Lexus od 2024. sa „Steer-by-wire“ sistemom upravljanja za kupce u Evropi, a Toyota se ubrzo pridružuje
![](https://dmotion.rs/wp-content/uploads/2023/11/Lexus.jpg)
Lexus od 2024. sa upravljanjem preko žice, za kupce u Evropi u salone stiže početkom 2025. godine, a Toyota se pridružuje. Lexus, luksuzna marka Toyote zvanično je potvrdila sa će od početka 2025. godine evropskim kupcima ponudi model Lexus RZ se „Steer-by-wire“ upravljačkim sistemom. I Toyota će se ubrzo pridružiti, a najverovarnije će prvi model sa ovim naprednim upravljačkim sistemom biti električna Toyota bZ4X, koja je u osnovi blizanac sa Lexusom RZ.
![](https://dmotion.rs/wp-content/uploads/2023/11/Lexus-11.jpg)
„Steer-by-wire“, odnosno upravljanje preko žice i nije tolika novina. Nissan ga je u svojoj luksuznoj marki Infinity ponudio u modelu Q50 još pre 10 godina. Međutim, uprkos evidentnim prednostima kao što su manja masa, manje pokretnih delova a samim time i manja potrošnja goriva, „Steer-by-wire“ nije brže zavladao u autoindustriji pre svega zbog visoke cene sistema. I u Infinity Q50 bio je opcija od 1.000 evra. Pored toga, zakoni u Evropi zahtevali si mnogo pomoćnih i rezervnih sistema, pa su samim time izgubljene prednosti koje donosi.
![](https://dmotion.rs/wp-content/uploads/2023/11/Lexus-2.jpg)
Danas zakoni u EU zahtevaju dva elektromotora i dve kontrolne jedinice u „Steer-by-wire“ sistemu u automobilu. Praktično, sistem radi sa jednim motorom a drugi je rezervni. Ranije, zakonodavci su tražili tri kontrolne jedinice, dva elektromotora i mehanički sistem kao rezervni.
„Steer-by-wire“ upravljački sistem eliminiše sub upravljača obzirom da mehanička veza sa točkovima ne postoji. Senzori na samom upravljaču šalju električne impulse elektromotoru koji zakreće točkove. Dodatna prednost je i činjenica da više ni pod kojim uslovima vibracije i neravnine sa puta ne stižu do ruku vozača. Elektronska kontrola sistema omogućava i bolje i preciznije prilagođavanje upravljanja brzini vozila i podlozi na kojoj se vozilo nalazi.
![](https://dmotion.rs/wp-content/uploads/2023/11/Lexus-3.jpg)
Prva iskustva u vožnji Lexusa RZ sa „Steer-by-wire“ nove, druge generacije pokazu da „polivolan“ u stilu upravljača koji se koriste u avijaciji, funkcioniše prijatno mekano i precizno, a nova generacija sistema omogućava zakretanje upravljača za ukupno 200°, dok je u prvoj generaciji bilo 180°. Povratni osećaj koji vozač ima gotovo da je identičan sa tradicionalnim sistemom. Uglasti upravljač obezbeđuje u bolju preglednost instrumenata u vozilu. Šta više, Toyota poručuje da je panel sa instrumentima ugrađen u bZ4X dizajniran tako da bude komplementaran sa uglastim upravljačem, što se moglo videti i na prvim konceptima ovog modela.
Pored „Steer-by-wire“ koji počinje da ugrađuje serijski u svoje modele, Toyota je predstavila i Neo sistem za vozače koji ne mogu da koriste noge, a koji potpuno eliminiše pedale, a ubrzavanje i kočenje komanduje se polugama na upravljaču. Neo bi se u bliskoj budućnosti moga naći u vozilima sa višim stepenom autonomne vožnje, kada manuelne komande postanu izuzetak a ne obaveza.
Show Comments