fbpx

Plug-in hibridni pogon biće kratkog daha?

Plug-in hibridni pogon viđen je kao prelazno rešenje od SUS ka elektromotorima, mogao bi biti kratkog daha ako se usvoje predloženi EU zakoni

Foto: Volvo

Plug-in hibridni pogon zamišljen je i postavljen kao prelazno rešenje u tranziciji od automobila sa SUS motorima ka električnim vozilima. Iako složen i sistem koji masom opterećuje vozilo plug-in hibridni pogon doneo je dovoljno benefita da bi bio uveden u velikoserijsku proizvodnju. Pored snage koju donose kombinacija SUS i elektromotora, plug-in hibridni pogon omogućava i 40-50 kilometara vožnje samo na struju, što znači bez emisije CO2. U teoriji i što je važnije pri merenju emisije, ova vozila zadovoljavaju norme i spuštaju emisiju CO2 na nivo od 50 g/km, a ujedno smanjuju flotni CO2 otisak proizvođača. Kažemo u teoriji obzirom da su analize pokazale da korisnici često zaboravljaju da dopune svoje baterije, a pogotovo simptomatična situacija je kod službenih plug-in hibridnih vozila da korisnici voze na benzin zbog toga što im kompanijske kartice plaćaju gorivo, ali ne i punjenje strujom.

Međutim, otvorila se mogućnost da životni vek plug-in hibrida bude još kraći od planiranog, odnosno do kraja ove decenije. Predlog novih ekoloških zakona u Evropskoj uniji bi već nakon 2025. zabranio da se ova vozila deklarišu održivom investicijom, po čemu su trenutno smeštena u isti razred sa potpuno električnim vozilima. Ukoliko se ispune najave i propisi o dozvoljenoj emisiji azotnih oksida postanu još strožiji, već skupi plug-in hibridi postali bi još skuplji i još manje prihvatljiv za tržište. EU smatra da bi takvim potezom ubrzala prelazak na električna vozila, ali proizvođači se hvataju za glavu. U plug-in hibridni pogon uložene su desetine milijardi evra, a ovakva vozila neće živeti duže od jedne generacije i neće dočekati ni kraj tekuće decenije. Da se proizvođači okreću od plug-in hibridnog pogona potvrđuju i njihovi planovi – do 2028. auto industrija uvešće 28 PHEV modela naspram 86 EV modela. Ovakvu modelnu pobedu EV nisu odnela još od 2015.
Adrian Hallmark CEO Bentleya kaže da je suludo već od 2025. PHEV prozvati neodrživom investicijom, tim pre što je njegova kompanija planirala da koristi plug-in hibridni pogon do 2030. i nakon toga pređe na elektro pogon. Hallmark tvrdi da ukoliko EU kroz „Zelene finansije“ uvede novi zakon, ubiće momentalnu potražnju za PHEV, a Evropa još ni blizu nije spremna da infrastrukturom podrži električne automobile, a neće ni biti spremna dovoljno brzo. Šta više, još uvek je mnogo onih koji EV ne vide dovoljno praktičnim i upotrebljivim.
Da bi se ostvario plan o klimatskoj neutralnosti saobraćaja do 2050. godine, sva vozila morala bi postati električna. Međunarodna komisija čistog transporta, prolog septembra navela je da PHEV vozila troše četiri puta više goriva od onoga što bi trebala, zbog toga što korisnici ne pune baterije dovoljno često. Još gore po PHEV je da tokom vožnje sa SUS pogonom imaju povišenu emisiju zbog povećane mase vozila. Sa svoje strane, proizvođači poručuje da se PHEV prvenstveno vozi na elektro pogon a da je SUS motor zapravo pomoćni pogon.
Statistika 2020. godine kaže da je u EU prodato 507.000 PHEV naspram 539.00 EV. Analize kažu da pretvaranje SUS pogonjenog vozila u PHEV košta oko 4.000 evra, ako se računaju elektromotor, baterija i kontrolna elektronika, pa se i proizvođači već pitaju da li da troše novac na PHEV ili da ga usmere u potpuno električna vozila.
Postoje i stavovi da PHEV ima bolju perspektivu i da će kroz napredak tehnologije postajati manje zavisna od SUS motora, kao i da ni za 10 godina neće baš svi želeti električno vozilo, pogotovo oni koji često idu na duge relacije ili vuku prikolice. Tako misle u BMW-u, a prvi čovek Renaulta Luca de Meo misli da će PHEV živeti mnogo duže od 10 godina i biti profitabilniji od SUS pogona. Hakan Samuelsson CEO Volvoa kaže da je razočaran razmišljanjem Brisela, koji ne vidi vrednost PHEV, i koji bi više i brže trebao da investira u električnu infrastruktru ako želi prelazak na EV.
Ono što je u Briselu na stolu za sada kao predlog održive finansijske taksonomije kaže da od 2026. PHEV nije održiva investicija, što znači da će potpasti pod drugačije zakone, ali i ostati bez državnih subvencija, koje već sada prelaze u korist EV. U međuvremenu, predlog Euro 7 normi koje bi trebale da stupe na snagu već 2025. toliko su rigorozne da Hildegard Mueller Predsednik Asocijacije nemačke auto industrije kaže da treba pažljivo razmisliti pre uvođenja Euro 7 norme. Predložene norme emisije su na tehnološkom limitu SUS motora, i da bi se moglo dogoditi da je nemoguće proizvesti takav motor, barem u Evropi.

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Još malo pa Toyota Supra

Još malo pa će Toyota Supra biti prikazana u Ženevi, a do tada još ...

Nissan GT-R50 ide u prodaju

Nissan GT-R50 ulazi u (malo)serijsku proizvodnu, a kupcima će biti ponuđen po vrtoglavoj ceni ...

Reli Australija otkazan zbog požara

Reli Australija, poslednji u sezoni 2019. i službeno je otkazan zbog požara koji ne ...

Novi Fiat 500e – konačno novi Fiat

Novi Fiat 500e je konačno novi Fiat, nakon previše čekanja i odlaganja, napravljen od ...

Dwayne Johnson vraća svoj lik u novom “Fast and Furious” spin-off filmu

Dwayne “The Rock” Johnson vraća svoj lik iz filma “Fast and Furious” na velika ...

Pada prodaja vozila u EU zbog WLTP

Prodaja vozila u Evropi pala je za dramatičnih 23.5%, a kod nekih proizvođača i ...