fbpx

Fabrika Tesla kasni zbog zmija, vode i birokratije

Za nekoliko dana trebala je biti otvorena “giga fabrika” Tesla u blizini Berlina, ali to se neće dogoditi, ne tako brzo

Najavljeno je da će 1. jul 2021. biti dan svečanog otvaranja giga fabrike Tesla u mestu Gruenheide u blizini Berlina. Pogon koji je praktično u dvorištu BMW-a, Mercedes-Benza i Volkswagna godišnje trebao proizvoditi 500.000 električnih automobila i zapošljavati 12.000 ljudi. Međutim, Tesla neće otvoriti svoju fabriku 1. jula, svečani datum je pomeren za kraj ove godne, a može bude odložen i za 2022. uprkos investiciji od 5.8 milijardi evra.
Razlozi za odlaganje otvaranja su komplikovani i ima ih nekoliko. Lokacija koju je Tesla kupio od države Nemačke, delom se prostire i u zaštićenu zonu sa pijaćom vodom, ali i prirodni rezervat, što je izazvalo velike otpore od lokalnog stanovništva i grupa za zaštitu čovekove okolne. Pored toga, prole godine moralo je biti obustavljeno krčenje šuma nakon što je lokalna ekološka grupa Nabu ukazala na opasnost da retka vrsta lokalnih zmija može izgubiti svoj “zimovnik” sečom šume, pa su sve pomenute zmije morale biti izmeštene na drugu lokaciju, kako bi se radovi nastavili, mada tada uz brojna usporenja, proteste i pokušaje da se gradnja pogona zaustavi. Lokalno stanovništvo tvdi da je krčenje hiljada hektara šume da bi se napravila fabrika u zoni rezerve pijaće vode zločin prema prirodi. Sa druge strane, ista organizacija deo je opšteg trenda u Nemačkoj i snažno kritikuje projekte ekspolatacije obnovljive energije kao što su vetroparkovi, koji takođe ugrožavaju prirodni balans u zoni izgradnje.
Da li su ovo jedine prepreke Tesle? Nisu, tu je i nezaobilazna i komplikovana birokratija ali i čuvena nemačka “Crvena traka” koja znači zabranu rada. Za sada, svi građevinski radovi na 740 hektara kupljenih za 43.3 miliona evra obavljaju se prema privremenoj građevinskoj dozvoli, ali fabrika ne može i neće biti otvorena sve dok Agencija za zaštitu okoline pokrajine Brandenburg ne izda zvaničnu dozvolu za rad pogona, a već najavljuje da ne zna kada će je izdati. Doduše, svi projekti u Brandenburgu koji dobiju privremenu, dobijaju i stalnu dozvolu za rad.
Sa svoje strane, ekolozi nisu obeshrabreni i nastavljaju sa oponiranjem, i koliko prošle nedelje od nemačkog Suda tražili su zabranu nastavka gradnje, tvrdeći da Tesla krši ekološke zakone.
Pored svega navedenog, planovi su izmenjeni i odlukom da se izgradi pogon za proizvodnju baterija, koji zahteva potpuno novu proceduru odobrenja, iako kompletna fabrika koristi energiju iz obnovljivih izvora, ima fabriku za prečićavanja otpadne vode, sopstvenu vatrogasnu brigadu i još mnogo toga. Čini se da je uprvo pogon za proizvodnju baterija kapaciteta 500 miliona ćelija godišnje od ukupno 50 GWh najveći prst u oku konkurenciji. Na samo 300 kilometara od Gruenheidea Volkswagen planira da napravi pogon iste namene, ali manjeg kapaciteta od 40 GWh, pa ne treba mnogo mudrosti da se zapita ima li lobiranja od strane VW-a da se zabrani ili barem uspori gradnja Teslinog pogona.
Svakako, postoje i oni koji snažno podržavaju izgradnju Teslinog giga pogona, u kojim vide ekonomski podsticaj za istočnu Nemačku, koja se bori sa visokom stopom nezaposlenosti, odlivom mladih ljudi u potrazi za poslom i pokušava da privuče velike industrijske korporacije. Kad bude proradila, fabrika Tesla biće najveća proizvodnja električnih automobila na svetu, koja će zapošljavati 12.000 radnika i godišnje isporučivati 500.000 vozila.
Do sredine jula, javnost će po treći put imati na uvid oko 11.000 stranica Teslinih prijava, molbi, projekata i proračuna u gradskoj kući u Gruenheideu. U toku procesa, svako ima pravo da podnese prigovor do 16. avgusta kada ekološka Agencija Brandenburga treba da odluči da li će se javna rasprava održati 13. septembra. Od kada su dokumenti postali javni 2020. godine, uloženo je preko 400 prigovora i žalbi. Tek nakon toga možda će doći veliko finale i definitivna dozvola za rad pogona, a kada će to bit, niko ne može sa sigurnošću da kaže.

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Električni automobili će imati sve manju autonomiju!?

Markus Duesmann CEO Audija izneo je zanimljivi postavku koja na drugi pogled ima mnogo ...

Renault Rafale će biti Coupe SUV

Renault Rafale će biti Coupe SUV i zvanično će biti predstavljen 18. juna na ...

Ferrari 12Cilindri ima 830 KS

Ferrari 12Cilindri ima 830 KS iz klasičnog V12, atmosferskog motora velike zapremine od čak ...

Stiže moćni Porsche Cayenne sa preko 700 KS

Stiže moćni Porsche Cayenne sa preko 700 KS, i najverovatnije će biti prestavljen u ...

Ono kad iskoči irvas…

Proizvođači skloni da osporavaju čuveni “Irvas test” koji je ustanovio i redovno izvodi švedski ...