Prednja sedišta su dobro profilisana i dimenzionisana, a za pohvalu je i suvozačevo sedište podesivo po visini. Ponuda prostora pozadi je korektna, ako govorimo o osobama do 180 cm napred i iste visine pozadi, a lakšu komunikaciju pozadi dozvoljava i veoma nizak „tunel“ na podu vozila.

Šta više, uz podsećanje da se ipak radi o kompaktnom vozilu dužne 4.39, jasno je i da ulogu porodičnog hatchbacka sasvim uspešno može da odigra.

Dobra vest je i upotrebljiv prtljažnik zapremine 426 litara, a još bolja vest je preklapanje zadnjeg naslona iz tri dela, što znači i transport, recimo, skija bez potrebe za krovnim nosačem.
Funkcionalna klasika
EX Beat paket je najviši paket opreme i donosi dosta toga, uključujući grejače sedišta i kožom presvučenog upravljača i pomenuti veliki višenamenski ekran od 10.25“ sa Android auto i Apple Carplay konekcijama. Međutim, ne podrazumeva i digitalnu instrument tablu, koja je dodatna opcija, mada ne i nešto bez čega se ne može živeti.

Klasična analogna tabla sa centralno smeštenim ekranom putnog računara sasvim dobro radi svoj posao. U osnovi, sve komande komande su velike, jednostavne, logične i pregledne, čak ih možemo nazvati klasičnim, i bez traga visokotehnoloških ali nepraktičnih rešenja.
Multilink pozadi
Kia XCeed spada u kompaktni C SUV segment, ali mehanički ima sasvim ozbiljnu platformu. Kia nije išla jeftinijim putem, pa uz prednje MacPherson opružne noge pozadi dolazi multilink. Pogonska ponuda nije previše bogata – tri benzinca, dva dizela, dva menjača i samo jedan pogon. Slabija benzinska opcija je 1.0 trocilindarski turbo sa 120 KS i 172 Nm, uz koji stiže isključivo šestostepeni manuelni menjač. Snažnija verzija ima jedan cilindar više i 400 cm³ više. Tačnije, četvorocilindraš takođe diše uz pomoć tubopunjača, radna zapremina je 1.353 cm³, a maksimalna snaga je 140 KS. Uz ovaj agregat koji najveći obrtni moment od 242 Nm dostiže već od 1.500 o/min može se poručiti i sedmostepeni DCT menjač. Najsnažniji je 1.6 T-GDI benzinac sa 204 KS, i 265 Nm od takođe vrlo niskih 1.500 o/min. Za pristalice dizela, Kia nudi 1.6 CRD sa 115 KS, 280 Nm maksmalnog obrtnog momenta. Jedno što se ne može birati je pogon – uvek i isključivo je na prednjim točkovima.
1.4 turbo zlatna sredina
Priča o zlatnoj sredini ima osnove. Kia XCeed 1.4 T-GDI je sa svojih 140 KS na 1.345 kilograma mase vozila sasvim dobro motorizovana. Sedmostepenom menjaču sa dvostrukom spojnicom svakako pomaže velik obrtni moment koji ovaj motor ostvaruje od niskih 1.500 o/min, pa pri svakom režimu vožnje kontinuiranom brzinom rano odlazi u najviše stepene prenosa. Promene brzina su glatke i bez trzaja. Iako i dalje pričamo o relativno malom motoru ima odličnu kulturu rada i nizak nivo buke u kabini. XCeed koji je povišen u odnosu na Ceed ima potpuno drugačije trimovano ogibljenje. Nešto je mekši, mada ne i mekan.

Naginjanje u krivinama nije preterano izraženo, ali ono što je evidentno, ništa nije izgubljeno po pitanju direktnosti i preciznosti upravljanja, što je za svaku pohvalu. Za pohvalu je i udobnost. Odlična je pozicija sedenja za upravljačem, ali podjednako i za putnike. A kada smo konstatovali da može biti i dugoprugaš, svakako se moramo dotaći i potrošnje. Iako benzinac, bez mnogo pažnje i truda potrošnju će zadržati između 5.8 i 6.2 litre, što je obzirom na elastičnost, pa i maksimalno raspoloživu snagu odličan rezultat, i što je retko, vrlo blisko onome što deklariše proizvođač. Ubrzanjem do 100 km/h za manje od 10 sekundi, ovaj pre crossover nego SUV, sasvim zadovoljava.
Povratak na početak
I sada, u zaključku moramo da se vratimo na sam početak zašto, čemu i kome toliko popularni SUV? Naše utiske sa testa Ceeda ćete uskoro moći da pročitate obzirom da je na testu, ali povlačiti direktnu paralelu između ova dva modela i jeste i nije opravdano. SUV/crossover ima svoju klijentelu koja za povišeni klirens, lakši ulazak u vozilo i imidž želi dodatno da izdvoji svoj novac. Tako je u celom svetu, tako je i kod nas. Kia Ceed, sa 1.4 turbo benzincem od 140 KS, visokim i lepo zaokruženim EX-Beat paketom opreme košta 24.490 evra.

Nećemo reći ni da je malo ni da je povoljno, ali ćemo reći da se za taj novac dobija lepo zaokružen paket snage, udobnosti, opreme, solidne izrade, garancije od sedam godina i performansi. Da ne ostanemo nedorečeni, XCeed od svoje osnove, modela Ceed košta oko 3 do 5.000 evra više sa istim pogonom i ekvivalentnim paketima opreme. Da li je ta razlika vredna doplate, to već kupac mora sam da proceni. Pri odluci o kupovini, uvek postoji i onaj deo koji nije čisto racionalni nego i emotivni. A ruku na srce, SUV segment i gađa tamo gde je kupac najslabiji – na emocije.

Model Kia Xceed 1.4 T-GDI DCT EX Beat
Dužina/ širina/ visina (mm) 4.395/ 1.826/ 1.495
Međuosovinski razmak (mm) 2.650
Masa vozila (kg.) 1.375
Maksimalna dozvoljena masa vozila (kg.)

1.840

Zapremina prtljažnog prostora (l)

426/ 1.378

Motor

1.4 T-GDI

Gorivo

Benzin

Broj cilindara/ ventila 4/16
Radna zapremina (ccm)

1.353

Snaga pri o/ min. (KS/kW)

140/ 103 pri 6.000

Maksimalni obrtni moment pri 0/ min. (Nm) 242 pri 1.500 – 3.200
Menjač

Sedmostepeni automatski sa dvostrukom spojnicom

Ubrzanje 0-100 km/h

9.5

Maksimalna brzina km/h

200

Zapremina rezervoara za gorivo (l)

50

Potrošnja na testu (l/100 km)

6.0 – 7,2

Cena testiranog modela 24.490 evra
  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Zvanično je – Hyundai priprema sportistu

Nakon dosta spekulacija, Hyundai je i zvanično potvrdio da priprema sportski model Govorilo se, ...

Marchionne – fokus na Jeep, Alfa Romeo, Maserati i Ram

Sergio Marchionne je danas izneo sa nestrpljenjem očekivani poslovni plan FCA za naredne tri ...

VW u Ženevi sa električnom “krstaricom” I.D. Vizzion

Volkwagen će u Ženevu doći sa konceptom I.D. Vizzion, koji bi lako mogao biti ...

Mazda nema u planu 3 MPS, kaže CEO kompanije

Mazda je par dana otkrila novu generaciju popularnog 3 hatchbacka i sedana, ali će ...

Formula 1 otkazana uz totalnu konfuziju

Formula 1 je otkazana uz totalnu konfuziju koja je pokazala koliko nisko može da ...

Makedonija postala raj za auto industriju

Makedonija sa svojih 2.1 milion stanovnika ima 20.000 zaposlenih u proizvodnji vezanoj za auto ...