fbpx

Aktivna aerodinamika na bolidu Formule 1 na pomolu?

Formula 1 – pored novih pogonskih grupa od 2026. bi na F1 bolide mogla doći i aktivna aerodinamika koja je na pomolu

Foto: Alpine media Center

Formula 1 – pored novih pogonskih grupa od sezone 2026. bi na bolide Formule 1 mogla doći i aktivna aerodinamika. Trenutno, ali i odavno, zabranjeni su bilo kakvi pomični uređaji kojima bi se mogla menjati aerodinamička konfiguracija bolida Formule 1. Naravno, osim DRS-a, koji je aktuelan poslednjih nekoliko godina. Međutim, moglo bi se dogoditi da se od početka sezone Formule 1 2026. ovo pravilo promeni u paketu sa pogonskim grupama nove generacije.
Šefovi timova Formule 1 uveliko razgovaraju i pregovaraju o uvođenju aktivne aerodinamike od sezone 2026. Početna ideja videla je aktivnu aerodinamiku kao mogućnost za smanjivanje otpora vazduha, čime bi bolidi postali ekonomičniji i trošili manje goriva. Početna ideja je bila da se na pravcima minimalizuje „downforce“ a pred i u krivinama maksimalizuje pokretnim elementima na karoseriji bolida. Sada se ramatranje ove ideje razvilo u razmatranje i drugih uloga koje bi doprinele spektakularnosti trka i nadmetanja u Formuli 1.
Iako su detaljne informacije teško dostupne, novi koncept bi zapravo bo efikasna zamena DRS-u, sistemu za umanjenje aerodinamičkog otpora, odnosno, pokretnom zadnjem krilu. Uloga celog paketa aktivne aerodinamike bio bi da pratećem bolidu obezbedi ili još manje otpora na pravcima, ili još više downforcea u krivinama. Dodatno, postoji i ideja koja bi vodila u pravcu toga da se vodećem oteža posao i ne dozvoli da ostvari veliku prednost.

Photo by Peter Fox/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool // SI202208270650 // Usage for editorial use only //

Odlazeći tehnički direktor Formule 1 Ross Brawn je otkrio da je osnovna ideja oduzimanje „downforcea“ vodećem, čime bi se smanjila mogućnost da lako ostvari veliku prednost, što je godinama čest slučaj.
„Jedna od krupnih stvari u vezi sezone 2026. je da li ćemo imati aktivnu aerodinamiku. Mislim da bi to moglo biti efikasno i deluje vrlo privlačno. Ta ideja tek treba da bude razrađena i definisana do kraja, a pogotovo kako bi se sprovodila pravila. Trenutno uz DRS imamo „poluaktivnu“ aerodinamiku. Ali, ako imamo aktivnu aerodinamiku, možete uticati i na vozilo koje vodi, a ne samo vozilo koje prati. Mogli bi imati sistem koji bi, kada vodeći bolid ostvari određenu prednost, smanjivao nivo „downforcea“ kojim raspolaže u krivinama ili povećavao na pravcima. Postoje „trikovi“ kojima se može poslužiti i to prilika. Ne kažem da će to bti, ali kažem da postoji prilika. Prema tome, bold za 2026. biće rezultat onoga što smo naučili od onoga što trenutno imamo i mislim da će se pojaviti određeni aktivni elementi“, kaže Brawn uskoro bivši tehnički mag Formule 1.

(Photo by Mark Thompson/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool // SI202202230324 // Usage for editorial use only //

Ideja o aktivnoj aerodinamici koja bi se mogla posmatrati kao obrnuti DRS (Drag Reduction System), mora biti pažljivo razmotrena pre primene, a Brawn kaže da tim eksperata u FIA kod rukovodstvom iskusnog Jasona Sommervillea detaljno razmatra sve opcije i konsekvence.
„Procenili smo da je bolje da ovu odluku prepustimo FIA, obzirom da ima pristup svim aerodinamičkim podacima svih tmova, i neće biti „poverljivih uglova“. Sommerville i njegov tim moraju imati sve prave podatke na raspolaganju, a u FIA to mogu. Pored toga, Sommerville i njegov tim vrlo su posvećeni i pitanju konkurentnosti. Ponekad dobijem poruku kao za vreme trke u Brazilu, kad mi je Jason napisao…“Odlična trka, drago mi je što vidim da se ovi bolidi odlično trkaju“, dodaje Brawn koji kaže da je pravo vreme da se povuče i Formulu 1 gleda na TV-u, ali i ide na omiljeno mu pecanje. Mada, može biti siguran da neće baš kompletna publika biti oduševljena ovakvim načinom stvaranja veštačkog trkanja i veštačke konkurentnosti slabijih timova.

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Mini se priprema za start u petoj generaciji

Mini se priprema za dolazak pete generacije koja će do kupaca stići sledeće, 2023. ...

Sezona transfera u Formuli 1 je u punom jeku

Polako stižu odgovori gde će ko voziti u Formuli 1 2020., a i nakon ...

Gde je zapeo novi Tesla Roadster

Novi Tesla Roadster trebao se odavno pojaviti, ali još ga nema ni na pomolu ...

Muke po Mercedes se nastavljaju

Mercedesove, tačnije Daimlerove muke sa izduvnim gasovima se nastavljaju, ili, najtačnije, tek su počele, ...

Euro 7 norma gasi Škodu Fabiju?

Euro 7 norma gasi Škodu Fabiju kaže šef marke Škoda, a slična sudbina bi ...

Test BMW iX xDrive50

BMW iX xDrive50 tek drugi je model iz Minhena nastao na namenskoj električnoj platformi ...