fbpx

Fiat, Toyota i Kinezi spasavaju mališane

Fiat, Toyota i Kinezi spasavaju mališane, odnosno modele iz najmanjeg A segmenta od kojeg mnogi beže

Foto: FCA

Fiat, Toyota i Kinezi spasavaju mališane, odnosno modele iz najmanjeg A segmenta od kojeg mnogi beže. Doduše, mališani će po svemu sudeći preživeti, ali modifikovani u odnosu na tradicionalne forme. Najmanji segment automobila, odnosno A segment koji čine modeli dužine ispod četiri metra, prepolovio se po prodaji u poslednjih pet godina. Sa 1.2 miliona prodatih vozila u A segmentu 2017. u 2022. godini prodato je samo 677,496. Napustili su ga marke kao što su Citroen, Peugeot, Ford, Skoda i Seat. Tokom 2022. nestali su modeli Citroen C1, Peugeot 108 i Smart ForFour, koji su se samo pridružili već podugačkoj listi ugašenih modela na kojoj su se već nalazili Skoda Citigo, Seat Mii, Ford Ka, Opel Adam, Opel Karl i Suzuki Celerio. Slična sudbina čeka i popularnog mališana Renault Twingo koji se iz proizvodnje povlači sledeće godine. Sa svoje strane, Volkswagen gasi svoj model Up sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem sledeće godine, dok će se Smart ForTwo ugasiti 2024.
Međutim, dok jedni proizvođači ne nalaze komercijalno opravdanje za nastavak proizvodnje malih automobila, drugi ne misle tako. Fiat je u svom pogonu Pomigliano d’Arco u Italiji obavestio sindikat da će se model Panda proizvoditi do 2026. godine. Drugi najprodavaniji mali automobil, Fiat 500, u proizvodnji ostaje do 2027. U neku ruku, ovakve odluke su opravdane i činjenicom da se upravo u Italiji odlično prodaju ova dva modela i čine velik deo tržišnog udela. Čak 85% svih Fiat Pandi prodato je upravo u Italiji.
U međuvremenu, Toyota je prošle godine tržištu ponudila Aygo X, kao malo povišenu zamenu za dosadašnji Aygo, a što je najvažnije, opremila ga malim i relativno jeftinim motorom sa unutrašnjim sagorevanjem. Toyota Aygo X se pokazao kao pravi hit, i prošle godine Toyotu u A segmentu plasirao na treće mesto po prodaji, iza Pande i Fiata 500, a ispred Hyundaija i10 i modela blizanca Kia Picanto. Ni Hyundai ne odustaje od gradskih mališana i upravo je osvežio i10, i dodao mu mnogo novih tehnologija, rezervisanih za veće modele. Predviđa se da će Hyundai i10 opstati barem do 2026. godine. I Kia Picanto će sledeće godine biti zamenjen novim modelom i to sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem.
A zbog čega se gase modeli A segmenta? Pre svega zbog činjenice da više ne mogu biti relativno jeftina i relativno pristupačna opcija automobila. Uzrok tome su ponajviše striktne Euro norme za emisiju gasova, koje su cene pogonskih agregata, odnosno njihovih katalitičkih sistema za pročišćavanje izduvnih gasova podigli u nebo. Denis Le Vot, šef marke Dacia u Renault Grupi, kaže da će opremanje modela A segmenta motorima Euro 7 norme biti besmisleno iz komercijalnog ugla.

Iz tog razloga, Dacia se kao marka odlučila za električnog predstavnika u budžetnom segmentu. Model Dacia Spring, koji se uvozi iz Kine, sasvim solidno se prodaje. Međutim, n prelazak na elektro pogon u malim modelima ne rešava problem visoke cene A segmenta, pa se proizvođači na razne načine i kroz razne štednje bore da sebi ostvare profit a kupcima ostanu koliko toliko pristupačni. Električni model A segment su prošle godine u Evropi činili 27% prodatih malih automobila.
Kineski proizvođači vide tržište u Evropi sa svojim modelima. Na primer, model Leapmotor T03 je opremljen baterijom od 41 kWh, ali u tehnologiji litijuma i fosfata gvožđa, koja je znatno jeftinija od litijum-jonskih baterija. U Evropu tokom juna stiže i DYO, dvosed sa 265 kilometara autonomije. Italijanski DR Automobiles lansirao je svoj najmanji model do sada, potpuno električni dužine 3,2 metara sa maksimalnom brzinom od 120 km/h i autonomijom od 210 kilometara, koji košta 25.900 evra, što je daleko od pristupačnog. U osnovi, DR Automobiles prodaje preimenovane modele kineske marke Chery.
Po svemu sudeći, u narednih par godina će se A segment vratiti, ali drugačiji od dosadašnjeg, i svakako sa elektro pogonom.

Citroen već nudi Ami, električni četvorotočkaš, koji košta dosta spod 10.000 evra, a Opel ima isti model pod imenom Rocks-e, a uskoro će kupcima biti ponuđen i pod markom Fiat. Smart, u kooperaciji kineskog Geelyja i Mercedes-Benza bi se trebao vratiti 2024. sa elektro pogonom i sa četiri sedišta, a Suzuki stiže sa električnom verzijom model Jimny 2026.
Međutim, ipak i govorimo poprilično skupim električnim modelima, koji neće postati pristupačniji sve dok elektro pogonska tehnologija, a pre svega baterije ne postanu radikalno jeftinije, a to se neće brzo dogoditi. Zbog toga, veliko je pitanje da či će A segment malih automobila ikada dostići nivo nekadašnje slave i popularnosti.

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Sam menja, ali koji menjač imam?

Nekada je bilo jednostavno, manuelni menjač sa četiri ili automatik sa tri stepena prenosa. ...

Bentley Continental GT Convertible – Bacalar za 12 srećnika

Bentley Continental GT Convertible – Bacalar je dizajnirao najstariji proizvođač kočija na svetu, a ...

Miles Nürnberger iz Aston Martina došao na čelo dizajna Dacije

Dacia je dovela veliko personalno i stručno pojačanje koje će sigurno promeniti izgled narednih ...

Crveni prvi red u Sochiu

Čak i oni sa dobrom memorijom bi jako morali da se napregnu kako bi ...

Škoda Superb četvrte generacije je spremna za premijeru

Škoda Superb četvrte generacije je spremna za premijeru u novembru 2023. godine – 90 ...

Aston Martin mnogo obećavao a nije ispunjavao

Nakon godinu dana na CEO poziciji u Aston Martinu, Tobias Moers otkrio u kojim ...