fbpx

BMW 520d x-Drive – mali motor ali tehničar

BMW je u maju predstavio osveženu Seriju 5, koju je u aktuelnoj evoluciji prodao u preko 600.000 komada – testirali smo slabiji dizel

Uvek se sa nestrpljenjem očekuje svaka novina iz BMW-a, kada je reč o potpuno novom modelu, ali i kada je reč o onome što se u praksi zove „Facelift“, odnosno osvežavanje, kako u praksi nazivamo ovaj proces. Da, proces je potpuno ispravna definicija, obzirom da se u životnom veku jednog modela mnogo što šta događa, i što znamo i što ne znamo. Proizvođači u praksi stalno unapređuju komponente, pa dok model stigne do formalno objavljenog „Facelifta“, dešava se stotine pa i hiljade izmena. Svojevremeno, tokom posete BMW, a upriličene povodom „Facelifta“ Serije 3, kompanija je tvrdila da je uvedeno oko 2.000 izmena u „osveženi“ model, i u osnovi sa pravo nas pitala da li je to osvežen ili novi model. Ironija sudbine celog ovog procesa je da su kupci svesni smo onog dela koji se vidi, i eventualno izvesnih pomeranja po pitanju performansi ili potrošnje. Sve ostalo, skriveno je duboko u utrobi vozila.
„Facelift“ Serije 5, BMW je obnarodovao u maju ove godine u vreme kada smo svi bili okovani raznim merama zbog pandemije, nakon otkazanog salona u Ženevi, a i Parizu, a i u vreme kada su pogoni širom sveta bili na prinudnom „raspustu“. Međutim, teško da čak i globalna pandemija može poremetiti nastup modela koji je do zvaničnog „Facelifta“ prodat u preko 600.000 primeraka. Zapravo, više može praktično istovremeno osvežavanje direktne konkurencije kao što je Mercedes E Klase, mada je veliko pitanje da li ovi modeli istog segmenta zapravo ciljaju iste kupce.
U svakom slučaju, barem u delu koji se vidi, BMW je novoj evoluciji Serije 5 dodao ono što je praksa, a i taman toliko da se zna da je reč o „Evo 2“ verziji. Izmenjeni gril hladnjaka nije porastao do veličine kakvu ima Serija 4. Jeste malo „preoblikovan“, uz njega idu izmene na odbojniku i nove svetlosne grupe, sa izmenjenim LED potpisom. Uz doplatu, pored plavih detalja u farovima, može mogu se dobiti i laserska svetla, koja su trenutni vrh tehnologije osvetljavanja puta ispred vozila.
Zadnje svetlosne grupe dobile su novinu u formi LED potpisa u formi slova „L“, ali zanimljivo je da je „Petica“ porasla za 27 milimetara, na čemu može da zahvali novim odbojnicima. Razumljivo, platforma nije menjana, međuosovinski razmak je isti, ali za sve one koji su zaboravili tek da podsetimo – BMW Serije 5 je ozbiljno velik automobil, koji zapravo i ne deluje toliko velik. Ipak, brojke govore drugačije. Ova kupe limuzina (mada zvanično nije tako deklarisana) sa dugim „nosom“ i kratkim „repom“ dostigla je čitavih 4.963 mm, ali i koeficijent čeonog aerodinamičkog otpora spustila na 0,23.
Enterijer je „utegnut“ više nevidljivim nego vidljivim elementima. Upravljač je dobio drugačije raspoređene komade sa više funkcija. Infotejment kao standardni ekran sada ima dijagonale 10.25“, uz opcioni još veći od 12.3“, ali svakako uz unapređenu operativnu platformu sedme generacije.

Naravno, nije ni tajna i iznenađenje da se BMW jako, jako menja u zavisnosti od paketa opreme, ali i spiska ugrađene dodatne opreme. Naše test vozilo imalo je, pored M Sport paketa opreme još mnogo toga, što enterijer čini impresivnim uključujući detalje kao što su aplikacije na sedištima i na sigurnosnim pojasevima u „M trobojnici“, ali nivo opremljenosti svakako ne menja suštinu.

Ergonomija i organizacija kabine su odlični, u onaj nezaboravni osećaj da BMW prigrli svoje putnike, pogotovo na prednjim sedištima. A sedišta su nova. U jesen 2017. testirali smo tada praktično novi 540i i uz fascinaciju koja po pravilu ide uz BMW, konstatovali da su sedišta (i tada iz M Sport paketa opreme) jednostavno pretvrda, pa iako odlično oblikovana i dimenzonisana, na kraju dana neudobna.
I BMW k’o BMW, čuo je isti zaključak dovoljno puta, i poslušao. Sada, ne ide uz test pisati da su sedišta savršena, ali su tome najbliže što je moguće.
I za zadnju klupu isto važi. Nivo udobnosti je povećan malo mekšim sedištima, ako se doplati može se kupiti četvorozonska klima sa posebnim kontrolama za zadnji deo vozila, ali i dalje treba računati sa činjenicom da pozadi nema toliko mesta koliko bi se od vozila dugog skoro pet metara moglo očekivati. Daleko od toga da je tesno, ali očigledno niska forma karoserije sa krovom koji se rano spušta čini svoje.
Ali uz ovakav izgled limuzine, praštamo i izvestan manjak prostora pozadi, tim pre što uz 530 litara zapremine prtljažnika funkcionalnost ni najmanje nije ugrožena. E sad, što je preklopivi i deljivi naslon zadnjeg sedišta doplata od 484 evra, neka je druga priča. I kod drugih u premijum segmentu se ova ponekad korisna funkcionalnost dodatno plaća.
Obrni okreni, BMW je postao to što jeste ipak zahvaljujući svom pogonu i donjem postroju, i činjenici da iz manje uvek na neki volšeban način izvuče više od drugih po pitanju performansi. Serija 5 odavno ima složeni multilink pozadi, dok je napred sistem da dvostrukim trouglastim oscilujućim ramenima. Nakon „Facelifta“ svi modeli su dobili starter-generator blagi hibrid na 48 volti koji bi uz dodatnih 11 KS trebao smanjiti potrošnju i unaprediti performanse.
Vozilo na našem testu bi se moglo okarakterisati kao vrhunski opremljeno, ali sa baznim dizel pogonom, što moglo dovesti na stranputicu delom o baznom pogonu. Zanimljivo je da oznaka 520d xDrive ukazuje ono što jeste po poklopcem motora – četvorocilindraš dizel zapremine 2.0 litre i pogon na svim točkovima. Nakon toga ide deo koji zbuni one koje zanima – Twin Power Turbo.
Twin ipak ne znači da ima dva turbo kompresora, nego jedan višestepeni sa dva turbinska kola na jednoj osovini. Uz pritisak ubrizgavanja goriva koji maksimalno ide do vrtoglavih 2.500 bara, ovaj agregat dostiže 190 KS pri 4.000 o/min i monumentalnih 400 Nm od 1.750 o/min, doduše samo do 2.500 o/min, ali u pomoć priskače osmostepeni automatski menjač koji obrtaje uvek održava u zoni najoptimalnijeg.
Ali treba podići poklopac motora i shvatiti odakle stiže famozni idealni raspored masa. Relativno mali redni četvorocilindraš smešten je uzdužno, ali je povučen unazad prema protivpožarnom zidu, i samim tim praktično je smešten iza prednje osovine, pa tek onda sledi teški automatski menjač sa centralnim razdelnikom snage pogona na svim točkovima.
Koliko god turbo kompresora da ima ovaj dizel, jedno je činjenica – u kabini se ne čuje da je dizel, tek kada se izađe van vozila i oslušne rad motora. Kako i čime je postignuta ovakva kultura rada znaju samo inženjeri u Minhenu. Zvanični fabrički podaci iako tvrde da se vodi računa o svakom kilogramu mase, kažu i da BMW 520d xDrive nije lagan, naprotiv.

Suva masa je 1.735 kg, sa vozačem i 90% rezervoara goriva od 66 litara 1.810 kg. Ovo navodimo zato što se pitamo kako sa samo (uslovno samo, u odnosu na veličinu i masu) 190 KS BMW ostvaruje tako impresivna ubrzanja? To što je trakcija odlična pripada xDrive-u, ali logika kaže da sa ovoliko snage i mase vozila ne može da ubrzava do 100 km/h za samo malo preko 7 sekundi. Isto to radi i u među ubrzanjima sa 60 ili 80 km/h, pa čak i kada treba povući sa 120 km/h.

Upravljač ima progresivno servo pojačanje, ali ne treba očekivati da će ikada moći da se okreće malim prstom. Adekvatno je pojačan, direktan i munjevitih reakcija. M Sport paket opreme znači i tvrđe oslanjanje. Da, to odnosi na udobnosti na lošijoj putnoj podlozi, ali unapređuje voznu dinamiku koja je vrhunska.
Rešenje može biti adaptivno ogibljenje koje se nalazi na spisku dodatne opreme, pa se spram druma i raspoloženja može birati i nivo udobnosti. Balans ovog vozila je zaista vrhunski i vozaču u krivinama daje osećaj poverenja i samopouzdanja, i to realnog ne prividnog. Naravno sve do mere kada se prekrše zakoni fizike.
Pozicija sedenja za upravljačem je savršena, ali grafički prikaz digitalne instrument table dalje nailazi na podeljena mišljenja o čitljivosti, čemu se i mi pridružujemo. Čitko definitivno jeste, visoka je rezolucija, ali raspored podataka ponekad zbuni.

Doduše, prihvatamo i da je stvar navike koja se vremenom stvara. Uz HUD nema preterano potrebe ni gledati instrument tablu, osim kada se koristi navigacioni uređaj. U osnovi, ovaj, kao i većinu BMW-a treba voziti i uživati, a ne baviti se grafikom instrument table. Korisnije je pogledati sliku prednje i zadnje kamere prilikom parkiranja.
Sve skupa, uz nekoliko vidljivih i sigurno more nevidljivih novina i izmena, BMW je osvežio svoj verovatno najpopularniji model. Da bi se osetile sve emocije koje BMW tako vešto pruža, ne mora se ići do oznaka 530 ili 540, već i 520d svoj posao radi bez greške. A nije greška ni da je BMW skup, tačnije, ne toliko vozilo, koliko oprema. Za osnovni 520d xDrive model treba se izdvojiti 52.500 evra, a da bi i izgledao kao model sa testa bojka će stići sve do 81.644 evra, što znači skoro 30.000 evra opreme.

Model BMW 520d xDrive Sedan
Dužina/ širina/ visina (mm) 4.963/ 1.868/ 1.479
Međuosovinski razmak (mm) 2.975
Masa vozila (kg.) 1.735
Maksimalna dozvoljena masa vozila (kg.)

2.405

Zapremina prtljažnog prostora (l)

530

Motor

520d

Gorivo

Dizel

Broj cilindara/ ventila 4/16
Radna zapremina (ccm)

1.995

Snaga pri o/ min. (KS/kW)

190/ 140 pri 4.000

Maksimalni obrtni moment pri 0/ min. (Nm) 400 pri 1.750 – 2.500
Blagi hibridni sistem 48V starter-generator snage 8kW/11 KS
Menjač

Osmostepeni automatski

Ubrzanje 0-100 km/h

7.2

Maksimalna brzina km/h

232

Zapremina rezervoara za gorivo (l)

66

Potrošnja na testu (l/100 km)

7.5 – 9.0

Cena testiranog modela 81.644 evra
  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Formula 1 – Leclerc zasluženo do pobede u Austriji

Formula 1 trka za veliku nagradu Austrije vozila se na stazi Red Bull Ring, ...

Nova partnerstva u razvoju autonomnih vozila

BMW Grupa, Intel i Mobileye saopštili su da će Fiat Chrysler Automobiles biti prvi ...

Sudbina BMW-a i3 i i8 je pod znakom pitanja

BMW je možda ušao u svet električnih automobila sa modelima i3 i i8, ali ...

Opel Insignia GSi u Ženevi i spremna za kupce

Perjanica u opelovoj ponudi Insignia GSi stigla je u Ženevu, a uskoro počinju i ...

Proizvedeno 500.000 Dacia Duster

Krajem novembra fabrika automobila Dacia u Mioveniju u Rumuniji proslavila je proizvodnju 500 000. ...