fbpx

Test – Cupra Formentor 1.5 TSI

Test Cupre Formentor 1.5TSI mogao bi se nazvati i testom razbijanja predrasuda stečenih lošim iskustvima

Test modela Cupra Formentor mogao bi se nazvati i testom predrasuda, testom iskustava i testom iznenađenja. Zbog čega? Jednostavno, zbog ne previše impresivnih i uspešnih odvajanja marki od osnovne marke kojima smo svedočili poslednjih 15-ak godina. Da bi nekako pokupili što veći deo tržišta, stratezi odlučuju da od osnovne marke generišu posebnu marku, poprilici pod imenom nečega što je osnovnu marku već proslavilo ili obeležilo. Po tom, pod tu novoosnovanu marku se smesti model koji je ništa drugo do model koji se sa drugačijim bedžom nešto nižom opremom ili nešto manje snage, ali i po dosta nižoj ceni, već nalazi u osnovnoj ponudi. Naravno, možda malo banalizujemo, ali jedan od eklatantnih primera je ono što je Citroen uradio sa svojom markom DS, i nije daleko stigao – skupo i prosečno.
Delovalo nam je da će Seat (tačnije Volkswagen Grupa) isto uraditi kada je objavila da formira novu sportsku marku, pod dugogodišnjom oznakom najsnažnijih verzija i sportskih paketa opreme svojih modela – Cupra. Cupra je postala odvojena, nezavisna sportska marka Seata. Dobro, i…?
Znamo da dizajn centar u Martorellu ume kad se potrudi, ali koliko će dozvoliti “sede glave” iz Wolfsburga? Do nas je već stigla i Cupra Ateca, pa iako snažan i generalno odličan automobil, to je i dalje poznata Ateca, sa drugim amblemom, i svakako odličnim motorom i donjim postrojem. Uz sve vrline, još tada smo pomislili da se baš i ne mora praviti nova marka i rasipati novac na nove knjige standarda i posebne protokole prodaje.
I onda je na dmotion.rs test stigla Cupra Formentor, model nastao u Martorellu, koji se do sada nije i nikada neće pojaviti ni pod jednom drugom markom ili oznakom. Ali što je mnogo važnije, u Martorellu su pogodili pravo u centar. Cupra Formentor smeštena je super traženi crossover segment, ali nije bespotrebno podignuta u nebo da bi povećanim klirensom opravdavala SUV pripadnost. Ne, Cupra Formentor više nego uspešno razrađena kombinacija hatchbacka, crossovera i SUV-a, koja nije otišla u bezličnost, nego u atrakciju.
Uopšte ne čudi činjenica da strane kolege koji su Cupru Formentor imale na testu mnogo pre nas tvrde da je ovo uspešniji dizajn Urusa, odnosno 10 puta jeftiniji Lamborghini. Naravno, ni oni ni mi ne mislimo na performanse ili snagu nego na dizajn karoserije i imidž koji je Formentoru podaren. U osnovi, ovo je kupe-SUV-crossover, koji gotovo da i nema direktnog konkurenta.
Dužinom od 4.446 mm Cupra Formentor nije preterano glomazno vozilo. Šta više, vizuelno, kada nema drugog repera u blizini, deluje čak i manje. Međutim ponuda prostora u Formentoru je demonstracija kako treba uraditi funkcionalnu arhitekturu. Da, nekima se neće dopasti previše “geometrijski” stil, sa malo ukrasa i atraktivnih detalja, ali po ovoj osnovi dizajneri i Seata i Cupre drže se svog stila, i mi to cenimo. Ono što je podjednako bitno je da Cupra Formentor u enterijeru ne deluje jeftino i plastično, nego uredno, kvalitetno i precizno sastavljeno.
Oni koji požele SUV ili crossover zbog visokih i uspravnih sedišta, treba prvo da probaju Cupru Formentor. Prednja sedišta su relativno niska. Ne niska koliko je tipično za sportski automobil, ali ne i visoka kao u, na primer, modelu Ateca. Pored toga, poprilično duboko su profilisana i telu pružaju savršenu potporu.
Zadnja klupa spada u nešto što standardno srećemo, bez previše egzibicija i udobnim naslon za laktove, ali u zadnjem delu oduševljava ponuda prostora za kolena i glavu, kakva se sreće ili u mnogo višem SUV-u ili mnogo većem vozilu. Jedno, ne treba računati da se sa jedne na drugu stranu zadnje klupe lako premesti. Tunel kroz koji mora da prođe kardanska osovina za AWD verzije poprilično je visok.
Sa 450 litara zapremine prtljažnik nije rekorder, ali možda koju litru manje apsolutno praštamo zbog prelepog profila karoserije Cupre Formentor. Važnije je da se vrata prtljažnika visoko podižu i da se nasloni lako preklapaju polugama iz samog prtljažnika.
Instrument tabla je digitalna sa tri mogućnosti grafičkog prikaza. Grafika je atraktivna i dinamična, i potpuno čitljiva. Višenamenski ekran je veliki, stvarno veliki 10” tablet visoko na armaturi, i debitovao je u akuelnom modelu Seat Leon. Ali, pored veličine, ne fascinira jednostavnom upotrebom, što važi za većinu modela VW Grupe koja deli ovaj infotejment. Mora se proučiti i naučiti, a po tom i navići na ono što nudi i gde se to nalazi, inače, i prvom kontaktu sigurno nećete naći ono što tražite. Najverovatnije, samo ćete shvatiti da je pretoplo u vozilu, zato što ste sa 20° temperaturu slučajno podigli na 25°C. Pored toga, dobro bi došlo da su komande na dodir ispod samog ekrana osvetljene, a nisu…
Cupra Formentor ima potpuno jedinstvenu karoseriju, ali razumljivo je da za jedan model nije razvijana posebna platforma. Dobro nam je poznata iz modela Volkswagen Grupe kao što su Seat Leon, VW Golf i Audi A3, što znači da smo 1.5 TSI verziju sa 150 KS već dobro upoznali. Prednje oslanjenja su MacPherson opružne noge, a pozadi je multilink osovina. U pogonu Cupre Formentor može dosta da se bira. Pored benzinca od 150 KS na raspolaganju je i 2.0 TDI sa istom snagom, i opcionim AWD pogonom, ali i TDI sa 190KS. Pored toga, tu su još dve 2.0TSI verzije sa 245 ili čak 310KS sa pogonom na svim točkovima.
To znači da je do nas stigla najslabija verzija Cupre Formentor, sa pogonom na prednjim točkovima i sedmostepenim DSG menjačem. A kada se nešto u startu okarakteriše da je nešto naslabije, to bi mogao biti nagoveštaj po staroj narodskoj “spolja gladac – iznutra jadac”. Međutim to za Cupru Formentor apsolutno ne važi. Kao što nas je ovaj pogon oduševio u Audiju A3, isto je uradio i u Cupri Formentor 1.5 TSI.
Kao prvo, sa 1.388 kilograma Cupra Formentor nije preterano teška, pa je opterećenje po konjskoj snazi ispod jednog kilograma. Ovaj motor ima poprilično velikih 250 Nm već od 1.500 o/min, i uz sedam stepeni prenosa odličnog menjača sa dvostrukom spojnicom, možemo oceniti da je već i najslabiji Formentor vrlo pristojno motorizovan. Da, više je zabavnije, bilo bi lepo da je do nas došla verzija sa 245 KS, ali i ovako je daleko od razočarenja. Bez visoke karoserije i preteranog klirensa, Cupra Formentor je, nalik Audiju, dosta tvrdo trimovanog ogibljenja i u krivinama se minimalno naginje. Da, nije šampion u apsorbovanju neravnina, ali je direktnost i preciznost upravljanja odlična, kao i generalni balans vozila. Pozicija sedenja za upravljačem je odlična, a nakon par provedenih sati za upravljačem shvati se da naizgled tvrda sedišta ni najmanje nisu neudobna.
A da li Cupra Formentor opravdava ono što treba da bude – sportski crossover sportske marke? Odgovor je da, iako ne ubrzava do 100 km/h za manje od šest sekundi ne hvata 250 km/h. Već najslabija Cupra Formentor 1.5TSI do 100 km/h stiže za 8.9 sekundi i ima maksimalnu brzinu malo preko 200 km/h. Svoje obećanje da je sportista (to ne znači trkački automobil) Cupra Formentor ispunjava izgledom, voznom dinamikom koja u svakom trenutku nudi osećaj samopouzdanja i užitkom u vožnji. Ako nas neko pita – sasvim dovoljno. A da li Cupra Formentor mora i pakleno da se plati? Odgovor je ne. Odlično opremljeni (uključujući i elektronski zatvarač diferencijala) model Cupra Formentor MID 1.5TSI sa testa košta 34.467, što nije malo, ali obzirom da su modeli već iz B-SUV segmenta počeli koštaju i preko 30.000 evra, ovo stvarno nije preterano visoka cena. A mi još samo pitamo – Cupra, šta je sledeće? Obzirom da najavljuju nešto što još nije viđeno niti u jednom segmentu, nema razloga da sa nestrpljenjem ne iščekujemo to što tek stiže.

Model

Cupra Formentor 1.5 TS MID

Dužina/ širina/ visina (mm) 4.445/ 1.893/ 1.28
Međuosovinski razmak (mm)

2.680

Masa vozila praznog (kg.)

1.388

Maksimalna dozvoljena masa vozila (kg.)

1.980

Dozvoljena masa prikolice sa kočnciom kg

1.700

Maksimalna ukupna masa sa prikolicom kg

/

Zapremina prtljažnog prostora (l)

450/1.430

Motor

Benznski, turbo

Gorivo

Benzin

Broj cilindara/ ventila 4/16
Radna zapremina (ccm)

1.498

Snaga pri o/ min. (KS) 150 / 5.000 o/min
Maksimalni obrtni moment pri o/ min. (Nm) 250 od 1.500 do 3.500 o/min
Menjač

DSG 7 stepeni prenosa

Ubrzanje 0-100 km/h

8.9

Maksimalna brzina km/h

203

Prosečna potrošnja na testu l/100 km

7.7

Zapremina rezervoara l

50

Cena testiranog modela

34.467 evra

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Porodica Williams odlazi iz tima Formule 1 – odmah

Nakon prodaje Formula 1 tima Williams Racing, pretpostavljalo se da će doći do smene ...

Daimler navodno prekida saradnju sa Renault Alijansom

Daimler će navodno nastojati da ozbiljno smanji troškove i prekine sve veze sa Renault-Nissan ...

Počeo je Dakar reli u Saudijskoj Arabiji

Auto-moto sportska sezona počinje već tradicionalno odmah na početku nove godine – startovao je ...

Novi Renault Captur otkriven na salonu u Frankfurtu

Novi Renault Captur otkriven na salonu u Frankfurtu sa novim sistemima, a i budućom ...

DS ne odustaje od bitke u premijum segmentu

Citroen ne odustaje od luksuznog segmenta i svoju marku DS šalje u ralje Mercedesa, ...

Prodaja letnjih guma u Srbiji manja za 24,2%, a zimskih za 13%

Coronavirus utiče i na tržište pneumatika – prodaja letnjih guma u Srbiji manja za ...