fbpx

Formula 1 – aktivno ogibljenje nije loša ideja

Formula 1 je “neočekivano” naišla na fenomen poskakivanja bolida koji bi se mogao rešiti povratkom aktivnog ogibljenja

Foto: Mercedes-AMG Petronas F1 Team

Formula 1 je neočekivano, mada po nekima i predvdivo, naišla na fenomen poskakivanja bolida, kakav se dešavao pre 40 godina u vreme kada su u F1 bile dozvoljene “suknjice”. Ovo poskakivanje koje je izazvano promena sile podsisavanja (vakuma) koje se stvaraju ispod vozila opterećuju oslanjanje i ogibljenje bolida, a vozači osete kao snažne udarce. Iako je na svim timovima, osim tima McLaren, da ovaj fenomen do počeka sezone otklone, novi vozač tima Mercedes-AMG je rekao da bi povratak aktivnog ogibljenja rešio sve probleme, bolide učinio bržima.
Koliko god Russelov predlog delovao ektravagantan, bivši šampiona sveta Formule 1 Damon Hill, koji ga je oberučke prihvatio.
Hill govori iz prve ruke obzirom da se u sezoni 1993. u tandemu sa Alainom Prostom trkao u dominantnom bolidu Williams FW15C, kada su deklasirali konkurenciju, sa 15 od 16 pol pozicija i 10 pobeda. Kada nisu pobedili, nisu bili plasirani lošije od četvrtog mesta.
“On (Russel) je potpuno u pravu, brilijantna stvar oko aktivnog ogibljenja je da ima mnogo bolju kontrolu nad visinom vozila od tla. Ako pogledate moje fotografije iz 1993. deluje kao da je pod bolida na samoj stazi, a zapravo je sistem merio i održavao udaljenost od tla u pola milimetra gore ili dole”, priseća se Hill, i dodaje – tada nismo imali aerotunele kao danas, i samo ravan pod bolida, ali smo proizvodili downforce ispod vozila samo zato što je bila dobro kontrolisana visina bolida. “Aktivno ogibljenje je održavalo visinu automobila što klasično ogibljenje ne može zbog toga to je pasivno. Klasično ogibljenje što je pod većim pritiskom više se sabija i postaje sve tvrđe, i sve je veća mogućnost da će se odbiti. Kod aktivnog ogibljenja kompjuter kaže, dobro je, dovoljno smo blizu, tako ćemo da nastavimo”, slikovito je opisao rad aktivnog ogibljenja bvši šampion, i dodao – bilo je fantastično.
Pored tima Williams, tadašnji Lotus je takođe eksperimentisao sa poluaktivnim ogibljejnjem, pre nego što je za sezonu 1994. zabranjeno, formalno, zbog prevelikih troškova razvoja.

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Hyundai Connected Mobility – vožnja budućnosti

Hyundai Connected Mobility – vožnja je budućnosti i zadatak novog odeljenja Hyundai Motor Europe ...

Kabriolet verzija BMW Serije 8 prolazi kroz pakao Nevade

BMW je obeležio povratak Serije 8 predstavljanjem M850i xDrive luksuznog kupea u junu ove ...

Novi Bentley Continental GT ima 782 KS

Novi Bentley Continental GT ima 782 KS iz hibridnog pogona koji kombinuje V8 benzinac ...

Williams F1 bolid u novim bojama

Pre početak sezone Formule 1 2020. sledećeg vikenda u Austriji, Williams je predstavio nove ...

Dallara predstavila svoj prvi ulični automobil

Dallara je otkrila svoj prvi ulični automobil, pod imenom Stradale, na događaju u čast ...

VW T-Cross se uveliko priprema

Volkswagen uveliko testira kompaktni crossover T-Cross, koji treba da konkuriše Nissanu Juke, Peugeotu 2008 ...