Porsche 850 Fantom Air je lep čist i skup gliser, a plod je saradnje proizvođača sportskih automobila i brodogradilišta iz Austrije
![](https://dmotion.rs/wp-content/uploads/2023/10/Porsche-6.jpg)
Porsche 850 Fantom Air, ili kako ga već skraćeno nazivaju Porsche eFantom je lep čist i skup gliser, a plod je saradnje proizvođača sportskih automobila i brodogradilišta iz Austrije. Ovakva saradnja, tačnije kooperacija nije novina, a po pravilu doneze zanimljiv i atraktivan rezultat. Porsche 850 Fantom Air nastao je u sarardnji Porschea i brodogradilišta Frauscher, a potpuno je jasno ko je bio zadužen za koji deo projekta električnog glisera. Šta više, posebna „pikanterija“ je podatak da Porsche 850 Fantom Air ima (električni) pogon od novog modela Porsche Macan.
![](https://dmotion.rs/wp-content/uploads/2023/10/Porsche-10.jpg)
Porsche je u projektu glisera Porsche 850 Fantom Air bio zadužen za pogonski sitem. Osnova je pogonska jedinica modela Macan, ali je dodatno ravijena i prilagođena za marinsku primenu. Ipak, Porsche 850 Fantom Air u osnovi koristi popriličan broj komponenti nove PPE platforme koju koristi i novi Macan. To podrazumeva i supermoderni sinhroni motor sa permanentnom pobudom, koji je za primenu u eFantom gliseru snage ograničene na 400 kW, odnosno 550 KS. Pogonsko vratilo isporučiuje snagu do „Z“ pogona, čime je zadržna kompletna upravljivost i mogućnost trimovanja glisera.
![](https://dmotion.rs/wp-content/uploads/2023/10/Porsche-2.jpg)
Elektromotor se nalazi u krmenom delu Porsche 850 Fantom Air glisera, a kontrolna elektronika smeštena je u vodonepropusnom odeljku glisera. Baterija kapaciteta od 100 kWh nalazi se ispod kokpita. Obzirom na veliku masu, baterija je dobila sopstveni ram i sistem ogibljenja koji su razvilli inženjeri u Porscheu, a koristi čelične sajle, koje su odlično rešenje za ublažavanje udaraca koje plovilo i pogon trpe pri brzoj vožnji na talasima. Iako je Porsche 850 Fantom Air sportski orijentisano plovilo, oba proizvođača tvrde da je plovidba zahvaljujući dubokom „V“ koritu vrlo udobna.
![](https://dmotion.rs/wp-content/uploads/2023/10/Porsche-7.jpg)
Kao i u svojim vozilima, Porsche je za eFantom obezbedio modove vožnje. Porsche 850 Fantom Air ima četiri moda vožnje Docking, Range, Sport and Sport Plus, i potpuno je jasno koji služi za koji režim vožnje – oda manevrisanja pri malim brzinama, do maksimalnih performansi. Obzirom na elektro pogon, prvo pitanje je koja je najekonomičnija brzina u „Range“ modu?
![](https://dmotion.rs/wp-content/uploads/2023/10/Porsche-3.jpg)
Odgovor je krstarenje pri 22 čvora (41 km/h) doneće najdužu plovidbu koja će trajati oko sat vremena i pri kojoj će se prevaliti distanca od oko 45 kilometara. Proizvođači tvrde da se pri manjim brzinama (brzini trupa), bez glisiranja može preći i do 100 kilometara. A ako se poželi mnogo nvetra u kosi, Sport Plus mod donosi maksimalnu raspoloživu snagu pogona i brzinu do 46 kts (85 km/h). Tipšična vežnja koja kombinuje sporu-brzu-sporu vožnju donosi vremensku autonomiju od dva do tri časa.
![](https://dmotion.rs/wp-content/uploads/2023/10/Porsche-1.jpg)
Gliser eFantom baziran je na Frauscher 858 Fantom Air gliseru dužine 8.67metara i širine 2.49 metara, a brodogradilište tvrdi da je Porsche Frauscher 858 Fantom Air dobio bolje performanse i plovne osobine sa elektro pogonom nego sa standardnim motorom sa unutrašnjim sagorevanjem, a pogotovo po pitanju ubrzanja i maksimalne brzine, zahvaljujući velikim i uvek raspoloživim obrtnim momentima elektromotora.
![](https://dmotion.rs/wp-content/uploads/2023/10/Porsche-4.jpg)
Pogonski sistem eFantoma zadi na visokom naponu od 800 volti, što mu obezbeđuje mogućnost punjenja na brzim punjačima do čak 250 kW, pa i preko toga. Ukoliko se negde pored vode nađe ovako brz DC punjač, baterija eFantoma se od 10 do 80% puni za manje od 30 minuta. Moguće je punjenje i na standardnom naponu od 220 V, uz AC punjač od 11 kW, koji je ugrađen na plovilu.
![](https://dmotion.rs/wp-content/uploads/2023/10/Porsche-8.jpg)
Porsche nije bio zadužen samo za propulziju, nego i za nešto u čemuje decenijama poštovan, a to je dizajn. Studio F. A. Porsche dizajnirao je kokpit, i upravljačku stanicu, pa su kormilo, komande i panel sa instrumentima i čart ploterom prepoznatljivog stila iz Porsche automobila, a pre svega na stil modela 911. Skiperu su na raspolaganju pet analognih instrumenata koji su aluzija na sprtski automobil. I sedišta su sportska i dizajnirao ih je Studio F. A. Porsche, i nije iznenađenje da su inspirisana dubokim sportskim sedišzma sa izraženom bočnom podrškom.
![](https://dmotion.rs/wp-content/uploads/2023/10/Porsche-5.jpg)
Na kraju, Porsche i Frauscher kažu da su spremni za proizvodnju prve serije od 25 eFantona, samo ostaje jedna mala sitnica, a to je cena ovog plovila. Košta €561,700 i to bez poreza koji varira od države do države.
Show Comments