fbpx

Test Cupra Formentor VZ je ono kada se Golf R upakuje u atraktivnije ruho i dobije model za poželeti

Test Cupra Formentor VZ je ono kada se Golf R upakuje u atraktivnije ruho i dobije model za poželeti. Da li je ispravno recenziju modela Cupra Formentor VZ započeti konstatacijom da je poželjan? Sa profesionalnog aspekta verovatno nije, ali ponekad sebi možemo dozvoliti slobodu da tako nešto uradimo.
Cuprom Formentor smo se već bavili kao i kompletnom strateškom postavkom Volkswagen Grupe da oznaku Cupra, koja je bila sinonim za najsnažnije modele Seata, pretvori u zasebnu marku. Mnogi, rekli bi smo čak većina, su sumnjičavo odmahivala glavom na potencijalni uspeh ovakvog poteza. Međutim, ispostavilo se da su stratezi VW grupe dalekovidiji od pomenute većine, a i da zapravo znaju stvari koje većina ne zna. Verovali ili ne, marka Cupra sasvim uspešno živi svoj život, od VW grupe preuzima ponajbolje, a do kupaca su počeli da stižu atraktivni modeli kao što su Cupra Leon i Cupra Formentor. Uz to, ako ovako nastavi, španska marka je na više nego dobrom putu da uz ideje i stil koji se rađa u Martorellu, postane trajno uspešna marka, a ne samo trenutni bljesak popularnosti.
Da ponovimo za one koji ne prate redovno autoindustriju, Cupra Formentor je prvi samostalni model marke Cupra. Cupra Formentor nastao je u Martorellu, koji se do sada nije i nikada neće pojaviti ni pod jednom drugom markom ili oznakom. Ali što je mnogo važnije, u Martorellu su pogodili pravo u centar. Cupra Formentor smeštena je super traženi crossover segment, ali nije bespotrebno podignuta u nebo da bi povećanim klirensom opravdavala SUV pripadnost. Ne, Cupra Formentor više je nego uspešno razrađena kombinacija hatchbacka, crossovera i SUV-a, koja nije otišla u bezličnost, nego u atrakciju. I zato je jedan od najtraženijih modela u svom segmentu, iz činjenicu da čak nema ni direktnog konkurenta. Zapravo tek pristižu, ali kao varijacije na temu.
Uopšte ne čudi činjenica da strane kolege koji su Cupru Formentor imale na testu mnogo pre nas tvrde da je ovo uspešniji dizajn Urusa, odnosno 10 puta jeftinijeg Lamborghinija. Naravno, ni oni ni mi ne mislimo na performanse ili snagu nego na dizajn karoserije i imidž koji je Formentoru podaren. U osnovi, ovo je kupe-SUV-crossover, koji gotovo da i nema direktnog konkurenta.
Dužinom od 4.446 mm Cupra Formentor nije preterano glomazno vozilo. Šta više, vizuelno, kada nema drugog repera u blizini, deluje čak i manje. Međutim ponuda prostora u Formentoru je demonstracija kako treba uraditi funkcionalnu arhitekturu. Da, nekima se neće dopasti previše “geometrijski” stil, sa malo ukrasa i atraktivnih detalja, ali po ovoj osnovi dizajneri i Seata i Cupre drže se svog stila, i mi to cenimo.
Ali, kada se na Cupra Formentor doda i oznaka VZ, stvari se jako menjaju, mada vizuelno ne i toliko koliko bi želeli i očekivali. Marka Cupra je očigledno odlučila da Formentor VZ bude skrivena vatra.
Na karoseriji nema mnogo toga što otkriva o čemu je reč, osim napalataka od 19” specifičnog dizajna kroz koje “proviruje” bezobrazno dimenzionisani (opcioni) Brembo kočioni sistem sa ventiliranim dvodelnim diskovima napred i pozadi. Uz četvorostruki izduvni sistem na zadnjem odbojniku, sve najave da je Cupra Formentor VZ ozbiljna zverka se završavaju. Ovo je taktika koja će oduševiti one koji ne vole da se na prvi pogled eksponiraju i razočarati one druge. Mi spadamo u ove prve – ne mora u izlogu biti sve što je u radnji.
Isto važi i za enterijer. Svedena minimalistička arhitektura zapravo sakriva da je testirana Cupra Formentor VZ više nego bogato opremljena. Sve je “tu negde”, ali ne bode oči, osim definitivno sjajnih elektropomičnih sportskih prednjih sedišta u kojima se ceo dan može sa uživanjem sedeti.
Odlična je ergonomija, dugi hodovi za svaku visinu, a prti tom iako sportska i pristojno duboko profilisana, nisu tvrda i neudobna. Integrisani naslon za glavu u naslon sedišta samo je šlag na torti.
Iako je Cupra Formentor VZ sportski crossover, zapravo je potpuno funkcionalan i upotrebljiv, ne preterano velik porodični hatchback. Zadnja klupa donosi sasvim pristojnu ponudu prostora, a prtljažnik zapremine 420 litara sasvim je dovoljan.
Digitalna instrument tabla i višenamenski ekran dijagonale od 12” imaju mnogo toga za ponuditi, ali i mi i mnogi drugi bili bi srećniji da su osnovne funkcije ipak fizički prekidači, a ne traženje po menijima na ekranu. U praksi, sve je brzo i jednostavno, uz bežična povezivanja sa sistemima.
Grafika je intuitivna i pregledna, ali dalje treba navići da se temperatura u kabini podešava na dodir slajdera, a da modove vožnje treba tražiti na ekranu infotejmenta. Štednja u autoindustriji izrodila je neka dobra rešenja, ali i neka manje dobra, kao što je eliminacija svih prekidača, osim onih na upravljaču, dostupnih samo vozaču.
Konkretno i pogotovo u modelu kakav je Cupra Formentor VZ, moćnom crossoveru koji ispod svoje karoserije ima vrlo potentan pogon “pristajao” bi poneki klasičan prekidač. U osnovi, kompletna VW Grupa se naslušala ovakvih komentara što od specijalizovanih medija, što od kupaca i u sledećim modelima, vratiće poneko dugme za najčešće korišćene funkcije.
Sve skupa, Cupra Formentor VZ ima odlično organizovan enterijer, kvalitetno obrađen i sastavljen, ali VZ oznaka bi možda trebala da ima malo više svojstvenih i jedinstvenih detalja za uživanje oka i srca, a u skladu sa onim što ovaj model može.
Verovatno je vreme da pređemo na stvar, a diskusiju i ocene o stilovima, ukrasima i detaljima prepustimo svakom ponaosob. Cupra Formentor VZ je po pitanju mehanike pravi monstrum skriven u jagnjećoj koži. Motor, prenos, pogon i kompletan donji postroj preuzima od respektovanog “hothatch”-a pod imenom Volkswagen Golf R. Model Cupra Formentor VZ postavljen je na značajno modifikovanu MQB Evo platformu, koja za ovaj model ima spušteno oslanjanje za 25 mm. Uz prednje MacPherson oslanjanje sa opružnim nogama i spiralnim oprugama pozadi dolazi multilink.
Cupra Formentor VZ svoj pogon dobija od 2.0 TSI turbo benzinca sa direktnim ubrizgavanjem koji je sposoban da se zavrti do 6.600 o/min, a nešto ranije, na 5.450 o/min već počne da isporučuje svojih 310 KS. Iako zvuči da se radi o visokoturažnom agregatu za trkačku stazu, ipak nije. Svoj maksimalni obrtni moment od 400 Nm isporučuje već od 2.000 o/min i zadržava da sve do čak 5.450 o/min, odnosno zone maksimalne snage. Barem na papiru, uz veliku snagu, ovaj četvrocilindraš obećava i elastičnost. I tu još nije kraj. Iza 4Drive oznake (koja na vozilu nigde ne piše) su pogon na svim točkovima, diferencijal sa zatvaračem i sedmostepeni DSG menjač prilagođen da izdrži 310 KS.
Ako vam niko ništa ne kaže u Cupru Formentor VZ (mi ćemo da nazvati hot-crossover) ćete ući, sesti i na dugme startovati tih motor koji ničime ne najavljuje šta zna i ume. Minijaturnim prekdačem ćete aktivirati pogon i krenuti meko i lagano kao da se radi o vozilu sa 100 KS. Jednostavno, ništa neće najaviti šta Cupra Formentor VZ može. Udobno i u tišini možete se voziti i slušati muziku iz pristojnog audio sistema, ali za tako nešto dovoljan je i standardni, skoro pa upola jeftiniji Formentor sa 150 KS. Ruku na srce, ova osobina i nije tako loša vest. Cupra Formentor VZ nije pretvrda i neudobna, upravljanje je prijatno precizno, balans potpuno neutralan, a krivina koja iznenadi vozača neće prozrokovati baš ništa – niti podupravljanje, niti ljuljanje niti naginjanje. I zato nam se sviđa to što Cupra Formentor VZ nije klasičan, toliko pomodni, visoki SUV.
E sad, kada vozač poželi da iskoristi to što ima na raspolaganju, moraće da se pozabavi infotejmentom i na ekranu potraži modove vožnje, i negde u četvrtom kliku probudi zver odabirom Sport ili Cupra moda vožnje. A tada Cupra Formentor postaje Formentor VZ. Sve se iz osnove menja, od zvuka motora pa nadalje, do te mere da ćete ugasiti radio i uživati u zvuku motora koji dopire u kabinu, a dostojan je, možda malo preterujemo, ali jednog rasnog “osmaka”. Pogon na svim točkovi obezbeđuje maksimalan prenos snage na podlogu bez proklizavanja, pa i nije čudno što bez ikakvih “launch” modova Cupra Formentor VZ do 100 km/h ubrzava za manje od pet sekundi.
U Sport i Cupra modu vožnje Cupra Formentor VZ postaje zverka, odličnog balansa, i još bolje postavljene isporuke snage. Osnovni pogon jeste prednji, a zadnji će elektronski kontrolisani centralni diferencijal aktivirati po potrebi, ali to će učiniti tačno kada treba i bez da iznenadi vozača promeno karatera balansa. U svakom slučaju, snage i trakcije za izlazak iz krvine ima uvek. Cupra Formentor VZ je model za one koji vole dinamično da voze i uživaju u zvuku motora.
Kada jednom odaberu Cupra mod vožnje, svaku put će ga nakon startvanja motora aktivirati. Ruku na srce, Cupra Formentor VZ ima i off-road mod, koji, naiskrenije, nemamo predstavu zašta služi, ali pretpostavljamo za vožnju po klizavoj podlozi, kada se isporuka snage umekšava a stepeni prenosa menjaju na niskim obrtajima, a ne na 5.500 o/min kao u Cupra modu. Iako zapravo retko sugerišemo korišćenje manuelnih promena stepena prenosa papučicama na upravljaču, za ovaj model to od srca preporučujemo.
Na kraju, koliko ovakva ljubav košta? U odnosu na aktuelnu cenu Cupre Formentor sa 150 KS od 34.000 evra, Cupra Formentor VZ sa AWD pogonom i prepuna opreme i bezbednosnih sistema i asistencija košta dosta više – 52.163 evra. Poprilično rekli bi smo, ali nam to i dalje ne smeta da jako želimo ovaj automobil.

Model

Cupra Formentor VZ

Dužina/ širina/ visina (mm) 4.450/ 1.893/ 1.511
Međuosovinski razmak (mm)

2.680

Masa vozila praznog (kg.)

1.569

Maksimalna dozvoljena masa vozila (kg.)

2.140

Dozvoljena masa prikolice sa kočniciom kg

1.800

Zapremina prtljažnog prostora (l) 430
Motor

Turbo/benzinski

Gorivo

Benzin

Broj cilindara/ ventila 4/16
Radna zapremina (ccm) 1.984
Snaga pri o/ min. (KS) 310 od 5.450 do 6.600
Maksimalni obrtni moment pri o/ min. (Nm) 400 / od 2.000 do 5.450 o/min
Menjač 7 DCT
Ubrzanje 0-100 km/h

4,9

Maksimalna brzina km/h 250
Prosečna potrošnja na testu l/100 km

8,8

Zapremina rezervoara

55

Cena testiranog modela 52.163 evra
  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Otkriven je McLaren 750S sa 740 KS

Otkriven je McLaren 750S sa 740 KS, naslednik dosadašnjeg 720S, koji u osnovi i ...

Koliko su bogati šefovi timova u Formuli 1?

Koliko su bogati šefovi timova u Formuli 1? Nedavno smo saznali da je Wolff ...

BMW u Formuli E

BMW ulazi u Formulu E u sezoni 2018/2019. kao fabrički tim u saradnji sa ...

I zvanično je potvrđeno – Red Bull pravi svoje F1 motore

Honda i Red Bull su i zvanično postigli dogovor pa austrijska kompanija pored energetskih ...

Pagani Utopia predstavljen sa 864 KS

Pagani Utopia, naslednik Huayra predstavljen je sa originalnim stilom i starim dobrim V12 turbo ...

Porsche razvija a Lamborghini koristi

Porsche će razviti platforme za električne sportske i supersportske automobile, koje će se možda ...