fbpx

Test Toyota bZ4X AWD nam je je doneo jednu iznenađujuću, prvu ikada potpuno električnu Toyotu

Test Toyota bZ4X AWD nam je je doneo jednu iznenađujuću, prvu ikada električnu Toyotu, iako, da bi bili potpuno tačni, Toyota je još sredinom 90-ih serijski proizvodila električni RAV4 i to u dve generacije, koji je prodat u par hiljada primeraka najvećim selom u SAD. U tom kontekstu, bZ4X mogli bi nazvati prvi Toyota EV u “novom veku” i u potpuno drugačijem okruženju i globalnom ambijentu po električne automobile.  Da li smo već prvom rečenicom sami sebi zakomplikovali argumentaciju u ovom testu? Možda, ali test zato i služi. Prvo, sistemsko iznenađenje je da, iako pionir i inovator po pitanju elektrifikacije i hibridizacije pogona automobila, Toyota sve do prošle godine zapravo nije među porvima imala (pravi velikoserijski) električni automobil, i to u jeku globalne pomame za prelazak na elektro pogon. Ruku na srce, Toyota i nije imala previše razloga da se žuri u EV. Kompletna modelna ponuda Toyote ima toliko nisku emisiju CO2 da preuranjenim plasiranjem BEV modela nije morala da beži od penala za flotnu emisiju. Sa druge strane, dobro je poznat stav bišeg CEO-a, a sada Predsednika Toyote Akia Toyode, koji nije preterani zagovornik električnih automobila i koji (potpuno opravdano) tvrdi da se previše forsira i žuri sa elektrifikacijom, za koju saobraćaj jednostavno nije spreman, a iziskuje enormne troškove. Ali, prva potpuno električna Toyota bZ4X ipak je predstavljena 2022. a do nas tek sada stigla na test iz raznoraznih razloga.
Toyota bZ4X nije razvijena samostalno nego u saradnji sa Subaruom, mada je Toyota uradila najveći deo posla, pa je kupcima širom sveta, pored Toyte bZ4X na raspolaganju i nešto skuplja Subaru Solterra, koja se nudi isključivo sa dva motora i pogonom na svim točkovima, dok bZ4X ima verzije sa prednjim i AWD pogonom. Pored toga, bZ4X tek je prvi od sedam elektičnih modela koje će Toyota do 2025. godine ponuditi kupcima u Evropi.
Dužinom karoserije od 4.69 metara (90 mm više od modela Rav4) Toyota bZ4X smešta se u još uvek relativno komapktni SUV segment, ali za standarde SUV segmenta ima nešto manju visinu od 1.65 metara. U odnosu na dužinu karoserije, međuosovinski razmak ne velik, 2.850 mm, a ceo paket ovom modelu donosi odlične proporcije.
Uz rizik da izazovemo bujicu raznoraznih komentara, dodajemo (potpuno subjektivno) da Toyota bZ4X izgleda odlično potpuno drugačijim stilom od dizajna koji Toyota ima u svojoj modelnoj ponudi. Radi lakšeg pozicioniranja, dodajemo da Toyota bZ4X kao konkurente ima Audi e-Tron Quattro, VW ID.4, Ford Mustang Mach-E i Škodu Enyaq i Hyundai Ioniq 5 da pomenemo samo neke.
Kako spolja, tako je i u enterijeru Toyota bZ4X (prijatno iznenađujuće) jedna drugačija Toyota od one na koju smo navikli pre svega dizajnom. Opšti trend minimalizma koji je oglio automobilske kabine, u Toyoti bZ4X je uspeo. Odlično organizovana, bez tvrde plastike i vrlo funkcionala kabina prijatno je iznenađenje naspram ponekad previše komplikovanih i funkcionalno ne preterano uspešnih japanskih rešenja.
Ponuda prostora je odlična, a pogotovo u zadnjem delu, uz potpuno ravan pod koji olakšava komunikaciju na zadnjoj klupi. Između vozača i suvozača je prilično širok lebdeći centralni greben ispod kojega se našlo mesta za sitnice koje nisu neophodne baš u svakom trenutku.
Svakako upadljivo je i rešenje komande „menjača“, odnosno rotacioni selektor pogona, koji deluje nekonvencionalno, ali je u eksploataciji potpuno funkcionalan. I ono što nam se posebno dopada – materijali. Po toj osnovi Toyota bZ4X deluje kvalitetnije od nedavno testirane Corolle Cross, iako svakako bZ4X spada u skuplji cenovni razred.
Prednja sedišta su odlična, a u testiranom Toyota bZ4X Executive Tech AWD modelu, vozačevo je elektropomično i izrazito dugih hodova podešavanja, koji donose udoban položaj i vrlo visokim osobama preko 200 cm visine, što je u modelima Toyota prava retkost.
Ako su prednja sedišta dobra, zadnja klupa je još bolja, kako ponudom prostora za glavu, tako pogotovo za noge, pa se čak i pozadi udobno mogu smetiti izrazito visoke osobe i satima udobno putovati.
Zapreminom prtljažnika od 452 litre Toyota bZ4X zadovoljava, ali ipak nije među najboljima u klasi. U svakom slučaju, preklapanje naslona zadnje klupe bez potrebe za pomeranjem prednjih sedišta lako donosi dodatni prtljažni prostor ako i kada zatreba.
Konstatovali smo da Toyota bZ4X ima potpuno jedinstven enterijer u odnosu na ostale Toyote. Vozača očekuje upravljač koji je na izrazito dugom stubu, što je odlično kada je u pitanju podešavanje visine i dubine. Prilično udaljena iza upravljača je digitalna instrument tabla da vrlo jednostavnom i čitljivom grafikom.
Međutim, u stilu koji već dugi niz godina gaji Peugeot svojim i-Cockpitom, evidentno je da je ideja bila da se instrument tabla gleda preko obruča upravljača a ne kroz njega. U slučaju Toyote bZ4X, velika je mogućnost da će, ponajviše u zavisnosti od visine vozača, upravljač zaklanjati donji deo instrument table. U osnovi, ovo i nije preteran problem, obzirom da su brzina vožnje i preostala kilometraža upadljivi, a sve ostale informacije u elektro automobilima gotovo da su suvišne. Svakako, mnogo više vrednujemo odličan položaj sedenja iza upravljača i preglednost iz vozila.
Sa infotejmentom je druga priča. Dijagonala Toyota Touch MM21 ekrana osetljivog na dodir je 12.3“. Visoke je rezolucije, a sistem je baziran na brzoj platformi koja se bežično ažurira. Generalno, korišćenje je vrlo jednostavno i logično, a grafika navigacionog sistema jasna i pregledna. Uz Toyota bZ4X Executive Tech AWD paket stiže i audio sistem odličnog zvuka, iako bez vidljive oznake imena proizvođača.
Toyota bZ4X postavljena je na novu eTNGA platformu. Prednja osovina za oslanjanje koristi opružne noge dok su pozadi dvostruka trouglasta ramena. Sa prednjim pogonom Toyota bZ4X ima jedan elektromotor od 204 KS, dok u testiranoj AWD verziji svaka osovina ima sopstveni elektromotor od 109 KS pa ukupna raspoloživa snaga raste na 218 KS. Iako je Toyta nekako uspela da masu vozila zadži na 2.000 kg, a primećujemo da su i zadnji kočioni diskovi ventilirani. Bez obzira na verziju pogona, baterija je netto kapaciteta od 71.4 kWh.
Obzirom na masu, u vožnji je Toyota bZ4X više nego prijatna, dobro ukomponovanih voznih osobina. Upravljenje je odmereno direktno, naginjanja u krivinama nema, a kada se pretera sa brzinom, pokazaće vrlo blago podupravljanje. Da, snažnija verzija odlično ubrzava, 7.7 sekundi do 100 km/h. Uz pogon na svim točkovima trakcije ima u izobilju i svu raspoloživu snagu preneće na podlogu, što obzirom na torque vectoring sistem posebno prija u krivinama, kada svaki točak dobija optimalnu količinu obrtnog momenta. Samo, uživanje u ubrzanjima ima svoju cenu kroz potrošnju struje. Realno, čak i eko mod vožnje ima sasvim dovoljno dinamično ubrzanje i u gradu i van grada, a nagrada je mnogo veća autonomija.
Nagrada vozaču i putnicima svakako je i izrazito nizak nivo buke u kabini i ogibljenje koje efikasno upija neravnine. Toyota bZ4X ima sitem za vožnju „jednom nogom“ mada sila usporenja nije snažna kao kod nekih drugih modela, pa je uglavnom nephodno krostiti i klasičnu kočnicu. Toyota bZ4X ima kompletan paket vozačkih asistencija, koje vrlo prijatno i nenametljivo rade i upozoravaju na potencijalnu opasnost. Pomoć pri parkiranju svakako su kamere kojih u Tech paketu ima četiri, mada bi kvalitetnije kamere više rezolucije slike i svetlosne jačine svoj posao još bolje radile.
Po pitanju potrošnje struje Toyota bZ4X će trošiti tačno onoliko koliko se pritiska papučica gasa. To znači da potrošnja struje može da varira od 14.5 pa sve do 20 kW/100 km. U praksi, uz malo pažljiviju vožnju, može se računati sa autonomijom od oko 450 kilometara, i punjenjem baterije za oko 30 min na brzom DC punjaču do 150 kW. I na kućnoj 220 V utičnici sasvim efikasno se može dopuniti baterija, a ono što svakako vredi pohvale je da se potrošnja i preostala kilometraža koju pokazuje putni računar uklapaju sa stvarno pređenom kilometražom i nema spektakularnih padova preostale kilometraže. Prosečna potrošnja na kraju našeg testa bila je 16.9 kWh/100 km.
Nakon sedam dana testa Toyote bZ4X ostaje konstatcija da nam je ovaj SUV i te kako prijao po svim osnovama. Bio prvi ikada ili ne, Toyota je odlično uradila svoj posao i logično je očekivati da će sa narednim modelima biti još bolja, mada ni ovako ne vidimo šta bi se osim par sitnica moglo ili trebalo poraviti, osmi možda imena. bZ4X ima svoje objašnjenje i simboliku, ali nam se ponajmanje dopada od celog automobila. E sada, koliko košta ovo dopadanje? Toyota bZ4X Executive Tech AWD košta 65.900, a sa važećom akcijom u trenutku pisanja testa, odlično opremljen košta 62.800 evra, na koje kupac ima pravo na državnu subvenciju u iznosu od 5.000 evra, što bi značilo da se Toyota bZ4X Executive Tech AWD može kupiti za 57.800 evra.

Model Toyota bZ4X Executive Tech AWD
Dužina/ širina/ visina (mm) 4.690/ 1.860/ 1.650
Međuosovinski razmak (mm) 2850
Masa vozila praznog (kg.) 2005
Maksimalna dozvoljena masa vozila (kg.) 2575
Dozvoljena masa prikolice sa kočniciom kg 750
Zapremina prtljažnog prostora (l) 452
Pogon Elektromotori
Snaga KS 2×109
Baterija netto kapacitet 71.4
Ukupna snaga (KS)

218

Ubrzanje 0-100 km/h 7,7
Maksimalna brzina km/h 160
Prosečna potrošnja na testu kW/100 km 16,8
Cena testiranog modela 65.900 evra
  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Audi izdao opoziv za 1.27 miliona automobila

Audi je izdao opoziv za 1.27 miliona automobila širom sveta, koji važi za A4, ...

Daimler i Nokia se konačno nagodili oko patenata

Daimler i Nokia su konačno završili višegodišnji spor oko patentnih prava koje će Daimler ...

Električni automobil (ni)je izazvao požar

Električni automobil (ni)je izazvao požar na brodu Fremantle Highway, a deo ukrcanih automobila je ...

U kvalifikacijama Formule 1 u Istambulu potpuni haos

Kako su počeli slobodni treninzi Formule 1 u Istambulu tako su prošle i kvalifikacije ...

Ricciardu i Red Bullu pol pozicija u Meksiku

Da je cela sezona bila kao današnje kvalifikacije, mogli smo imati čak i uzbudljivu ...

Subaru predstavio sedmu generaciju modela Legacy

Subaru je na Sajmu automobila u Čikagu predstavio novu, sedmu generaciju svog flagship sedana, ...