fbpx

WRC – danas počinje 50. sezona Svetskog reli šampionata

Danas u Monte Karlu počinje 50. sezona Svetskog šampionata u reliju, koja će svoje mesto u istoriji obebezbediti uvođenjem hibrida

Foto: Worldwide Copyright: Toyota Gazoo Racing WRT

Na tradicionalno prvom reliju u sezoni koji kreće iz Monte Karla, danas počinje 50. sezona Svetskog šampionata u Reliju. Osim po pola veka postojanja, WRC sezona 2022. u istoriju će ući i kao prva u kojoj se takmiče automobili u novoj Rally 1 kategoriji, a koji su prema pravilima opremljeni hibridnim pogonom.

Foto: Red Bull Content Pool

Rally 1 pravila sa hibridnim pogonom uvedena su kako bi se promovisala čistija održiva budućnost, ali i privukao veći broj proizvođača koji bi se prključili sa svojim fabričkim timovima, mada za sada i dalje opstaju samo dva fabrička tima, Toyota i Hyundai, i Ford koji nije potpuno fabrički tim i iza kojeg tradicionalno stoji britanski M Sport.
Šta donose nova Rally 1 pravila? Najveća novina odnosi se na uvođenje obaveznog elektromotora u pogon snage 100 kW, odnosno 136 KS, koji točkovima isporučuje snagu u saradnji sa 1.6 litarskim benzinskim turbo motorom, kakav je i do sada korišćen. U osnovi 1.6 litarski benzinac je i jedina komponenta koja je preuzeta sa prošlogodišnjih automobila najjače WRC klase. Nova pogonska grupa može da isporuči maksimalno 500 KS tokom brzinskog ispita, ali samo u kratkom vremenskom intervalu.

Foto: Red Bull Content Pool

Kako funkcioniše sistem? Vozači će biti obavezni da koriste hibridni pogon tokom svakog brzinskog ispita, a “power boost” mod aktivira se isključivo pedalom gasa. Dodatna snaga biće obezbeđena rekuperacijom pri svakom kočenju tokom etape. Praktično, vozači će kočenjem i rekuperacijom morati da regenerišu 30 kilo džula pre nego što ponovo mogu da aktiviraju “power boos”. Dodatnih 136 KS isporučuju se preko tri homologovane mape motora, koje bira tim u odnosu na tip i stanje podloge. Organizatori i FIA odrediće deonice na putu i servisnom prostoru gde će se morati koristiti elektro pogon.

Foto: Red Bull Content Pool

Automobili Rally 1 klase su plug-in hibridi. U čisto elektro modu vožnje autonomija je 20 kilometara, koliko obezbeđuje baterija od 3.9 kWh, radnog napona do 750 volti, čije punjenje u boksu traje 30 minuta. Hibridni sistem je konstruisan tako da izdrži udarac sa silom ubrzanja do 70G.

Worldwide Copyright: Toyota Gazoo Racing WRT

Novi automobili Rally 1 klase više nisu konstruisani prema serijskim automobilima oko kojih timovi prave novi automobil od nule. Nova pravila podrazumevaju čeličnu konstrukciju od same osnove vozila, koja je prostorni ram, sa, po prvi put, propisanim minimalnim međuosovinskim razmakom. FOA testovi pokazali su 51% manje bočne deformacije pri udarcu, krov je 115% čvršći nego do sada u WRC klasi, karoserija je ojačana i 70% u slučaju čeonog udarca u prepreku, uz ojačan protivpožani zid koji štiti stopala i noge posade. Šta više, neki vozači kao što je Terry Neuville su tokom priprema i testova več proverili čvrstoću vozila pri udesu, i vrlo se pohvalno izrazili po ovoj osnovi.

Foto: Red Bull Content Pool

Povećana je minimalna masa vozila koja je za 70 kilograma veća, pa automobili Rally 1 klase teže oko 1.260 kg. Redukovan je i broj aerodinamičkih dodataka, kao što su dodatna krila van prednjeg i zadnjeg glavnog krila, čime je maksimalna sila aerodinamičkog potiska na dole smanjena za 15%.
“Pametni” centralni diferencijali su zabranjeni, a sada se koriste jednostavniji prednji i zadnji diferencijali sa mehaničkim zatvaračima, a vozač na raspolaganju ima fiksnu raspodeli snage 50:50% napred – pozadi. U novinama na donjem postroju je i ograničenje hoda oslanjanja na 270 mm, što na asfaltu nema velikog uticaja, ali ima na relijima koji se voze na makadamu. Pirelli je promenio konstrukciju pneumatika, a diskovi od 300 mm će se koristiti na asfaltu, a veći prečnika 370 mm na makadamskim podlogama.

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Toyota Corolla TS – elegantni karavan

Toyota se ozbiljno naradila i potrudila oko povratka Corolle. Nova platforma, novi imidž i ...

Proizvođač T-Rex trotočkaša podneo zahtev za bankrot

Proizvođač T-Rex trotočkaša, Campagna, podneo je zahtev za zaštitu od bankrota Proizvođač T-Rex trotočkaša, ...

Bugatti Rimac otvara novi centar u Berlinu

Bugatti Rimac se širi i otvara novi centar u Berlinu, a za direktora dizajna ...

Za novi Mercedes S Klase MBUX je značajno obogaćen

Kao što je i najavljeno Mercedes otkriva detalje nove S Klase, a nova video ...

Exorcist Camaro oborio vreme Dodge Deamona

Hennessey je svojim „Isterivačem đavola“ uspeo da obori vreme Dodge Deamona u trci ubrzanja ...

U 100 miliona vozila neispravni vazdušni jastuci

Pojavio se kupac za kompaniju Takata, koja je u žižu javnosti dospela nakon skandala ...