fbpx

Čvrste baterije još 10 godina od proizvodnje

Elektromobilnost sa nestrpljenjem očekuje efikasnije baterije od trenutno aktuelnih, ali su još uvek poprilično daleko

Današnji Električni automobil, komercijalna i teretna vozila svoju najveću manu imaju u činjenici da je električna energija za njihovo pokretanje smeštena u neefikasnim i teškim litijum-jonskim baterijama, koje se presporo pune i ne obezbeđuju dovoljnu autonomiju. Iako današnji električni automobili imaju fabrički deklarisane autonomije koje su dohvatile i prebacile 500 kilometara, u stvarnosti, vlasnik električnog vozila ne može računati sa potpunim maksimalnim kapacitetom baterije na duže staze, obzirom da potpuno pražnjenje i potpuno punjenje baterije skraćuje njen vek. Praktično, ako želi optimalan životni vek baterije, vozač može koristiti samo 50% njenog netto kapaciteta. A da ne zaboravimo, baterija (često) predstavlja polovinu vrednosti celog (novog) automobila, što znači da je njena zamena ukoliko dođe do kvara ili gubitka kapaciteta predstavlja pozamašan finansijski zalogaj za vlasnika vozila.
Sa nestrpljenjem se očekuju već duže vreme najavljivane čvrste (Solid state) baterije, koje bi trebale doneti manju masu, brže punjenje i veću specifičnu snagu, odnosno kapacitet spram sopstvene mase.
Hemičar i tehnolog M. Stanley Whittingham, sa još dvojicom kolega dobitnik je Nobelove nagrade 2019. a među njegovim otkrićima nalazi se i litijum-jonska baterija. Još pre tri godine Whittingham je rekao da će baterije napredovati, ali da je drugo, bolje rešenje od litijun-jonskih još uvek daleko od serijske proizvodnje. Ispostavlja se da je nobelovac znao šta govori, što svakako nije iznenađenje.
Potvrda Whittinghamove konstatacije da su čvrste baterije još barem 10 godina od serijske proizvodnje stiže od izraelske kompanije StoreDot koja radi na razvoju baterija se ekstremno brzim punjenjem.
Dr Doron Myersdorf, CEO StoreDot-a kaže: „Najvažnije je da vodeće kompanije koje rade na razvoju baterija kao što je StoreDot autoindustriji daju realističnu sliku i rokove u kojima se mogu nadati baterijama sa ekstremno brzim punjenjem. Trenutno, uprkos neozbiljnim tvrdnjama nekih od naših konkurenata, sve čvrste baterije su barem 10 godina udaljene od masovne serijske proizvodnje. Čak i tada, solod state baterije i dalje nisu čarobni štapić za sve proizvođače koji rade na tehnologikama i konstrukcijama brzog punjenja električnih automobila“.

Foto: StoreDot.com

Iako autoindistrija u čvrste baterije gleda kao rešenje, StoreDot poručuje da je još uvek mnogo rada pred tehnolozima i hemičarima, dok ne budu spremne za tržište.
Izraelska kompanija smatra da bi globalna autoindustrija rešenje za brže punjenje i veću autonomiju trebala da potraži u alternativnom rešenju kakvo mogu da pruže polutvrde baterije. U StoreDotu veruju da su polučvrste baterije praktičan korak unapred, i planiraju da serijsku tehnologiju prozvođačima automobila pobude do 2028. godine.

Foto: StoreDot.com

Myersdorf tvrdi da će to biti napredne, bezbedne baterijske ćelije visokih performansi, koje će dostići sposobnost da se za tri minute dovoljno dopune za 160 kilometara vožnje. Pored toga, ove polutvrde baterije kao dodatni benefit donose jednostavniji i manje složen proces proizvodnje od potpuno čvrstih baterija. Čvrste baterije koriste čvrste elektrolite za razliku od elektrolita u današnjim litijum-jonskim ili litijum-polimernim baterijama, a koji su tečni, u formi polimera gela.
Pomalo iznenađuje konstatacija da su čvrste baterije još uvek podaleko od serijske proizvodnje obzirom na vrlo glasne najave koje su stizale iz autoindustrije, a pogotovo od samog StoreDota, kojem su poverenje ukazale kompanije kao što su Volvo Cars, Polestar, VinFast i Daimler Trucks, da za njih razvije efikasnije i brže puneće baterije.
Još u martu 2022. godine StoreDot je najavio svoju „100inX“ (100 milja za X minuta) dinamiku i strategiju, koja je najavila tri generacije tehnologije baterija:
– XCF baterije bazirane na silikonu 160 kilometara sa pet minuta punjenja (100in5)
– Polu tvrde baterije sa 160 kilometara sa tri minuta punjenja (100in3)
– Tvrde baterije sa 160 kilometara sa dva minuta punjenja (100in2)
U trenutku ovakvih najava StoreDot je tvrdio da će 100in5 imati spremne za 2024. godinu, 100in3 za 2028. godinu, a 100in2 za 2032. godinu. Da li će ispuniti obećanja i postići najavljenu dinamiku novih tehnologija ostaje tek da vidimo.

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

SsangYong u velikim problemima i dugovima

Južnokorejski specijalista za SUV i crossover vozila SsangYong je nesolventan i našao se u ...

Insignia Country Tourer spremna za porudžbine

Nova Opel Insignia Country Tourer imaće premijeru na ovogodišnjem Salonu automobila u Frankfurtu (IAA, ...

Prva vožnja: Renault Megane Conquest otvara novo poglavlje

Opšte je poznato da Renault s vremena na vreme voli da prednjači u stvaranju ...

Prema istraživanjima Kia najbolja, Tesla najgori

Kupovina novog automobila je dugoročna investicija, od koje vlasnik očekuje da će obezbediti siguran ...

Da li je sada Mercedes na redu za diesegate?

Nakon povlačenja modela Vito, postoje indicije da svojevrstan dieselgate tek počinje da se sustiže ...

Formula 1 – Horner oslobođen optužbi

Formula 1 – Horner oslobođen optužbi za nedolično ponašanje nakon prijave zaposlene i istrage ...