fbpx

In memoriam – Dietrich Mateschitz

Dietrich Mateschitz, jedan od osnivača kopanije Red Bull preminuo je u 78. godini života nakon duge bolesti

Foto: Gérard Rancinan // SI202210220643 // Usage for editorial use only //

Dietrich Mateschitz, jedan od osnivača kompanije Red Bull preminuo je 22. oktobra u 78. godini života nakon duge bolesti. Uprkos činjenici da je bio milijarder i globalnoj popularnosti robne marke koju je stvorio, o Mateschitzu se zapravo malo znalo, zato što je on to tako želeo i zato što je namerno sebe držao u senci.
Mateschitz se vrlo malo eksponirao, retko bio pred kamerama i u životu je dao malo intervjua. Još od 2000. godine retko se mogao vide u padoku Formule 1 i MotoGP, u kojima je njegova robna marka bila toliko prisutna i uspešna, uprkos činjenici da je vio vlasnik čak dva tima Formule 1 – Red Bull i Alpha Tauri. Do kraja života živeo je u malom mestu Fuschl am See u Austriji, a kada je želeo potpuni mir, povlačio se na svoje ostrvo u Japanu u blizini Fiđija, koje je za 7 miliona doalra kupio od porodice Forbes.

GEPA pictures / Red Bull Content Pool // SI202210220645 // Usage for editorial use only //

Mateschitz se rodio 20. maja 1944. u Štajerskoj u mestu Sankt Marein. U Beču je studirao ekonomju i biznis, a svoje poslovne prilike rano je počeo da traži u Aziji. A priliku je našao 1982. u Hong Kongu, kada se susreo sa pićem koje su mu lokaci za oporavak davali kada je bio umoran. U tom trenutku, Mateschitz je bio prodavac Blendax paste za zube, kojom su tada trgovali braća Yoovidhyas. Nakon što je probao Krating Daeng, piće koje su osmislili Yoovidhyas, Mateschitz je shvatio da mu pomaže da se oporavi od jet-laga i postao zainteresovan. Dogovorio je partnerstvo sa Chaleom Yoovidhyaom, sinom siromašnog kineskog imigranta, kako bi počeli globalnu distribuciju pića. Mateschitz i Yoovidhyao su uložili po 500.000 dolara i bili vlasnici po 49% kompanije, dok je Chaleov sin Chalerm postao vlasnik preostala 2%. Krating Daeng. Piće Krating Daeng blo je mešavina guarane, taurina, kofeina, saharoze i ginsenga. Mateschitz ga je obogatio gaziranom vodom, a pakovanje prilagodio policama u evropskim prodavnicama. Rožen je Red Bull GmbH, piće je lansirano na tržište 1987., ubrzo postalo vrlo popularno u Austriji, a primer vrhunskog marketinga je tek počeo. Vozač Formule 1 Gerhard Berger postao je prvi promoter ovog energetskog pića. Kako je biznis počeo da cveta raslo je prisustvo marke Red Bull u auto-sportu, a pre svega u Formuli 1. Nakon što Mercedes nije uspeo da kupi švajcarski Sauber F1 tim, uskočio je Red Bull, koji je u tom trenutku bio sponzor vozača Karla Wendlingera. Formula 1 je postala savršen teren za promociju Red Bulla koji je kroz ostale adrinalinske sportove gradio imidž oštre mladeži. Iako je želeo da Sauber angažuje Brazilca Enrikea Bernoldija koji bi Red Bullu bio odličan promoter u Južnoj Americi, Peter Sauber se odlučuje za vrlo mladog i neafirmisanog vozača – Kimija Raikkonena. Zbog toga se Mateschitz i Sauber razilaze, a Austrijanac počinje da traži sopstveni tim, prvo Arrows, ali na kraju kupuje osrednji Jaguar F1 2004. da bi već 2005. godine kupio i F1 tim Minardi.
Mateschitz je stvari od početka postavljao ozbiljno, a ekspertima, pre svega Christianu Horneru i Adrianu Neweyu, davao punu slobodu u odlučivanju, ali pod nadzorom svog direktnog prestavnika, Dr Helmuta Marka.

SI202210220642 // Usage for editorial use only //

Sve ostalo je istorija ispisana pobedam takmičara i timova pod patronatom marke energetskog pića, koje se prodaje u 160 zemalja sveta, praveći promet od pet milijardi dolara godišnje. U oktobru 2021. godine, Mateschitzovo bogatstvo je procenjeno na 25.4 milijarde dolara. Stvorio je medijsku imperiju, legendarni Hangar 7 prepun restauriranih aviona (i sam je bio pilot), kupio je Osterreichring i pretvorio u Red Bull Ring, na kojoj je za vreme Covid-19 pandemije, lično je isfinansirao održavanje trka Formule 1, sporta koji je obožavao.
„Novac nikada nije bio moja pokretačka snaga, uvek dolazi na zadnje mesto stvari koje me motivišu“, rekao je Mateschitz u jednom do retkih intervjua, dodao da ga mu je glavna motivacija bila sloboda i nezavisnost da uživa u svojim projektima. „Uživanje u onome što radite je osnova svega“, rekao je tom prilikom.
Iako je bio najpoznatiji po globalnom angažmanu u sportovima, njegovi značajni projekti bili su mnogo manje eksponirani. Mateschitz je sa Heinzom Kinigadnerom 2004. osnovao neprofitnu fondaciju Wing for Life. Obojica su znali da se povreda kičme može svakome dogoditi, a pogotovo Kinigadner, koji je bio šampiona sveta u motokrosu ’84. i ’85. godine. Njegov brat i sin Hannes su nakon saobraćajnog udesa ostali paralizovani, što ga je nagnalo da se posveti istraživanjima u lečenju povreda kičmene moždine. Umesto da daje novac raznim organizacijama, Mateschitz se potrudio da usluge Wings for Life budu besplatne.
„Pre bilo kakvog sponzorstva, Dietrich i ja smo postali dobri prijatelji dok mi je pomagao da u Južnoj Americi organizujem neke događaje. On je Austrijanac i obožava motocikle, kada je 1989. KTM bankrotirao, bio je spreman da ga kupi i spase. To je bio njegov san“, rekao je Kinigadner 2014.
Za mnoge Dietrich Mateschitz je osoba koja je bila vlasnik Red Bulla, i svega što je je pod ovu marku spadalo. Ali, njegove pasije i humanost išli su mnogo dalje. Dietrich Mateschitz je bio veliki dobročinitelj sporta, i kada se znalo i kada nije, ali je sebe i svoj lik uvek držao daleko od očiju javnosti. Nikada se nije zvanično ženio, ali je imao sina Marka Gerhardtera.

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Honda CR-V – traži vreme da se dokaže

Honda CR-V pete generacije sa velikim zakašnjenjem stigla je do Evrope i do nas, ...

Ženevski salon automobila – da ali ne u Ženevi

Ženevski salon automobila će biti – ali neće biti tamo gde je bio decenijama ...

I to smo dočekali – GMC Hummer na struju

Mnogi su se smejali prvim informacijama da stiže GMC Hummer na struju, a sada ...

Dočekasmo i T-Roc

Posle bezbrojnih “šuškanja”, tizera, špijunskih slika, najava, poricanja, ugledasmo i T-Roc. VW je savršeno ...

Iznenađujući podaci sa tržišta polovnih automobila u 2023.

Iznenađujući podaci sa tržišta polovnih automobila u 2023. godini: od popularnih boja vozila do ...

Audi smislio kako da nanosi dve boje u jednom procesu farbanja

Audi je pronašao način da iskoristi robote kako bi unapredio proces nanošenja boje na ...