Obaveštenjem na sajtu Ministarstva životne sredine, prekinut je postupak primanja zahteva za subvencionisanje obzirom da je planirani budžet skorišćen
Povodom prekidanja subvencionisanja kupovine novih električnih i hibridnih vozila, koja su prema Uredbi Vlade Republike Srbije, od novembra 2020. godine bila subvencionisana, Ministarka životne sredine Irena Vujović organizovala je sastanak sa predstavnicima Srpske Asocijacije uvoznika vozila i delova i Grupacije uvoznika vozila pri Privrednoj komori.
Obaveštenjem na sajtu Ministarstva životne sredine, prekinut je postupak primanja zahteva za subvencionisanje, prema kome su bila subvencionisana putnička vozila, mopedi i motocikli na električni pogon, hibridna i plag-in hibridna putnička vozila sa ograničenjem emislije CO2 na 140, odosno 65 gr/km, zbog toga što je budžet za subvencije potrošen.
Prema informacijama koje su izneli predstavnici Ministarstva životne sredine, u prošloj godini ostvarena subvencija za ovu namenu je iznosila 30 miliona dinara, dok je ove godine izdvojen veći iznos, od 120 miliona dinara. S obzirom na prošlogodišnje uslove poslovanja zbog pandemije korona virusa, ukupna prodaja vozila je bila manja nego u 2019. godini. Očekivanja su bila da će se stanje u 2021.godini popraviti.
Predstavnici Srpske Asocijacije su izneli podatke o tome da je prema poslednjem izveštaju o registracijama, prodaja putničkih vozila za sedam meseci ove godine je iznosila 15.217, dok je u istom periodu 2020. godine iznosila ukupno 12.197, što je porast od 24,76%.
Prodaja potpuno električnih vozila je sa 9 vozila za sedam meseci prošle godine stigla do 39 vozila u istom periodu ove godine. Prodaja hibridnih vozila (benzin-struja i dizel-struja) porasla je tri i po puta, sa 473 u 2020. godini, na 1.688 za isti period od sedam meseci 2021 godine.
Podaci pokazuju porast udela električnih i hibridnih vozila u ukupnoj prodaji novih vozila, u odnosu na prošlu godinu, iako su i dalje puno manji od evropskih proseka, posebno u slučaju čisto električnih vozila, čija prodaja u Evropi rapidno raste, zajedno sa ulaganjima u proširenje infrastrukture eletričnih punjača.
Ovakva statistika ukazuje na veoma pozitivne efekte Uredbe o subvencionisanju, koja je doprinela da poraste interesovanje za kupovinu vozila koja manje zagađuju i samim tim na smanjenje zagađenja vazduha zbog uticaja putničkih vozila u saobraćaju. Pored toga, ponuda ovih vozila se povećava i u budućnosti će se dalje proširivati kod svih proizvođača. Kako proizvođači najavljuju, očekuje se i potpuno izbacivanje vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem počevši od dizel motora koji više zagađuju. Neki proizvođači najavljuju takve korake već do 2025.
Na sastanku je zaključeno da će se u narednom periodu raditi na pripremi i usaglašavanju svih odredbi Uredbe koje su u prethodnom periodu otežavale ili usporavale proces sa strane Ministarstva ili korisnika, podnosioca zahteva.
Svi predmeti koji su primljeni do trenutka obustavljanja prijema novih zahteva, će biti procesuirani i obrađeni, dok će se nova Uredba donositi u novembru za sledeću godinu. Prema za sada dostupnim informacijama, može se očekivati da će budžet za subvencioniranje biti uvećan u odnosu na budžet alociran za 2021. godinu, a koji će nastaviti da stimuliše kupovinu ekološki prihvatljivih vozila.
VISINA DOSADAŠNJIH SUBVENCIJA:
- Za vozila vrste L1 i L2 (moped i laki tricikl) – 250 evra
- Za vozila vrste L3 – L7 (motocikli) – 500 evra
- Za vozila vrste M1 (putničko vozilo sa najviše devet sedišta) i N1 (lako teretno vozilo, odnosno vozilo vrste N čija najveća dozvoljena masa ne prelazi 3,5 tona) isključivo na električni pogon, 5.000 evra
- Za vozila vrste M1 i N1 koja pokreće hibridni pogon (koji uz motor sa unutrašnjim sagorevanjem ima električni pogon tako da vozilo može bez aktiviranja motora sa unutrašnjim sagorevanjem određeno vreme samostalno da se kreće isključivo na električni pogon), uz obavezu da poseduje spoljni priključak za struju odnosno da se punjenje baterija može ostvariti i iz spoljnog izvora električne energije (PHEV Plug In Hybrid Electric Vehicle), kao i za električna vozila sa ugrađenim sastavom za produženje autonomije kretanja (range extender) sa emisijama CO2/km do najviše 50 g/km, 3.500 evra
- Za vozila vrste M1 i N1 (koja pokreće hibridni pogon koji uz motor sa unutrašnjim sagorevanjem ima barem jedan električni motor i može da se bez aktiviranja motora sa unutrašnjim sagorevanjem određeno vreme samostalno kreće isključivo na električni pogon), pri čemu se proizvodnja električne energije za dopunu baterija obavlja unutar samog vozila, sa emisijama CO2 do najviše 100 g/km, 2.500 evra
Show Comments