Od trke Formule 1 u Francuskoj FIA uvodi novi test zadnjeg krila na bolidima, koji će neke timove kao što je Red Bull koštati i pola sekunde po krugu
Krupnije i sitnije političke igre oduvek su deo Formule 1, a upravo smo svedoci jedne. Samo četiri dana nakon što je na trci u Španiji Lewis Hamilton (kao uzgred) komentarisao fleksibilno zadnje krilo na bolidu Red Bull, FIA je reagovala, i od trke u Francuskoj koja se vozi 15. juna, uvodi novi test kojim će se proveravati da li je krilo u skladu sa propisima. Sa jedne strane, ovo je demonstracija moći Mercedesa i Tota Wolffa, koji izlaz iz pada forme svog tima traži u nelegalnostima drugog tima, ali i pokazuje da je jako osetljiv na prestanak totalne dominacije.
Ovakve stvari smo mnogo puta gledali u Formuli 1. Na primer, setimo se Ferrarijevih prigovora na legalnost Michelin pneumatika, kada je italijanski tim nastupao na Bridgestone pneumaticima. Tek da se ne zaboravi, na čelu Ferrarija bio je, tada moćni, a današnji predsednik FIA Jean Todt, a u Ferrariju Michael Schumacher. Prigovor da su Michelin pneumatici širi od dozvoljenog je usvojen, a Schumacher je nastavio da dominira.
Hamiltonov “uzgredni” komentar je možda njegov, a možda i kordinovan sa odlukom njegovog šefa da nekako povrati dominaciju koja je uzdrmana, a koja je svakako dodatno zakomplikovana brojnim prelascima stručnjaka Mercedes-AMG tima u novo motorsko odeljenje koje formira Red Bull.
Šta je zapravo problem sa zadnjim krilom Red Bulla, na koje se žali Wolff, a FIA mu uslišuje želje? Naime, osim DRS sistema (Sistema za smanjenje otpora vazduha, odnosno pokretno zadnje krilo u pod definisanim uslovima), zabranjeni su bilo kakvi pokretni aerodinamički delovi. Sa druge strane, aerodinamičari žele da imaju maksimalni “downforce” kada im je potreban u krivinama, ali i minimalan na pravcima. Konstruktori bolida se tražeći “rupe” u pravilima na najmaštovitije načine snalaze da aerodinamičarima ispune želje. U Formuli 1 važi pravilo – sve što nije striktno zabranjeno pravilima, dozvoljeno je. Hamilton je optužio Red Bull da ima zadnje krilo koje se savija pri velikim brzinama, što znači da se smanjuje napadni ugao krila, “sklanja” se iz vazdušne struje i time smanjuje otpor. Ovakva fleksibilna krila su zabranjena, i do sada su proveravana definisanim testom, pri kojem nisu smela da pokažu znakove savijanja pri određenom opterećenju. Međutim, konstruktori Red Bulla (na čelu sa sjajnim Adrianom Neweyem) su našli način da se njihovo krilo ne savija pri testu, ali savija u vožnji. Šta više, slično pitanje nelegalne fleksibilnosti, ali prednjeg krila potezano je i u vreme dominacije Sebastiana Vettela u Red Bullu. Neregularnost tadašnjeg krila nikada nije dokazana propisanim testovima opterećenja, što znači da je iz ugla pravila FIA bilo regularno.
Od trke u Francuskoj FIA će uvesti novi metoda testiranja na uvijanje zadnjeg krila po zahtevu Mercedes-AMG tima. I sada imamo zanimljivu situaciju, Red Bull, ali i drugi timovi kao što su Alpha Tauri, Alfa Romeo i Alpine, koriste sličnu konstrukciju, koja je legalna pri dosadašnjem metodu testiranja ali ipak nekako dozvoljava izvesnu fleksiju, ali će za novi metod morati biti modifikovana. Neki timovi nisu oduševljeni ovom novinom, kažu da je to promena pravila u toku sezone i da će modifikacija koštati preko 500.000 dolara, u sezoni kada se zbog limitranih budžeta pazi na svaki dolar. Sa druge strane, McLaren i Aston Martin tvrde da je trebalo ranije uvesti novi test, pre naredne trke na brzoj uličnoj stazi u Azerbejdžanu.
Otmar Szafnauer šef tima Aston Martin, koji je u izuzetno dobrim i bliskim odnosima sa Mercedes-AMG timom kaže da će prestanak uvijanja krila na nekim stazama koštati i pola sekunde po krugu, dok na nekim sporijim stazama neće značiti ništa. Pr tom, nije otkrio ništa novo kada je rekao da je vrlo komplikovano i skupo napraviti krilo koje se uvija tačno onoliko koliko je dozvoljeno, ali je vrlo jednostavno napraviti potpuno kruto krilo.
Na žalost svih osim navijača Mercedes-AMG tima, ponovo se političkim igrama skreće fokus sa trkanja, a možda i po prvi put ovako javno i otvoreno, Wolff demonstrira svoj ogroman uticaj u Formuli 1. Trka u Francuskoj otkriće nam koj je bio veštiji – FIA i tehniki delegati Formule 1 u izmišljanju testova, ili konstruktori u traženju manevarskog prostora između testova. Ostaje čudno kako niko ne reaguje na fleksiju prednjeg krila na bolidima Mercedes-AMG, koja je više nego očigledna na svim snimcima sa samog vozila.
Show Comments